شناسهٔ خبر: 37716 - سرویس هوایی

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت

پاسخ مدیرعامل ایران ایر به شایعات خرید بوئینگ پیشنهادی/ تشریح برنامه‌ سوددهی فرودگاه‌های‌کوچک/ مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان و امکان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور

هواپیما - هما توضیحات فرهاد پرورش در خصوص دلایل عدم خرید هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران ایر، اعلام خبر ورود ۴ فروند ای.تی.آر به ایران تا سه هفته‌ دیگر، پاسخ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ادعای دروغ رسانه‌های منتقد دولت، تصمیم‌گیری درخصوص ساخت فرودگاه سقز و مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای‌که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: اجرای قرارداد ایران ایر و بویینگ در زمان مقرر خود آغاز می‌شود. این خبری است که در کنار نمایان کردن اهمیت ابعاد فنی و اقتصادی این برنامه مشترک، موج سیاسی به وجود آمده درباره تغییر احتمالی در اجرای این توافق اقتصادی را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

با وجود تغییرات محسوسی که ورود نخستین فروند از هواپیماهای برجامی به ایران به وجود آورده و شرایط را برای ارائه تصویری از آینده صنعت هوایی کشور متفاوت کرده، در طول هفته‌های گذشته حرف و حدیث های برخی رسانه‌ها درخصوص لغو خرید هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران یک با دیگر بر تلاش مخالفان دولت برای زیر سوال بردن و تخریب مهم‌ترین برنامه نوسازی صنعت هوایی ایران صحه گذاشت، تاجایی که مدیرعامل هما در واکنش به گزارش‌های جعلی و دروغ توضیح داد که ایران ایر مذاکرات فنی خود را با بویینگ ادامه داده و با توجه به اینکه چگونگی مدیریت این توافق و جای دادن هواپیمای جدید در ناوگان ایران فرایندی طولانی و تخصصی است، وقتی بوئینگ آماده تحویل این هواپیما شده شرایط برای دریافت وجود نداشته و از این رو امکان رسیدن نخستین بویینگ به ایران در حال حاضر فراهم نیست.

در زیر مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی طی هفته‌ گذشته ...

تشریح دلایل عدم خرید هواپیمای پیشنهادی بوئینگ به ایران ایر

مدیرعامل هواپیمایی‌جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه عدم ورود بوئینگ ۷۷۷ به ایران جلوتر از زمان موعود به دلیل ناتوانی مالی هما نیست، موجود نبودن این هواپیما را دلیل اصلی این امر دانست و در عین حال خبر داد که ایران ایر تا سه هفته‌ دیگر ۴ فروند از هواپیماهای ای.تی.آر سفارشی خود را تحویل می‌گیرد.

طبق قرارداد ایران ایر با کمپانی بوئینگ اولین فروند از سری هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ در اواخر فروردین ماه ۹۷ تحویل ایران داده می‌شود

وی ادامه داد: بوئینگ اخیرا پیشنهاد خرید یک فروند هواپیمایی را که شرکت (ترکیش ایرلاینز) از خرید آن انصراف داده بود به ایران مطرح کرد و ما ضمن استقبال از پیشنهاد بوئینگ بررسی‌های فنی و تخصصی را انجام دادیم، اما پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی و درست زمانی که ۹۰ درصد موافق خرید این هواپیما بودیم دیگر این هواپیما موجود نبود.

 مدیر عامل هما در این باره اضافه کرد: ایران ایر مشروط به موجود بودن این هواپیما مذاکرات جدید را پذیرفت و در شرایط فعلی که از این نوع هواپیما موجود نیست مذاکرات متوقف می‌شود.

وی با رد اخبار برخی رسانه‌ها در خصوص عدم تامین مالی برای خرید بوئینگ ۷۷۷ به عنوان دلیل اصلی لغو خرید، گفت: اینکه هما نتوانسته است شرایط را برای تامین مالی این هواپیما فراهم کند موضوعیت ندارد.

