شناسهٔ خبر: 37293 - سرویس استان‌ها

قربانیان تماشا/ فیلمبرداری مرگبار در حاشیه سیل/ امدادرسانی درحال انجام است

سیل به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی کشته‌شدگان سیل آذرشهر به‌رغم هشدارها برای فیلمبرداری و عکاسی به حاشیه رودخانه رفته بودند ارتش و سپاه و نیروی انتظامی هم برای امدادرسانی و پیدا کردن مفقودان وارد عمل شدند این سیل بهاری در چند‌سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، باران‌های سیل آسا در پنج استان شمال غربی کشور تاخت و این‌بار قربانی‌های زیادی در عجب‌شیر، آذرشهر و سقز برجای گذاشت. برای نخستین بار در چندین‌سال گذشته، ٤٥ نفر در آب‌های خروشان ناپدید شدند که از این تعداد جسد ٣٧ نفرشان با تلاش نیروهای امدادی کشف شد. طبق آخرین آمار ٩ نفر همچنان در سیلاب ناپدید هستند و امدادگران عملیات‌های خود را برای پیدا کردن این افراد آغاز کرده‌اند.

به گزارش شهروند،  بلافاصله پس از وقوع این حادثه مسئولان برای بررسی و پیگیری این موضوع راهی محل‌های سیل‌زده شدند و جلسات اضطراری نیز تشکیل شد. این حادثه به‌حدی بود که رئیس‌جمهوری پیگیر ماجرا شد و نمایندگانی را به محل حادثه برای ارایه گزارش اعزام کرد. ارتش و سپاه و نیروی انتظامی هم برای امدادرسانی و پیدا کردن مفقودان وارد عمل شده‌اند. این درحالی است که گفته می‌شود بیشتر قربانیان این حادثه، سیلاب را جدی نگرفته و درحال تماشا و فیلمبرداری بوده‌اند.

از روز جمعه بارش باران در پنج استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان، زنجان و مازندران به سیلابی عظیم ختم شد. سیلابی که آن‌قدر خطرناک بود که مرگ تلخ چندین نفر را رقم زد. این سامانه بارشی که به کشور وارد شد، پنج استان را تحت‌تأثیر قرار داد و باعث بروز سیلاب‌هایی شد. بیشتر کشته‌ها در عجب‌شیر و آذرشهر بودند. چهارنفر در سقز کردستان و یک نفر هم در بانه جان باخت. اما همچنان ٩ نفر در عجب‌شیر و آذرشهر ناپدید هستند که نیروهای امدادی تلاش خود را برای یافتن این افراد ادامه می‌دهند.

عملیات ١٩٧ امدادگر

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر درباره جزییات خسارت‌های جانی این سیل در استان‌های شمال غربی کشور گفت:  «‌هزار و ١٥٠ نفر از ١٨٨ شهرستان استان‌های درگیر در سیل و آبگرفتگی خدمات امدادی لازم را دریافت کردند. درواقع عملیات سیل و آبگرفتگی از روز جمعه تا ساعت ١٠ صبح دیروز، آغاز شد. ١٨ شهرستان به نام‌های مراغه، چارایماق، هریس، بستان‌آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز، نور و زنجان در ٥ استان آذربایجان‌شرقی و غربی، کردستان، زنجان و مازندران از روز جمعه درگیر سیل و آبگرفتگی بوده است.»

سلیمی با اشاره به امدادرسانی در ٣٣ شهر و روستای استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی، گفت: «امدادگران هلال‌احمر خدمات لازم را به‌هزار و ١٥٠ نفر از هموطنان ارایه کرده و ١٣٣ نفر نیز از خدمات اسکان اضطراری بهره بردند. در این زمینه ١٥ نفر از متاثران به مناطق امن و ٦٦ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و سیلاب از ٦٩٩ واحد مسکونی تخلیه شد.»

