به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اله مراد عفیفی پور که از پروژه پاکسازی پای اسکلههای شماره ۸ تا ۲۰ بندر شهیدرجایی بازدید میکرد، اظهار کرد: از زمان احداث مجتمع بندری شهیدرجایی بیش از ۳۰ سال میگذرد و بر همین اساس، اجرای پروژه پاکسازی پای اسکلههای کالای فله، کالای عمومی و چندمنظوره ضرورتی جدی محسوب میشد.
وی افزود: با توجه به رسوبگذاری سالانه و وجود آهنآلات در پای اسکلهها و همچنین عدم امکان لایروبی توسط لایروبهای هاپرساکشن، مشکلات عدیدهای از قبیل کاهش عمق اسکله، عدم ایمنی مناسب پهلوگیری کشتیهای ورودی با آبخور بالای ۱۰ متر و به تبع آن، کاهش ظرفیت و تخلیه بارگیری را در پی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: با اتمام این پروژه علاوه بر افزایش ارتقاء ایمنی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتیهای تجاری و کاهش زمان تخلیه و بارگیری، ظرفیت بندر شهیدرجایی حدود ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت و همچنین محدودیت پهلوگیری کشتیهای با آبخور ۱۰ متر به بالا نیز مرتفع میشود.
وی طول کلی اسکلههای ۸ تا ۲۰ این بندر را در مجموع حدود ۳ هزار و ۴۰ متر اعلام کرد و گفت: عملیات پاکسازی تا عرض ۱۰ تا ۱۵ متر از کنار اسکلهها به سمت دریا انجام خواهد شد.
عفیفی پور اضافه کرد: اعتبار این پروژه حدود ۳۴ میلیارد ریال برآورد شده که پیمانکار آن از طریق مناقصه عمومی، انتخاب و در روزهای پایانی سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و این پروژه تا پایان سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم برآوردی اولیه انجام پروژه را حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب گلولای و ۲۰ تن آهنآلات و سایر اشیاء عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود ۲۰ تن آهنآلات مدفون در گلولای خارجسازی شده است.