شناسهٔ خبر: 37489 - سرویس استان‌ها

صدای پای آرامش و امید در روستای سیل زده چنار

بازدید جمعه گذشته و زمانیکه سیل آرزوهای مردم روستای چنار در آذربایجان شرقی را با خود به ویرانی برد و دلهره و ترس را در دل های روستاییان به جای گذاشت، زندگی عادی و به دور از هیاهوی روستاییان رنگ باخت و به یکباره این روستای دورافتاده که شاید کمتر کسی نامش را شنیده بود در صدر اخبار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اکنون با گذشت نزدیک به یک هفته از این حادثه و به همت نیروهای امدادی کم کم آثار سیل در مناطق مسکونی در حال پاکسازی بوده و زندگی با تمام مشکلاتش کم کم در مسیرعادی خود قرار گرفته است.

حضور روز گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در این روستا و دیگر مناطق سیل زده آذربایجان شرقی، این نوید را به روستاییان داد که دولت به رغم مشکلات فراوانی که پیش رو دارد سیل زدگان را فراموش نکرده و با عزم راسخ و بهره گیری از امکانات موجود کشور در صدد رفع نیازها و مشکلات روستاییان است.

دکتر حسن روحانی در دیدار روز گذشته خود از این مناطق بر وارد عمل شدن دولت برای رفع مشکلات زیربنایی و جبران خسارات مالی که به ۱۸ هزار هکتار مزرعه و ۱۴ هزار هکتار از باغات وارد شده تاکید کرد.
تعهد دولت به جبران خسارت سه هزار و ۲۳۰ میلیارد ریالی سیل در آذربایجان شرقی و تاکید رئیس جمهوری بر سرعت بخشیدن به رفع مشکلات زیربنایی، موجب خوشحالی مردمی شد که مصیبت های زیادی کشیده اند و این اقدام دولت تسلی بخش قسمتی از این آلام شد.

حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در مناطق زلزله زده و بررسی اوضاع مردم و منطقه به رغم فشردگی برنامه ها، نکته ای است که نباید از آن غافل شد و همین حضور، میدان را از فرصت طلبانی که چشم دیدن اقدامات انجام شده دولت را ندارند گرفت و نشان داد تمامی گفته ها مبنی بر بی توجهی دولت به سیل زدگان آذربایجان، پوچ و باطل است.

پرداخت تسهیلات با درصد کم ۴ و ۵ درصدی به خانواده های آسیب دیده از سیل در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان از سوی دولت، ادامه لایروبی رودخانه فصلی و دایمی، دیوار کشی، جابجایی خانه های روستایی که در بستر و حریم رودخانه ساخته شده اند و اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال به عنوان کمک اولیه برای جبران بخشی از خسارت ها از جمله آثار سفر رئیس جمهوری به مناطق سیل زده بود.

در این حادثه و با حضور تاثیرگذار مقامات دولتی، نیروهای امدادرسان، هلال احمر، سپاه، ارتش و همه و همه برای رفع مشکلات وارد گود شدند تا بخشی از آلام مردم منطقه را کاسته و روال عادی زندگی را در این مناطق جاری سازند.

همزمان با جستجو برای کشف اجساد مفقود شده در شهرستان های عجب شیر و آذرشهر، امداد رسانی و رفع نیازهای سیل زدگان نیز در دستور کار بود و در همان ساعات اولیه، نسبت به اسکان موقت خانواده هایی که خانه هایشان را سیل برده بود اقدام شد.

حضور مسئولان محلی و کشوری در محل حادثه، این امید را در دل مردم منطقه زنده کرد که مسئولان آنها را فراموش نکرده اند و در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکلات و نیازهایشان را برطرف خواهند کرد.

تصمیماتی که در جلسه مدیریت بحران آذربایجان شرقی و با حضور مسئولان کشوری گرفته شد و ارایه گزارش از مناطق سیل زده و آخرین اوضاع منطقه از سوی نماینده ویژه دولت به هیات دولت حاکی از این بود که دولت عزم راسخی نسبت به رفع هرچه سریع تر مشکلات مردم منطقه و سر و سامان دادن به اوضاع آنها دارد.

ایرنا در این گزارش می افزاید؛ پاکسازی خرابی های سیل، تلاش برای یافتن اجساد مفقود شده، پخش مواد غذایی در بین سیل زدگان، ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و روانی به مردم منطقه، برگزاری مراسم باشکوه تشییع و خاکسپاری با حضور مردم و مسئولان، تخصیص وام ساخت و تعمیر مسکن، تخصیص ۶۰ قطعه زمین دولتی به سیل زدگان و تصمیم برای جابجایی خانه هایی واقع در حریم رودخانه و سیلاب، انتقال سنگ های بزرگ به خارج از روستا که سیل با خود به درون روستا آورده بود، برقراری مجدد آب و برق و گاز روستاهای سیل زده، بازگشایی راه های مواصلاتی روستا و تلاش برای جبران خسارات وارد شده به سیل زدگان از جمله اقدامات مهم دولت و دستگاه های اجرایی در منطقه است که همچنان ادامه دارد.

هرچند تمام این اقدامات تنها بخشی از آلام و مصیبت های مردم سیل زده را تسلی می دهد اما در نوع خود قابل تقدیر بوده و مردم نیز نسبت به این موضوع و توجهی که دولت به آنها دارد واقفند و بی اعتنا به سیاه نمایی های صورت گرفته علیه دولت، با همت و تلاش جمعی و همراهی مسئولان دولتی برای سر و سامان دادن به زندگیشان تلاش می کنند.

روستای چنار با ۲۷۰ خانوار و بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۱۶ کیلومتری شهرستان عجب شیر در آذربایجان شرقی واقع شده که سیل جمعه گذشته جان ۲۱ تن از اهالی آن را گرفت و خسارات زیادی به احشام و خانه های آنها وارد کرد.