وی با اشاره به مفقودان احتمالی برخی هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در آذرشهر و عجب‌شیر، ادامه داد: «٤٦ تیم عملیاتی شامل ١٩٧ امدادگر و نجاتگر خدمات لازم را به هموطنان ارایه کردند و امدادرسانی‌ها در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و مازندران ادامه دارد.»

سلیمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «برخی از دلایل تعداد بالای قربانیان، به خاطر بی‌توجهی مردم است که حادثه سیل را جدی نگرفته بودند و برای تماشای مناطق خطرناک سیل اقدام کرده بودند. برای همین جان خود را از دست دادند. پنج استان شمالی و شمال‌غربی کشور دچار سیلاب شدیدی شدند، بطوریکه به اعتقاد من این سیل یک سیل واقعی بود و به هیچ عنوان آبگرفتگی نیست.»

مرگ در زیر پل

همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به مرگ یک نوجوان ۱۲ ساله در استان آذربایجان‌غربی بر اثر سیل گفت:  تصاویر و شواهد نشان می‌دهند این نوجوان با دوچرخه وارد سیلاب شده و جریان آب او را با خود برده است.»

وی با بیان این‌که بارش‌ها از حوالی ساعت ١٠ صبح روز جمعه آغاز شده و سیلاب حوالی ساعت ١٧ عصر جمعه جاری شد، گفت: «هشدارهای لازم از سوی مقامات محلی به شهروندان داده شده و حتی در حریم رودخانه‌ها نیز مسئولان شخصا به خودروها و افراد حاضر مراجعه کرده و از آنان می‌خواستند که با توجه به پیش‌بینی‌ها محل را ترک کنند.»

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم از این حادثه انجام شده و اخطارها اعلام شده بود، گفت: «متاسفانه برخی از افراد که مفقود شده یا جان خود را از دست داده‌اند، درحال تصویربرداری سیلاب و حتی برخی درحال گرفتن عکس سلفی بودند که دچار حادثه شدند.»

پیگیری رئیس‌جمهوری از حادثه

نجار با تأکید بر این‌که به نمایندگی از دولت در محل حضور دارد، گفت: «از همان دقایق نخست حادثه، عوامل هلال‌احمر، اورژانس، استانداری، بخشداری و غیره که همگی از نمایندگان دولت هستند در محل حضور داشتند. من نیز به دستور وزیر کشور به محل آمدم و گزارش‌ها از حادثه به‌طور منظم به وزیر کشور و رئیس‌جمهوری ارایه می‌شود.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با انتقاد از برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی گفت: «اینکه حادثه‌ای طبیعی را دستمایه خبرسازی و انتصاب مطالب خلاف واقع به مسئولان و دولت کنیم، اقدام شایسته‌ای نیست.»

فیلمبرداری مرگبار

این درحالی است که سعیدی کنعانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی تعداد کل مفقود شده در حادثه سیل اخیر را ٤٠ نفر اعلام می‌کند که از این تعداد تاکنون پیکر ٣١ نفر آنها پیدا شده است.

او در توضیح بیشتر می‌گوید:  «براساس اعلام قطعی فرمانداری آذرشهر در پی سیل جمعه شب ١٩ نفر در این شهرستان مفقود شده‌اند که با تلاش نیروهای امدادی هلال‌احمر ١٣ نفر از آنها پیدا شده‌اند، همچنین در شهرستان عجیب‌شیر هم در اثر وقوع سیل ٢١ نفر مفقود شده‌اند که با تلاش تیم‌های جست‌وجو پیکر ١٨ نفر از آنها پیدا شده است.»

او ادامه می‌دهد: «با گذشت بیش از ١٤ ساعت از بارش‌ها وقوع حادثه در آذرشهر هنوز سیلاب در این شهر فروکش نکرده باتوجه به طول ١٠ کیلومتری مسیر سیلاب و تخریب شدن بدنه خودروها در اثر فشار آب شرایط جست‌وجو و خارج کردن پیکر قربانیان با مشکل و کند پیش می‌رود.»

