شناسهٔ خبر: 37635 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل امور نظارت‌عالی فنی پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد؛

مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های تجاری-خدماتی سازمان ملی زمین و مسکن/ بهره‌مندی اقشار ویژه از ساختمان‌های‌مشارکتی سازمان/ ساخت مدرسه، کلانتری، درمانگاه، مسجد و ورزشگاه در سایت‌های مسکن‌مهر

مسکن مهر مدیرکل امور نظارت‌عالی فنی پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های تجاری- خدماتی سازمان با مشارکت بخشی خصوصی انجام می‌شود، گفت: اجرای پروژه‌های خدمات روبنایی مسکن‌های مهر همچون مدرسه، کلانتری، درمانگاه، مسجد و به صورت محدود ساخت ورزشگاه در دستور کار سازمان است.

فردین شاکری مدیرکل امور نظارت‌عالی فنی پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ویژگی‌های پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: طراحی پروژه‌های مسکونی و همچنین پروژه‌های غیرمسکونی همچون تجاری- خدماتی، آماده‌سازی زمین به صورت آماده‌سازی با سرمایه سازمان و یا مشارکتی بخشی از وظایف دفتر است.

مدیرکل امور نظارت‌عالی فنی پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه در حال‌حاضر اجرای پروژه‌های تجاری- خدماتی عمدتا به صورت مشارکتی و جلب سرمایه بخش خصوصی است، افزود: اجرای پروژه‌های خدمات روبنایی مساکن مهر همچون مدرسه، کلانتری، درمانگاه،  مسجد و به صورت محدود ساخت ورزشگاه در دستور کار است که تاکنون مساجد از محل یارانه‌ها و از طریق وزارت راه و شهرسازی ساخته شده است و کار نظارت بر ساخت مساجد را دفتر، برعهده داشته است.

شاکری گفت: پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن دو دسته هستند. طبق ماده ۲۲ و ۲۳ قانون زمین شهری در مناطقی که تامین زمین را سازمان برعهده دارد، وظیفه دارد تا آماده‌سازی را نیز انجام دهد که آماده‌سازی شامل عملیات خاکی، جوی و جدول برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و آسفالت است و خدمات زیربنایی شامل تاسیسات برق، آب و فاضلاب است که سازمان در اراضی که خود واگذار کننده زمین است (به جز مسکن مهر که قانون خاص دارد و از قانون ساماندهی تبعیت می‌کند) در مابقی اراضی سازمان، خود این خدمات را  ایجاد می‌کند.

وی افزود: همچنین برای اینکه ما سرمایه خود را مستقیما به این پروژه‌ها نبریم عمدتا با بخش‌ خصوصی مشارکت می‌کنیم. بدین نحو که زمین را کارشناسی می‌کنیم و نهایتا از قطعات تفکیکی بخش مسکونی که بعدا ایجاد می‌شود به آنها واگذار می‌کنیم. بقیه زمین‌های لازم خدمات عمومی را برای تکالیفی که دولت در بخش خدمات عمومی دارد تخصیص می‌دهیم و پروژه‌های آماده‌سازی به این شکل مشارکت می‌شود.  

مدیرکل امور نظارت‌عالی فنی پروژه‌های سازمان ملی زمین و مسکن  ادامه داد: در پروژه‌های ساخت نیز در برخی از جاها که توجیه اقتصادی داشته باشد پروژه‌ها را به صورت مشارکتی اجرا می‌کنیم. زمین را سازمان تامین می‌کند، و ساخت و پروانه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان شرکا خواهد بود که ساختمان‌ها را می‌سازند و سازمان ملی زمین و مسکن از واحدهای ساخته شده سهم خود را برمی‌دارد. سهم‌های سازمان یا فروخته می‌شود و جزو درآمدهای سازمان برای انجام سایر تکالیفش به سازمان می‌آید و یا اینکه بر اساس تکالیفی که قانون برای اقشار ویژه همچون جانبازان و ایثارگران در نظر گرفته، واگذار می‌شود.

شاکری ادامه داد: بحث کنترل پروژه‌ها و نظارت بر اینکه طراحی توسط مشاور، انجام شده باشد و پیمانکار نیز دارای صلاحیت مورد تایید باشد، مورد توجه است. همچنین، تشکیل جلسه‌های حل اختلاف با پیمانکاران و شرکا، تشکیل جلسه‌های رفع مشکل پروژه‌ها که بیشتر مربوط به پروژه‌های مسکن‌مهر است بخش دیگری از کارهایی است که به صورت منظم انجام می‌شود.

شاکری گفت: بررسی برآوردهای پروژه‌ها در هنگام مناقصات از دیگر وظایف ما است که بر همین اساس، پس از بررسی و تحلیل، اجازه فراخوان و گرفتن پیمانکار و تعیین شرکا صادر می‌شود. خوشبختانه سازمان ملی زمین و مسکن در این بخش، توانسته صرفه‌جویی مناسبی را در برآوردها داشته باشد. همچنین تشکیل جلسه‌های موقت و قطعی پروژه‌ها و بازدیدهای مکرر از پروژه‌های در حال اجرا نیز بخش دیگری از وظایف دفتر است که سال گذشته نیز دنبال و پیگیری شد.

این مقام‌مسئول در سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به آنکه تمامی گزارش‌ها از طریق دستگاه‌های نظارتی به سازمان می‌رود و در بخش فنی، جوابیه‌های لازم آماده می‌شود، تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کنترل نحوه اجرای دستورالعمل‌ها، تشکیل کمیته‌های فنی در موضوع‌های مختلف برای حل مشکلات برخی از استان‌ها و کنترل فرآیند اجرای کار را از دیگر وظایف آن دفتر برشمرد و گفت:  فرایند اجرای پروژه‌ها در ۳۱ استان و ۳۴ اداره کل کنترل می‌شود.

وی بیشترین مشکلات در مباحث فنی مساکن مهر را در استان گلستان و در شهر کلاله عنوان کرد و افزود: با کنترل همکاران ما، بخشی از ساختمان‌ها تخلیه شدند و با اعتباری که به دستور وزیر راه و شهرسازی و توسط سازمان ملی زمین و مسکن تعلق گرفت، خانه‌هایی ودیعه شد تا کار مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، انجام شود. در استان آذربایجان‌غربی و همدان نیز مشکلاتی داشتیم که آنها نیز حل شدند. /