 پیشرفت مذاکرات ایران ایر با لوفت‌هانزا/ ایران تا سه هفته دیگر ۴ فروند ای. تی. آر تحویل می‌گیرد

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با لوفت‌هانزا گفت: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با لوفت هانزا در زمینه آموزش فنی و عملیاتی، کترینگ و اصلاح ساختار شرکت و هم‌چنین همکاری‌های بازرگانی منعقد کردیم. این تفاهم‌نامه در بخش بازرگانی، نماد مشترک((code-share اخیرا به مرحله اجرا رسید و هم اکنون در سایر بخش‌ها مذاکرات ادامه دارد.

پرورش گفت: درحال حاضر پیشرفت خوبی برای مسائلی همچون تعمیر، نگهداری، آموزش خلبانی و کترینگ با لوفات‌ هانزا کسب کرده‌ایم که احتمالا به همکاری‌های بیشتر ما منجر خواهد شد.

پرورش هم چنین با رد اخباری در خصوص تحویل هواپیماهای ای.تی.آر تا یک هفته دیگر گفت: همان طور که اعلام کرده بودم از تاریخ یک ماهه تحویل هواپیماهای ای.تی.آر به ایران یک هفته گذشته و بنابراین ایران ایر تا سه هفته دیگر ۴ فروند ای.تی.آر تحویل می‌گیرد.

پاسخ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ادعای دروغ رسانه‌های منتقد دولت

در حالی خبری مبنی بر این‌که ایران‌ایر به‌دلیل عدم توانایی در تهیه قسط اول خرید بوئینگ ۷۷۷، از دریافت آن انصراف داده منتشر شد که شواهد حاکی از آن است دولت حاضر نشده به‌خاطر تبلیغات انتخاباتی، هواپیمایی را تحویل بگیرد که متناسب با شرایط کشور نیست.

دلیل منتفی شدن تحویل بوئینگ ترکیش‌ایرلاین به ایران بحث مالی بوده یا این‌که مساله دیگری مطرح بوده است؟ به نظر می‌رسد دلیل اصلی این موضوع، عدم تناسبب هواپیمای پیشنهادی با شرایط کشور بوده است. بر این اساس، دولت ترجیح داده با یک‌سال تاخیر هواپیمایی را تحویل بگیرد که متناسب با شرکت ایران باشد.

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این خصوص توضیح می‌دهد: ممکن است بوئینگ این هواپیما را به شرکت دیگری داده باشد؛ به‌هرحال آنچه مسلم است هواپیمای خود را نگه نمی‌دارد.

وی با اشاره به پیشنهاد بوئینگ برای این‌که سفارش ترکیش‌ایرلاین را به ایران بدهد، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برای دریافت این هواپیما دیر اقدام کرده است؟ می‌گوید: خیر، این هواپیما بنا به سفارش ترکیش‌ایرلاین از نظر دیزاین داخلی، چینش صندلی‌ها و مسایل مربوط به کابین‌ها طراحی و ساخته شده بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح می‌کند: این هواپیما در واقع نیازهای ما را برآورده نمی‌کرد، بنابراین پیشنهادهایی برای اصلاح و تغییر هواپیما به بوئینگ داده شده بود که اگر این هواپیما را می‌خواهد به ما تحویل دهد، باید در طراحی داخلی هواپیما اصلاحاتی داشته باشد.

اسعدی‌سامانی متذکر می‌شود: به طور مسلم این تغییراتی که اعمال می‌شود، باید با هزینه خود بوئینگ صورت می‌گرفت؛ چراکه ما نمی‌خواستیم هزینه اضافی را به ایران تحمیل کنیم.

وی عنوان می‌کند: در این میان، ممکن است پیشنهادهایی از سوی شرکت‌های دیگر به بوئینگ داده شده باشد و یا پیشنهاد ما را قبول نکرده باشد، چون با پذیرش پیشنهاد ما هزینه‌ای برای بوئینگ ایجاد می‌شد. بنابراین تحویل این هواپیما به ایران از دستور کار خارج شده است.

