شناسهٔ خبر: 37333 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد:

خسارت ۲۲۰ میلیارد ریالی سیل به تأسیسات راهسازی آذربایجان‌غربی

بازدید معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور میزان خسارت وارده بر اثر سیل به تأسیسات راهسازی آذربایجان غربی را ۲۲۰ میلیارد ریال دانست و گفت: در مرحله نخست اقدامات اولیه و ضروری از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، داود کشاورزیان که به همراه دیگر نمایندگانی از هیات دولت در مناطق سیل زده استان حاضر شده بود ضمن انتقال پیام همدردی وزیر راه و شهرسازی به بازماندگان از آمادگی این وزارتخانه برای بازسازی تأسیسات راهسازی خبر داد.

وی با بیان اینکه اقدامات اساسی‌تر در حوزه جبران خسارت‌های حوزه راهسازی باید از محل منابع مدیریت بحران تأمین بشود، افزود: مرسوم است بعد از چنین حوادثی دستگاه‌های اجرایی خسارات وارده را برآورد می‌کنند و از طریق مدیریت بحران استان به سازمان برنامه و بودجه و سپس هیات دولت گزارش می‌شود تا اعتبار لازم برای جبران خسارت در قالب اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای تخصیص یابد.

کشاورزیان گفت: بعد از تصویب اعتبارات، کارهای اساسی‌تر از جمله احداث پل‌های تخریبی در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اهتمام جدی دولت برای جبران خسارت‌های وارده و نیز بازسازی مناطق آسیب‌دیده در سریع‌ترین زمان ممکن ابراز امیدواری نمود تا دیگر شاهد چنین حوادث دلخراشی در سطح کشور نباشیم.

وی مجموع راه‌های کشور را ۲۲۰ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان ۳۴ هزار کیلومتر راه شریانی است که ۱۶ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه است.

داود کشاورزیان ادامه داد: راه‌های شریانی بیشترین حجم ترافیک را در خود جای دادند و به لحاظ اعتبارات نگهداری هم سهم ۴۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: ۵۵ درصد باقیمانده نیز به راه‌های غیرشریانی از جمله راه‌های روستایی و اصلی که باید از محل اعتبارات استانی نگهداری بشوند، اختصاص دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه متأسفانه به دلیل افزایش قیمت دلار و قیر و هزینه‌های راهسازی و نگهداری در سال‌های گذشته منابع استانی به هیچ وجه تکافوی نگهداری راه‌های غیرشریانی را نمی‌دهد، اظهار داشت: پیشنهاد ما به دولت این است که مجموعه نگهداری راه‌ها را به عنوان یک مجموعه یکپارچه ببینند و منابع پایدار برای نگهداری راه‌ها پیش‌بینی کنند منابعی که در زمان کاهش اعتبارات دستخوش کاهش نشود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بهترین راه تأمین درآمد پایدار برای نگهداری از راه‌ها را وضع عوارض بر سوخت دانست و گفت: بنزین و گازوئیلی که مردم در جاده‌ها مصرف می‌کنند. از عوارض می‌توان به نگهداری راه‌ها اختصاص یابد.

داود کشاورزیان افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد عوارض سوخت به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد چرا نباید به نگهداری راه‌ها هم تعلق بگیرد.

گفتنی است به دنبال بارش‌های سنگین در دو سه روز قبل در استان و به دنبال آن وقوع سیل و تخریب ابنیه راهسازی، معاون و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، معاون توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به همراه نمایندگان دولت و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ضمن سفر به مناطق سیل زده آذربایجان‌غربی راهکارهای تسریع در بازسازی ابنیه خسارت دیده را نیز بررسی کردند.