شناسهٔ خبر: 37397 - سرویس استان‌ها

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان:

چالش‌های زیادی در اجرای طرح تفصیلی پیش روی شهرداری‌هاست

ابراهیم رستم گورانی سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی گفت: توسعه کالبدی شهر یکی از ابعاد توسعه شهری محسوب می‌شود که امروزه با توجه به روند روبه رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها، مورد توجه محققین، متخصصین، مدیران و سایر اقشار مرتبط با مسائل شهری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی هرمزگان، ابراهیم رستم گورانی در نشست مشترک با شهرداران سندرک، فارغان و سرگز احمدی افزود: شهرداران به عنوان مجری طرح‌های جامع و تفصیلی با چالش‌های زیادی مواجه هستند و اهمیت توجه به این طرح‌ها از ضرورت‌هاست.

به گفته وی، راه و شهرسازی هرمزگان با توجه به اهمیت ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در اجرای طرح‌های توسعه و عمران (جامع) و تفصیلی شهرها، ضمن تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های اجرایی در سال ۹۶، برگزاری جلسات متعدد با شهرداران شهرهای استان در خصوص مسائل و مشکلات شهری هر یک از شهرهای استان و ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور تسهیل در امور را از اولویت‌های برنامه کاری خود قرار داده است.

گورانی گفت: در راستای تعادل بخشی به شهرها، توسعه متعادل و متوازن شهر و توزیع مناسب کاربری‌ها بر اساس رویکردهای شهری است که طرح‌های جامع و تفصیلی تهیه می‌شوند و این طرح‌ها به عنوان راهبرد اجرایی برای فعالیت‌های شهرداران استان ملاک عمل قرار می‌گیرد و توجه به رعایت ضوابط شهرسازی و معماری در ساخت و سازها می‌تواند یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم شهرداری‌ها و مسؤولین اجرایی شهرها باشد.

در این جلسه ضمن ارائه مسائل و مشکلات شهرداری‌ها به‌صورت بنیادی از قبیل بحث مالکیت و تملک اراضی، نبود درآمد پایدار در شهرداری، فقدان مدیریت واحد شهری، تداخل عملکردهای شهری، توسعه غیراصولی شهرها و بافت‌های فرسوده و ناکارآمد؛ در خصوص ضوابط و مقررات شهر، معضلات بازگشایی معابر، اصلاح خط محدوده و حریم شهرها، مباحث پدافند غیرعامل (شامل آب‌گرفتگی معابر، مخاطرات ریزش کوه و...)، جانمایی صنوف مزاحم در حریم شهرها و... نیز بحث و تصمیم‌گیری شد.

گورانی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری چنین نشست‌هایی با مسئولین امور شهری در راستای حل مشکلات شهرداری‌ها و همچنین ارتباط دوسویه و مشترک حوزه شهرسازی و معماری و شهرداری‌های استان گام مؤثری در پیشبرد اهداف طرح جامع و تفصیلی برداشته شود.