شناسهٔ خبر: 37563 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

راه‌اندازی صندوق‌های توسعه حمل و نقل/ سرمایه‌گذاری ۱۶۳ هزار میلیارد تومانی در حوزه حمل و نقل کشور

جلسه معاون برنامه و اقتصاد و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس مصوبه مجلس و دولت قرار است صندوق توسعه حمل و نقل کشور فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان اردبیل، امیر امینی در جلسه بررسی روش‌های مالی متنوع در حمایت از سرمایه‌گذاران در استانداری اردبیل اظهار کرد: مقرر است صندوق توسعه حمل و نقل با منابع اولیه ۱۹ هزار میلیارد تومان که از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود، فعالیت خود را آغاز کند.

وی به ظرفیت‌های قانونی برنامه ششم و بودجه سالانه ۹۶ در توسعه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در بخش حمل و نقل ظرفیت‌های خوبی در حمایت از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی تعریف شده که این قوانین از سال ۶۶ مورد توجه قرار گرفته ولی در مقطعی این قوانین و مقررات حمایتی مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته است.

معاون برنامه و اقتصاد و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در قالب این قانون و به شکل مشارکتی احداث پروژه‌های عمرانی در بخش راه و شهرسازی با همراهی بانک‌های عامل و مجموعه‌های مالی و اعتباری انجام می‌شود به طوری که این قانون امروز جزو قوانین بالغ و پیشرو در سطح دنیا و کشورمان است.

امینی با بیان اینکه هنوز از ظرفیت‌های این قانون در سه دهه اخیر به صورت کامل استفاده نشده است، افزود: ما به راحتی می‌توانیم در احداث آزادراه، راه‌های عریض و پروژه‌های متعدد در بخش حمل و نقل از این توان استفاده کنیم.

وی پرهیز دولت را از مداخله در اجرای بسیاری از پروژه‌های این بخش ضروری خواند و بیان کرد: اگر این مداخلات انجام نشود ما به راحتی می‌توانیم پروژه‌های آزادراهی کشور را در کمترین زمان اجرا کنیم به طوری که در پروژه آزادراه زنجان – تبریز با رقم ۲۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذار مدعی پرداخت یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده طلب خودش است که این ناشی از مداخله دولت در این قوانین مترقی است.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در سه سال گذشته در قالب این سیستم و در حمایت از سرمایه‌گذاران سه محور کاری مورد توجه قرار گرفته که شامل ارائه مشوق‌ها به سرمایه‌گذاران، تضامین کافی از سرمایه‌گذاران و همچنین نظام تعرفه‌گذاری و آزاد گذاشتن آن‌ها بر اساس عرضه و تقاضاست که وزیر راه و شهرسازی به جد از سرمایه‌گذاران و تأمین منافع آن‌ها حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل تا پایان سال گذشته مصوب و اجرایی شده است، ادامه داد: ما با اتکا به توان سرمایه‌گذاران و وضعیت عرضه و تقاضا تلاشمان بر این است تا کارها و هدف‌گذاری‌ها را به پیش ببریم تا بخش خصوصی با تأمین هزینه سنگین نگهداری راغب به فعالیت در این بخش باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه‌های کشور که در حال بهره‌برداری است از نقطه زیان‌ده خارج شده و به وضعیت سوددهی رسیدند، اظهار کرد: ما در ساماندهی نظام مالی و پولی در حوزه سرمایه‌گذاری با همراهی بانک‌ها و تأمین نقدینگی اقدامات مناسبی را آغاز کردیم چرا که معتقدیم سیستم بانکی باید پشتیبان فعالیت‌های بخش خصوصی باشد.

امینی تصریح کرد: البته با نرخ سود ۱۸ تا ۲۴ درصد این خواسته محقق نمی‌شود بلکه باید بانک‌هایی همچون بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی تجاری نقش اصلی را در حمایت از سرمایه‌گذاران انجام دهد.

وی در ادامه گفت: در سه سال گذشته ۶۳ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه همکاری اجرای پروژه‌ها با بخش خصوصی امضا شده که از این رقم ۴۸ هزار میلیارد تومان ما مصوبه دولت را گرفته‌ایم و ۱۱ هزار میلیارد تومان مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده که لیست ارائه شده سرمایه‌گذاری با اشرافیت کامل آن‌ها تهیه شده است.

امینی به ساخت آزادراه‌ها با استفاده از روش جدید سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی اشاره کرد و افزود:‌ آزادراه حرم تا حرم به طول ۱۵۲ کیلومتر، آزادراه جنوبی تهران به طول ۱۵۰ کیلومتر و آزادراه اصفهان – شیراز بعد از شش سال توقف در حال حاضر فعال بوده و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده این آزادراه‌ها به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: ما در حوزه حمل و نقل هوایی نیز با چندین شرکت معتبر تفاهم‌نامه داریم تا در سه فرودگاه بزرگ توسعه ترمینال و سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شود.

امینی اضافه کرد: در حوزه ریلی ۲۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در حوزه دریایی و ساخت سکو نیز هشت هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک انجام می‌شود.

امینی در گفت‌وگو با روابط عمومی راه و شهرسازی استان اردبیل نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات از ظرفیت‌های خوب در تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه‌ای برخورد است، ضرورت دارد با جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی بدون مداخله دولت پروژه‌هایی همچون پارک لجستیک یا همان بندر خشک در این منطقه به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد راه‌اندازی پارک لجستیک در استان اردبیل افزود: در بازدیدی که از محل اجرای این پروژه در شمال استان اردبیل داشتیم، قرار شد تا اردبیل که در طرح جامع حمل و نقل کشور به عنوان کریدور شماره چهار و شاهراه اتصال محورهای شمال به جنوب و شرق به غرب مطرح است، به عنوان یک پروژه محرک در توسعه استان اردبیل مورد توجه قرار گیرد.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امینی با اشاره به احداث ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به عنوان شریان ارتباطی استان اردبیل در ایجاد ارتباط با مناطق دیگر اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۸۸ کیلومتر راه اصلی عریض در حال انجام است و مابقی هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این بخش مورد توجه و دقت نظر است.