شناسهٔ خبر: 37187 - سرویس هوایی

ادامه نوسازی تاریخی صنعت هوایی کشور؛

قرارداد رسمی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR امضا شد/ الحاق ۹ هواپیمابه هما تا پایان سال/ امکان خرید ۴۰ هواپیما در قرارداد قید شد/ ۴ هواپیمای برجامی آماده تحویل به ایران است/ تولید قطعات سخت افزاری و نرم‌افزاری با همکاری ایرباس/ انجام ۸۱۷ ساعت پرواز با ایرباس ۳۲۱

قرارداد صبح امروز قرارداد خرید ۲۰ فروند ATR در حضور مقامات صنعت هوایی دو کشور و خبرنگاران به امضای فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و شرر مدیرعامل شرکت ATR رسید.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین در محل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و با حضور مقامات کمپانی ATR و مدیرعامل این شرکت هواپیمایی، قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوچک از نوع ATR۷۲-۶۰۰ به امضای مقامات دو کشور رسید.

بر اساس اعلام فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از همین مدل خریداری و وارد کشور شود.

امکان خرید ۴۰ هواپیما در قرارداد قید شد

پرورش در این مراسم اعلام کرد: اکنون چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود. وی گفت: پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

وی افزود: این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از همین مدل خریداری و وارد کشور شود.

پرورش اعلام کرد اکنون چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود. وی گفت: پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

وی ادامه داد: هما مفتخر است که از همان شروع مذاکرات هسته‌ای (برجام) کار خود را برای نوسازی ناوگان هوایی آغاز و اقدام به مذاکره با بهترین هواپیماسازهای دنیا برای خرید هواپیما کند.

انجام ۹۰ درصد جابجایی مسافران داخلی از فرودگاه‌های بزرگ

وی با اعلام اینکه یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید و تاکیدات آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه ناوگان هوایی، خرید هواپیماهای مناسب برای فرودگاههای کوچک و استان‌های کم برخوردار بود، گفت: درحال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد جابجایی مسافران در حوزه داخلی از فرودگاههای بزرگ انجام می شود و این درحالی است که زیر ساختهای فرودگاههای کوچک کشور فراهم است و سرمایه گذاری زیادی در کشور در این حوزه انجام شده است.

پرورش ادامه داد: هما تلاش خود را در همین راستا قرار داد و توانست خریدار بهترین هواپیماهای کوچک ۷۰ نفره باشد، امروز نیز بعد از حدود ۱۵ ماه با شروع مذاکرات و تفاهمات اولیه در سفر آقای روحانی به فرانسه قرارداد نهایی در تهران به امضای مقامات دو کشور می‌رسد.

وی در خصوص جزییات هواپیماهای خریداری شده گفت: هواپیماهای سفارش شده  ۷۰ نفره از نوع ملخی با طول پرواز ۱۵۰۰ کیلومتر است که در حالت عادی مصرف سوخت بسیار کمی دارد.

پرورش هم‌چنین خبر داد که بر اساس قرارداد هما با ATR این کمپانی در حوزه اقتصادی، فنی و عملیاتی با ایران همکاری خواهد داشت و گفت: ما در کنار قرارداد با ایرباس یک قرارداد هم در حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل ایرباس‌ داشتیم که قرار شد ایران و ایرباس همکاری در زمینه امکان تولید قطعات در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از پتانسیل موجود در داخل کشور را داشته باشند. اکنون همین امتیاز را در قرارداد با ATR تسری داده‌ایم و پیش بینی کردیم که در آینده این همکاری بین دو شرکت وجود داشته باشد.

مدیر عامل هواپیمایی هما گفت: آموزش خلبانان ATR نیز با پشتیبانی این شرکت انجام خواهد شد همین طور ATR متعهد به آموزش و پشتیبانی تکنسین‌ها و مهندسین فنی و سایر آموزش‌ها به تیم ایرانی شده است.

گلایه از حاشیه‌سازان برای ورود ۳ ایرباس

پرورش هم چنین با گلایه از حاشیه‌سازی‌ها برای ورود سه ایرباس جدید به کشور و با اعلام اینکه نخستین ایرباس وارد شده به کشور از همان روز ۲۳ دی ماه عملیاتی و در خط پرواز قرار گرفت، گفت: آمار ساعات پروازی نخستین ایرباس وارد شده به کشور را تا شب گذشته آماه کردهام که پاسخی به حاشیه سازیها باشد. این هواپیما تمام روزهای نوروز را پرواز داشت و طبق آمارهای ارائه شده هواپیمای ایرباس ۳۲۱ وارد شده به ناوگان ایران در طول هفته‌های گذشته ۸۱۷ ساعت پرواز داشته که در جریان آن بیش از ۶۸ هزار مسافر جابجا شده‌اند. البته این هنوز فاصله‌ای جدی با ایده‌آل‌های ما دارد، زیرا این هواپیمای مدرن امکان این را خواهد داشت که در طول شبانه‌روز ۱۴ ساعت فعالیت کند.

