شناسهٔ خبر: 37571 - سرویس استان‌ها

با هدف فرهنگسازی رعایت قوانین ایمنی جاده‌ها انجام شد

برگزاری همایش فرهنگی آموزشی یاوران راه ایمن در شهرستان نجف آباد/ عدم توجه به جلو عامل ۴۴ درصد حوادث رانندگی استان اصفهان است

همایش همایش فرهنگی آموزشی یاوران راه ایمن با هدف ایجاد فرهنگ صحیح رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان در نجف‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان،علی رضا صفاتاج دبیر همایش و معاون حمل ونقل اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان درهمایش یاوران راه ایمن گفت: یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی هر کشور نسبت سوانح و تلفات و تصادفات به جمعیت هر کشور است که ایران با توجه به آمار بالای تلفات و سوانح جادهای رتبه خوبی در این زمینه ندارد.

وی در خصوص آمار ۱۱ ماهه تلفات جاده‌ای سال گذشته افزود: حدود ۱۴ هزار و ۷۹۰ نفر تلفات جاده‌ای در سال گذشته داشتیم.

صفاتاج اذعان کرد: در بررسی‌های به عمل آمده علت اعظم تصادفات حدود ۷۰ درصد عامل انسانی است. هدف از این همایش ایجاد فرنگ صحیح رعایت قوانین ومقررات راهنمایی و رانندگی است که با عدم رعایت این قوانین فرد خاطی یک فرد بی‌ادب و بی‌فرهنگ در جامعه تلقی می‌شود.

وی همچنین گفت: سال ۱۴۰۰ تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور به ۱۰۳ هزار نفر خواهد رسید.

حمید گله‌داری، مدیر شبکه بهداشت نجف آباد نیز دراین همایش عنوان کرد: حدود ۱۰ هزارو ۵۸۳ حادثه در شهرستان نجف آباد در سال گذشته ثبت شده که بیش از ۵۰ درصد این حوادث ترافیکی بوده است.

وی افزود: رشد سالانه سوانح رانندگی در کشور نزدیک به ۱۶ درصد است و در صورت عدم توقف این روند در سال ۱۴۰۰ تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور به ۱۰۳ هزار نفر خواهد رسید.

گله‌داری خستگی و تاخیر در درک و خواب آلودگی را یکی از عوامل و مشکلات جسمی تاثیر گذار دررانندگی دانست و اذعان کرد: از بزرگترین عوامل ایجاد حوادث و تصادفات جاده‌ای خواب‌آلودگی است.

در ادامه جلسه، مظفر نجفی، فرماندار شهرستان نجف آباد ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: شهرستان نجف آباد دارای حدود ۳۴۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۱۱ شهرک و مرکز صنعتی و شش شهردر بخشهای مرکزی و مهردشت است و  بیشتر شهروندان با وجود مشکلات و محدودیت‌های متعدد چه در داخل وچه در خارج از شهر مقید به رعایت قوانین و مقررات هستند. با این وجود متاسفانه سالانه شاهد تلفات و صدمات زیادی به دلیل سوانح رانندگی در خیابان‌ها و راه‌های حوزه شهرستان هستیم که بخش عمده آنها ناشی از بی احتیاطی افراد است.

وی افزود: از همین روی به عنوان یک دغدغه ملی از همه فعالان رسانه‌ای وآموزشی و مدیران و اساتید خواستارم که بدو آموزش‌های خود، فرهنگ‌سازی اجرای قوانین ومقررات راهنمایی و رانندگی را در راس اقدامات آموزشی قرار دهند.

 همچنین جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان دراین همایش گفت: شهروند به کسی اطلاق می می شود که احساس مسئولیت کند و مطالبه گر است.

سرهنگ حسین حسین زاده مهمترین علل وقوع تصادفات برونشهری استان اصفهان را عدم توجه به جلو (۴۴ درصد)،عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت( ۲۴ درصد)،عدم رعایت حق تقدم (۱۱ درصد)، تجاوز و انحراف به چپ (۱۰ درصد) وتغییر مسیر ناگهانی (چهار درصد) عنوان کرد.