شناسهٔ خبر: 37280 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبر داد:

پاک‌سازی پای اسکله‌های بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور پس از سه دهه/ افزایش ۳ میلیون تنی ظرفیت تخلیه و بارگیری و ارتقاء ایمنی عملیات

بازدید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اجرای عملیات پاک‌سازی پای اسکله‌های شهیدرجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور پس از گذشت بیش از سه دهه از زمان احداث این بندر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اله مراد عفیفی پور که از پروژه پاک‌سازی پای اسکله‌های شماره ۸ تا ۲۰ بندر شهیدرجایی بازدید می‌کرد، اظهار کرد: از زمان احداث مجتمع بندری شهیدرجایی بیش از ۳۰ سال می‌گذرد و بر همین اساس، اجرای پروژه پاک‌سازی پای اسکله‌های کالای فله، کالای عمومی و چندمنظوره ضرورتی جدی محسوب می‌شد.

وی افزود: با توجه به رسوب‌گذاری سالانه و وجود آهن‌آلات در پای اسکله‌ها و همچنین عدم امکان لایروبی توسط لایروب‌های هاپرساکشن، مشکلات عدیده‌ای از قبیل کاهش عمق اسکله، عدم ایمنی مناسب پهلوگیری کشتی‌های ورودی با آبخور بالای ۱۰ متر و به تبع آن، کاهش ظرفیت و تخلیه بارگیری را در پی داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: با اتمام این پروژه علاوه بر افزایش ارتقاء ایمنی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های تجاری و کاهش زمان تخلیه و بارگیری، ظرفیت بندر شهیدرجایی حدود ۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت و همچنین محدودیت پهلوگیری کشتی‌های با آبخور ۱۰ متر به بالا نیز مرتفع می‌شود.

وی طول کلی اسکله‌های ۸ تا ۲۰ این بندر را در مجموع حدود ۳ هزار و ۴۰ متر اعلام کرد و گفت: عملیات پاک‌سازی تا عرض ۱۰ تا ۱۵ متر از کنار اسکله‌ها به سمت دریا انجام خواهد شد.

عفیفی پور اضافه کرد: اعتبار این پروژه حدود ۳۴ میلیارد ریال برآورد شده که پیمانکار آن از طریق مناقصه عمومی، انتخاب و در روزهای پایانی سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و این پروژه تا پایان سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم برآوردی اولیه انجام پروژه را حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب گل‌ولای و ۲۰ تن آهن‌آلات و سایر اشیاء عنوان کرد و افزود: تاکنون حدود ۲۰ تن آهن‌آلات مدفون در گل‌ولای خارج‌سازی شده است.