به گفته مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی علت افزایش تلفات سیل در آذرشهر بی‌توجهی مردم به هشدارهای سازمان هواشناسی و رفتن به مناطق سیل‌زده بوده است:  «متاسفانه ٧ خودرو در آذرشهر گرفتار سیل شدند، سرنشینان این خودروها برای فیلمبرداری و عکس در کنار مسیر سیلاب توقف می‌کنند و سیل آنها را با خود می‌برد. سرنشینان این خودروها با بی‌توجهی به هشدارها حادثه تلخی را رقم زدند.»

کنعانی درباره سیل عجیب‌شیر هم توضیح داد: «شرایط در عجب‌شیر به‌طورکلی متفاوت بود. سیل در این شهرستان دو روستای «شیشوان و چنار» را تحت تاثیر قرار داد. مسیر سیلاب به تعداد زیادی از خانه‌های این روستا در این منطقه آسیب زد. فقط در روستای چنار هفت خانه به‌طور کامل در اثر سیل به‌طور کامل تخریب شدند. به همین دلیل هم در این منطقه ١٨ نفر کشته شدند و تلاش‌ها برای یافتن سه مفقود دیگر هم ادامه دارد.»   

سیل و رانش زمین با پنج کشته در کردستان

این درحالی است که بارش باران و رانش زمین در استان کردستان هم پنج قربانی گرفت. یک کشته در سیلاب رودخانه بانه و چهار کشته هم در یکی از پارک‌های شهر سقز در اثر رانش زمین باعث شد تا این استان کردنشین از تلخی بارش‌های سیل‌آسای بهاری بی‌نصیب نباشد.

محمد خدابنده‌لو، مدیرعامل هلال‌احمر استان کردستان در توضیح بیشتر درخصوص این دو حادثه  به«شهروند» می‌گوید: «متاسفانه در پی بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب در بانه یک نفر جانش را از دست داد، این فرد به‌رغم هشدارهای نیروهای امدادی و سازمان هواشناسی در هنگام بارش شدید باران به حاشیه رودخانه رفته بود که به دنبال جاری شدن سیل در آب رودخانه غرق شد.»

او ادامه داد: «در حادثه دلخراش دیگری هم در سقز به دلیل بارش باران و سست شدن خاک بخشی از زمین در پارک حاشیه رودخانه سقز رانش کرد که در این حادثه هم متاسفانه ٤ جوان ٢١ تا ٢٢ ساله در زیر خاک مدفون شدند و جان‌شان را از دست دادند. البته در این حادثه با تلاش تیم جست‌وجوی هلال‌احمر سقز پیکر هر ٤ نفر ساعتی پس از وقوع حادثه از زیر خاک بیرون کشیده شد.»

امدادرسانی درحال انجام است

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز ضمن تشریح آخرین وضع سیل اخیر آذربایجان‌شرقی دراین‌باره گفت:   «ستاد مدیریت بحران و تمامی دستگاه‌ها و مسئولان درحال آماده‌باش هستند و امدادرسانی نیز درحال انجام است. علاوه بر خسارت‌های جانی، خسارت‌های مالی هم به برخی از منازل، روستاها و همچنین مزارع وارد آمده و در برخی مناطق با آسیب دیدن پل‌ها، تردد با مشکل مواجه شده است. خوشبختانه مسئولان محلی و ستاد مدیریت بحران از روز جمعه درحال آماده‌باش بوده و اقدامات موثری را انجام داده‌اند که ابعاد حادثه کمتر شده و مشکلات به حداقل برسد. درحال حاضر نیز تمامی مسئولان و دستگاه‌ها بسیج شده‌اند، امدادگران نیز در محل حضور دارند. البته از دولت هم انتظار می‌رود نسبت به خسارت‌های به وجود آمده تمهیداتی را اندیشیده و مساعدت لازم را داشته باشد.»

اعلام یک روز عزای عمومی در آذربایجان شرقی

بعد از وقوع این سیلاب بی‌سابقه در پنج استان و به‌دلیل مرگ تلخ افراد گرفتار در سیل امروز ۲۷ اردیبهشت ۹۶ توسط نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی عزای عمومی اعلام شد.