شناسهٔ خبر: 37436 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری گلستان مطرح کرد

سکونت بیش از ۲۸ درصد شهروندان گلستان در بافت ناکارآمد/ تهیه طرح بهسازی و نوسازی اسکان غیررسمی شهرهای گرگان و گنبد

رقیه منوچهر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به اینکه ۲۸.۳ درصد جمعیت شهری این استان ساکن بافت ناکارآمد هستند گفت ۱۶.۶ درصد مساحت شهری گلستان در بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی واقع شده‌است.

رقیه منوچهر، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر شامل گرگان، گنبد، علی‌آباد، کردکوی، کلاله، مینودشت، آزادشهر، آق‌قلا و بندرترکمن که درمجموع ۱۱ هزار و ۵۰۸ هکتار مساحت دارند، ۱۵۵۵ هکتار بافت فرسوده، ۱۵۲ هکتار بافت تاریخی و ۳۵۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که ۱۷.۹ درصد مساحت کل این شهر را دربردارد و می‌توان گفت ۳۰ درصد اهالی شهرهای پرجمعیت استان گلستان ساکن بافت‌های ناکارآمد هستند.

منوچهر با بیان اینکه در گرگان(مرکز استان) که ۳۵۶۰ هکتار مساحت دارد، ۴۶۵ هکتار بافت فرسوده، ۱۵۲ هکتار بافت تاریخی و ۲۵۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی موجود است، افزود: ۲۴ درصد مساحت این شهر شامل بافت ناکارآمد است و ۳۵ درصد شهروندان گرگانی در این مناطق سکونت دارند.

وی گفت: شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵هزار نفر استان گلستان شامل گالیکش، رامیان، فاضل‌آباد، سیمین‌شهر، گمیشان، بندرگز و خان‌ببین که در مجموع ۴۲۶۶ هکتار مساحت دارند، دارای ۳۸۳.۷ هکتار بافت فرسوده هستند که ۱۵ درصد مساحت شهر و ۱۹.۸ جمعیت شهری این شهرها را شامل می‌شود.

منوچهر افزود: در مجموع شهرهای استان ۱۵ هزار و ۷۷۴ هکتار مساحت دارند که ۱۹۳۹ هکتار آن در بافت فرسوده، ۳۳۲ هکتار در بافت تاریخی و ۳۵۰ هکتار آن در سکونتگاه غیررسمی واقع شده است. ۱۶.۶ درصد مساحت شهری استان گلستان با ۲۸.۳ درصد جمعیت شهری نیز بافت ناکارآمد است.

اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری در گلستان

وی با اشاره به اینکه مرکز تاریخی شهر گرگان به مساحت ۱۵۰ هکتار اولین بافت تاریخی ثبت شده کشور در سال ۱۳۱۰ است، در معرفی اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری در گلستان توضیح داد: توجه به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در گرگان از سال ۱۳۸۴ همزمان با برنامه چهارم توسعه، تحت عنوان بافت مسئله‌دار شهری با توجه موضعی به بافت‌های کهن آغاز شد و قسمتی از خیابان سرخواجه به عنوان هدف برنامه‌های این دوره قرار گرفت و با تملک صدور ۲۱۶ پلاک دو معبر شمالی-جنوبی و شرقی-غربی بازگشایی شد و اقدامات متعدد نوسازی تحت عنوان پروژه آفتاب با مشارکت صاحبان اراضی در آن به انجام رسید.

منوچهر به مرمت و بهسازی تکایا و مساجد در بافت تاریخی شهر گرگان ازجمله تکایای عقیلی و شاهینی، تکیه اصطبار و مسجد ملااسماعیل و تکایای پاسرو اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری می‌توان به معرفی ۲۰۰۶ واحد به بانک برای اعطای تسهیلات نوسازی اشاره کرد که ۱۹۱۶ واحد جذب اعتبار شدند. همچنین طرح بهسازی، نوسازی و توانمندسازی اسکان غیررسمی در شهرهای گرگان و گنبد تهیه شده است.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان در معرفی اقدامات شهرداری‌ها در محلات هدف عنوان کرد: از جمله اقدمات انجام شده می‌توان به اعمال ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۸۷ اشاره کرد که برمبنای آن شهرداری‌ها ۱۵ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال تخفیف دادند.

وی افزود: در گرگان بهسازی معابر، توسعه سالن ورزشی، احداث و تکمیل پارک، احداث دیواره و رادیه کف رودخانه، احداث ساختمان آتش‌نشانی، احداث پل سواره و پیاده و ...، در گنبد ساخت پارک و محل اجتماع محله‌ای، اصلاح معابر اصلی، پاکسازی حاشیه حریم رودخانه و در آذرشهر، علی‌آباد، مینودشت، کردکوی، رامیان و فاضل‌آباد بهسازی معابر صورت گرفته است.

منوچهر در معرفی فعالیت ستاد بازآفرینی پایدار در استان به تشکیل چهار جلسه با ۱۷ مصوبه در سال ۹۵، تشکیل شورای اجتماعی و کمیته‌های ذیل ستاد و نیز انعقاد تفاهمنامه چهارجانبه احیای گذرهای فرهنگی و تاریخی شهر گرگان بین استانداری گلستان، شهرداری گرگان،  اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی همچنین تشکیل کارگاه بازآفرینی شهری با نام گامی به سوی شهرانسانی، تشکیل دو جلسه ستاد شهرستانی گرگان و افتتاح پایگاه خدمات اجتماعی توسط بهزیستی گرگان در کوی محتشم اشاره کرد.

وی همچنین خبر داد که پروژه ساماندهی محله اسلام‌آباد شهر گرگان و بدلجه شهر گنبدکاووس به مرحله نهایی دریافت جایزه ملی کیفیت با عنوان جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری راه یافتند.

منوچهر ادامه داد: محله اسلام‌آباد از سکونتگاه‌های غیررسمی شهر گرگان با مساحت حدود ۳۵ هکتار و محله بدلجه از سکونتگاه‌های غیررسمی شهر گنبد با مساحت حدود ۱۰ هکتار است.