مدیر عامل هما با اشاره به وضعیت ایرباس ۳۳۰ خریداری شده از سوی ایران‌ایر توضیح داد: هواپیمای دوم وارد شده به ایران تاکنون حدود ۱۵۱ ساعت پرواز داشته و هواپیمای دوم نیز ۵۵ ساعت پرواز را به ثبت رسانده است. البته باید این را در نظر داشت که ما هنوز بسیاری از این پروازها را با وجود معلمان خلبان فرانسوی انجام می‌دهیم که طبق توافق‌های بین‌المللی باید در پروازهای نخست حضور داشته باشند. ایران‌ایر به طور همزمان آموزش ۲۹ خلبان و کمک خلبان را برای استفاده از این هواپیماها آغاز کرده است.

توضیح درباره تحویل نخستین بوئینگ

وی سپس در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص احتمال تحویل نخستین بوئینگ ۱۱ ماه زودتر ازموعد مقرر به ایران، گفت: طبق اصولی که در تمام قراردادها وجود دارد وقتی یک ایرلاین بنا به هر دلیلی توانایی دریافت هواپیمای خود را نداشته باشد شرکت هواپیماساز این فروند ساخته شده را به دیگر ایرلاین‌ها پیشنهاد می‌کند. اخیرا شرکت ترکیش ایرلاینر بنا به دلایلی از دریافت بوئینگ ۷۷۷ خود امتناع کرده؛ از این رو بوئینگ پیشنهاد دریافت این هواپیما را به ایران‌ایر ارائه کرده است.

بر اساس اعلام فرهاد پرورش هم اکنون مسئولان بوئینگ در ایران هستند و مذاکرات با آن‌ها درباره تحویل این هواپیما ادامه دارد. در صورتی که مذاکرات با موفقیت انجام شده و دو طرف درباره جزئیات به توافق نهایی دست یابند می‌توان انتظار داشت که این هواپیما ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده به ایران تحویل شود.

پرورش در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طولانی شدن قرارداد نهایی با شرکت ATRنیز گفت: علت این موضوع نگرانی‌هایی بود که ما در جریان مذاکره برای خدمات پس از فروش داشتیم. موتورهای این هواپیماها را یک شرکت کانادایی تولید می‌کند که اعلام کرده بود برای ارائه خدمات به ایران نیاز به دریافت مجوز دوباره اوفک دارد که خوشبختانه در جریان مذاکرات نهایی، ATR  اعلام آمادگی کرد تا زمانی که این شرکت مجوزهای لازم را اخذ کند به طور مستقیم در قرارداد با ایران، خدمات پس از فروش را ارائه خواهد کرد.

پرورش هم چنین در پاسخ به رقم قرارداد ATR گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته مجموع این قرارداد برای ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که از این رقم شرکت هواپیماساز ‌ ATR اعلام آمادگی کرده که حدود هشت فروند از این هواپیماها را با ارائه فاینانس حمایت مالی کند.

وی توضیح داد که بر اساس متن قرارداد اعلام دقیق رقم خرید هواپیماها جایز نیست و گفت: در قرارداد ATR با ایران‌ایر قید شده که در صورت توافق دو طرف امکان آن وجود خواهد داشت که این توافق به خرید ۲۰ فروند هواپیمای دیگر ختم شود.

هما به اندازه کافی نیرو دارد

‌ پرورش هم چنین در پاسخ به سوالی در خصوص تامین نیروی انسانی جدید در هما گفت: به تدریج با ورود هواپیماهای نو به کشور مجبور به استخدام نیرو در هما هستیم. هم اکنون نیرو به اندازه کافی  داریم اما تا دو سال آینده برای تیم فنی و عملیاتی و هم‌چنین در بخش خلبان نیازمند استخدام نیرو هستیم.

در مراسم امضای قرارداد ATR و هما علاوه بر فرهاد پرورش، اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و نیز مقاماتی از شرکت هواپیماسازی ATR حضور داشتند.