شناسهٔ خبر: 37329 - سرویس ریلی

معاون شرکت راه‌آهن خبر داد:

انجام توافقات اوليه با بورس تهران برای راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ريلی/ راه آهن، نيرویی بالقوه در جهت اشتغال پايدار

بورس معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شركت راه آهن در بازدید از دهمین نمایشگاه بانك،بیمه و بورس از توافقات كلی این نهاد با بورس در رابطه با راه اندازی صندوق پروژه های ریلی خبرداد و گفت :این توافقات به سمت عملیاتی شدن در حال پیش روی است.

به گزارش پایگاه خبری زارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نورالله بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانك و بیمه، یكی از محورهای توسعه‌ای كشور را راه‌آهن عنوان كرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه است. این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و درنظر دارد بخشی از آن را از طریق بازارسرمایه تامین كند. از طرفی بورس، دارای سازوكارهای خاص و ابزارهای متنوع مالی جدیدی است كه می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این مهم باشد.

او افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تعاملاتی را با بازار سرمایه آغاز و بحث‌های كارشناسی در این رابطه انجام داده است. البته در سال گذشته هم این نهاد به صورت محدود از امكانات بازارسرمایه استفاده ‌كرده است اما واقعیت این است كه اكنون به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جدید و ابزارهای متنوع مالی در این رابطه است. 

بیرانوند، از توافقات كلی این نهاد با بورس در رابطه با این ابزارها خبر داد و افزود: به سمت عملیاتی شدن در حال پیش روی هستیم. به طور مثال، صندوق پروژه» به عنوان یكی از این ابزارها كه برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی قابل استفاده است، مورد نظر این مجموعه قرار گرفته است. به این معنی كه یكی از شركت‌های خصوصی كه مجری پروژه است، صندوقی را با همكاری بورس تشكیل و از این طریق به مشاركت در تضمین سود پروژه مورد طرح كمك می كند. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از تلاش برای تشویق و كمك شركت‌های خصوصی در تبدیل دارایی‌هایشان به صكوك ازجمله صكوك اجاره خبر داد و افزود: در حال حاضر راه‌آهن شرایطی را فراهم كرده كه سبب افزایش سودآوری و كاهش ریسك چنین شركت‌هایی شده است و با ایجاد جذابیتی بیشتر برای بازار سرمایه در تلاش است شرایط استفاده بیشتر از اوراق صكوك در حوزه ریلی فراهم شود. 

این مسئول حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش دیگری از سخنان به اوراق قراضه راه‌آهن اشاره كرد و ادامه داد: قرار است اوراق قراضه راه‌آهن كه حجم عظیمی از قراضه‌های كشور را تشكیل می‌دهد، با توافق بورس كالا در این بازار و به‌صورت ادواری عرضه و به فروش رسانده شود كه البته این كار با توجه به شفافیت و قابلیت رقابت در بورس كالا نتیجه مثبتی خواهد داشت. 

بیرانوند در خصوص شعار سال ۹۶ و سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و اقدامات در نظر گرفته‌شده در خصوص تحقق این شعار و برنامه‌های این حوزه گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همسو با دیگر نهادها برای رسیدن به این مهم در حال تهیه برنامه‌ای عملیاتی است كه جزییات آن متعاقباً اعلام خواهد شد. ضمن آنكه همان‌طور كه می‌دانید راه‌آهن یكی از صنایعی است كه اشتغال بادوام و بلندمدت دارد، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری در این حوزه همیشه به سرمایه‌گذاری روی درخت گردو تشبیه می‌شود. به این معنی كه دیربازده اما پایدار و مستمر است و درگیر نوسانات موجود در بسیاری از مشاغل به‌عنوان یكی از معضلات مهم بخش تولید و اشتغال نیست، به همین جهت برنامه‌های این حوزه در راستای اشتغال پایدار توانی بالقوه و مناسب دارد.