شناسهٔ خبر: 37356 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس مطرح کرد؛

تحمیل هزینه‌های پسماند شهرداری به کارگزاری‌های بورس/ اوراق، جدی‌ترین رقیب بازار سرمایه‌

بورس عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس با اشاره به اینکه برخی از نهادها مانند شهرداری هزینه‌های خود را به کارگزاری‌های بورسی تحمیل می‌کنند، گفت: شهرداری سالانه ۳۰۰ میلیون تومان از کارگزاری‌ها بابت عوارض پسماند شهرداری دریافت می‌کند که پرداخت این هزینه‌ها، فعالیت کارگزاری‌ها را غیراقتصادی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا مهرآور در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس با اشاره به وضعیت کارگزاری‌ها در سال جاری، اظهار داشت: صورت‌های مالی شرکت‌ها نوید بخش روزهای خوب برای بورس است و می‌توان گفت آینده بورس برای سال جاری روشن است.

وی با بیان این که اوراق مشارکت رقیب اصلی بازار سرمایه در سال گذشته بود، ادامه داد: معتقدم جدی‌ترین رقیب بازار سرمایه، اوراق بوده البته معاملات اوراق بدهی هم در بازار سرمایه انجام شده اما موضوع اصلی این است که  مردم سهام خود را فروختند و در بازار بدهی سرمایه‌گذاری کردند.

مهرآور با اشاره به وضعیت اقتصادی کارگزاری‌ها گفت: متاسفانه برخی از نهادها هزینه‌های  خود را به کارگزاری‌ها تحمیل می کنند برای مثال سالانه چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان بابت عوارض پسماند شهرداری می پردازند که این باعث غیر اقتصادی شدن کارگزاری ها می شود.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه  الزام بانک مرکزی به بانک ها برای تطبیق صورتهای مالی خود بر اساس IFRS بانکها را که سالهای سال، سودآور بودند، زیان‌ده کرد، تاکید کرد:  چنین موضوعاتی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بازار سهام، نسبت به آینده تردید داشته باشند. یا این که تصمیم هایی که به صورت لحظه‌ای گرفته می‌شود به طور مثال نرخ خوراک پتروشیمی به طور ناگهانی از ۳ سنت به ۱۳ سنت می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به نرم افزار معاملات آنلاین سامان اظهار داشت :  معامله گران برخط (آنلاین) از این پش می توانند با کمتر از یکصد هزار تومان نیز از طریق سامان پیشتاز در بازار سهام معامله کنند اما  پیش از این شرکت های کارگزاری برای ارایه خدمات به مشتریان خود با مشکل مواجه بودند که پس از دستور رییس سازمان بورس برای واگذاری خدمات کارگزاری‌ها بر اساس سلایق خود امکان توسعه سامانه‌های یکپارچه تحلیلی و معاملاتی فراهم شده است.

ایلنا از قول مهرآور نوشت؛ نرم افزار پیشتاز هم اکنون توانسته با دسته‌بندی و یکپارچه‌سازی تحلیل‌های بنیادی و تکنیکالی رایج دنیا در یکجا امکان رصد لحظه‌ای پرتفوی را برای سرمایه‌گذاران با ضریب خطای نزدیک به صفر فراهم کند. در این سامانه ضمن برطرف شدن خطای یک ثانیه‌ای برای معامله گران برخط تبعیض‌ها در روند معاملات را برچیده و تمامی پلت فرم‌های بین‌المللی در این نرم افزار گنجانده شده که به طور رایگان در اختیار معامله‌گران برخط قرار گرفته است./