شناسهٔ خبر: 37466 - سرویس ریلی

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح نهضت ریلی و روند خرید تمام ریل کارخانجات داخلی/ آخوندی بار دیگر مجلس را قانع کرد/ دستیابی به ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن بار و ۴۳ میلیون مسافر در بخش ریلی در سال ۹۶/ نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها؛ سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی

ریل تشریح نهضت ریلی و روند خرید تمام ریل کارخانجات داخلی، دستیابی به ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن بار و ۴۳ میلیون مسافر در بخش ریلی در سال ۹۶ و نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها؛ سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی ار مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه ریلی درهفته ای که گذشت شامل اخبار و رویدادهایی بود که مهمترین آن ها به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون عمران درباره سهم حمل و نقل ریلی از محل فروش نفت گاز

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران در جلسه علنی روز چهارشنبه این گزارش را قرائت کرد و سپس نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۲۵ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر به گزارش کمیسیون عمران در خصوص نحوه اجرای ماده (۷۰) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت رای موافق دادند.

راه‌اندازی و توسعه قطارهای حومه‌ای کلانشهرها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

جهانگیری توجه به موضوع مهم حمل و نقل اطراف تهران را یکی از اولویت‌های دولت در سال جاری ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه روزانه جمعیت زیادی از شهرستان‌های اطراف به تهران سفر می‌کنند، راه‌اندازی و توسعه قطارهای حومه‌ای کلانشهرها یکی از طرح‌هایی است که در برنامه اقتصاد مقاومتی امسال لحاظ شده است.

 تشریح نهضت ریلی و روند خرید تمام ریل کارخانجات داخلی/آخوندی بار دیگر مجلس را قانع کرد

عباس آخوندی در جلسه امروز مجلس با توضیحاتی که در خصوص نهضت ریلی وزارتخانه راه و شهرسازی و آمادگی این وزارتخانه برای خریداری کردن کل تولیدات شرکت های واگن سازی داخلی ارایه کرد توانست نمایندگان مجلس را قانع کند.

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه در بخش ریلی به تشریح نهضت ریلی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم پرداخت و گفت: وزارت راه و شهرسازی این آمادگی را دارد تا کل تولیدات ریل کارخانجات داخلی را یکجا خریداری کند.

آخوندی با تشریح جزئیات سیاست شهرسازی ریل پایه گفت: اصلی ترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راه آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در کلیه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه شبکه راه آهن ایران را سومین سیاست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راه آهن کشور را به راه آهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کرده ایم. همچنین سیاست حمل و نقل بندر - ریل و سیاست حمل و نقل جاده - ریل را به اجرا گذاشته ایم. این در حالی است که سهم ریل در ابتدای دولت یازدهم کمتر از ۸ درصد بود، ‌ اما با این سیاست هایی که به اجرا در آورده ایم به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

همکاری مناسب دولت و مجلس برای توسعه شبکه ریلی

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که در کنار حفظ جایگاه کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی رابطه‌ای خوب و معقول میان این دو نهاد شکل گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه ریلی توانستیم یک درصد فروش نفت را در برنامه ششم بیاوریم و هرچند درقانون بودجه نیامده و مسایلی شکل گرفت ولی پایه‌گذاری شد و می تواند در سال ۹۷ خود را نشان دهد که به حوزه ریلی کمک زیادی خواهد کرد و اعتقاد ما این است که اختصاص ۱۱ درصد حمل بار به شبکه ریلی کم است و باید این شبکه تکمیل شود و با ظرفیت‌های زیادی هم در سرمایه‌گذایر داخلی و هم خارجی مواجه هستیم.

دستیابی به ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن بار و ۴۳ میلیون مسافر در بخش ریلی در سال ۹۶

سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن بابیان اینكه سرمایه‌های عظیمی در راه‌آهن كشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: برای مردمی كه لایق بهترین‌ها هستند راه‌آهن و کارکنان آن خدمات‌رسانی را بیش‌ازپیش افزایش داده‌اند.

رسولی با بیان اینکه «برای سال جاری باید بتوانیم به ۲۰میلیون تن بار و ۴۳ میلیون مسافر، در بخش ریلی برسیم» تاکید کرد: در افق برنامه ششم توسعه و سند تفضیلی كه چاپ و منتشر شده، هدف‌گذاری برای دستیابی سهم بار و مسافر موردنظر به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد، مشخص‌شده است.

افزایش رضایتمندی مردم از حمل‌ونقل ریلی مسافری نسبت به نوروز ۹۵

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن انجام نظرسنجی از قطارهای دارای انتقاد و پیشنهاد در طرح نوروزی ۹۶ را جز برنامه‌های شرکت در ابتدای سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: با توجه به برقراری ۵۲۹ هزار و ۵۳۰ تماس در سال ۹۵ که ۱.۵ درصد آن مربوط به شکایات و پیشنهادات بوده است و سهم انتقادات از مجموع تماس‌ها در ایام نوروز در میابیم که کاهش شکایات به معنای رضایت‌مندی مردم از خدمات ارائه شده از سوی راه‌آهن است.

نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها؛ سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست صمیمی با خبرنگاران در مسیر تهران- همدان و در سفری که برای بازدید از برخی پروژه‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی به آن استان انجام شد گفت: حمل و نقل جاده‌ای برای بردهای میانی و بلند باید مبتنی بر ریل باشد که در صورت چنین تصمیمی در سطوح کلان، نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم. معتقدم اتفاقات بزرگی باید در ایران رخ دهد تا این موضوع در کشور، نهادینه شود.

آخوندی با تاکید بر آنکه مفهوم شهرسازی ریل‌پایه دارد آهسته آهسته در ادبیات دانشگاهی و ادبیات مطبوعات وارد می شود، گفت: مفهوم شهرسازی ریل پایه یکی از مفاهیم اصلی است که در آینده راجع به آن بیش از امروز، بحث خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان گفت: ‌ایستگاهی که در سال‌های گذشته  برای این پروژه در اصفهان پیش‌بینی شده بود خارج از شهر اصفهان بوده است یعنی مسافران با سرعت ۲۵۰ کیلومتر از تهران با کمتر از ۲ ساعت به اصفهان می‌رسیدند اما برای رسیدن به شهر از ایستگاه راه آهن باید یک ساعت در راه زمان صرف می کردند.