دبیر انجمن شرکت‌هایی هواپیمایی با بیان این‌که به طور معمول شرکت‌ها روی چینش صندلی‌ها پیشنهاداتی می‌دهند، می‌گوید: ممکن است کلاس کاری یک شرکت بیزینس‌کلاس یا فرست‌کلاس یا اکونومی باشد و یا روی سیستم‌ها و مسایل سرگرمی سفارش‌هایی داشته باشد. این آپشن‌ها را شرکت‌های هواپیمایی پیشنهاد می‌دهند.

اسعدی‌سامانی خاطرنشان می‌کند: در کل بوئینگ‌هایی با ایران قرارداد بسته شده، در سال ۹۷ به ایران تحویل داده خواهد شد.

امسال هشت هزار میلیارد ریال طرح توسعه فرودگاهی بهره‌برداری می‌شود

حسین اسفندیاری در حاشیه بازدید از فرودگاه منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: از جمله طرح‌‌های توسعه می‌توان به ساخت باند، عوامل پروازی، خرید دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری، دستگاه‌های رادار و خرید ماشین‌های آتش‌نشانی، تجهیزات ایمنی و نجات، موتورهای اضطراری برق بدون وقفه، باند و مجموعه نرم افزاری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه رادارهای مورد نیاز کشور نیز در دوران پساتحریم به تدریج در حال خریداری است، افزود: در شرایط فعلی حرکت جهادی در شرکت‌های فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آغاز شده است.

قائم مقام شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به احداث فرودگاه منطقه آزاد ماکو، گفت: احداث این فرودگاه توسط این سازمان، اقدام بی‌نظیری است زیرا همزمان با توسعه حمل و نقل هوایی، سایر بخش‌ها از جمله گردشگری، تجارت، صادرات و سایر زیرساخت‌ها توسعه می‌یابد.

اسفندیاری با تأکید بر نقش فرودگاه‌ها در پیشرفت و رونق یک منطقه، افزود: فرودگاه ماکو به عنوان یک فرودگاه استاندارد کشور به‌ کلید توسعه این شهرستان تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: کلیه تجهیزات، عوامل و سیستم‌های فرودگاه ماکو برای پرواز در این فرودگاه آماده است و در زمان حاضر از ترمینال موقت استفاده شده و بعد از اتمام ترمینال اصلی و بعضی نواقصات جزئی، از صد در صد ظرفیت این فرودگاه استفاده می‌شود.

برای فرودگاه سقز تصمیم‌گیری می‌شود

عبدالمحمد زاهدی در دیدار با مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، فرودگاه سقز را از همه ابعاد برای مردم مهم توصیف کرد و گفت: در دیدار با دکتر مه آبادی قرار شد جهت تسریع در تملک اراضی و تحویل آن به شرکت فرودگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: همچنین اراضی که باید توسط راه و شهرسازی و شهرداری سقز به شرکت فرودگاه‌ها کشور تحویل داده شود و اجرای قسمتی از ابنیه مورد نیاز تعیین تکلیف می‌گردد.

زاهدی ادامه داد: در روزهای آینده و با سقز عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور در محل فرودگاه سقز تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

شمارش معکوس برای اتصال هوایی استان‌ها به یکدیگر/ سفر بین استانی ایمن مردم‌ با هواپیماهای

با بهره‌گیری از امکانات پسابرجام قراردادهای بسیار مهمی در حوزه هوایی منعقد شد که در نهایت به خرید ۲۰۰ هواپیمای جدید از معتبرترین شرکت‌های دنیا منجر شد؛ اتفاقی  که در تاریخ ایران کم‌سابقه است. در این میان اقدام برای راه‌اندازی ناوگان هواپیماهای کوچک و بهره‌مندی فرودگاه‌های استانی از پروازهای کوچک با خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR به عنوان گام‌ بزرگی برای سوددهی فرودگاه‌های کوچک برداشته شد.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هم اکنون از مجموع ۶۰ فرودگاه کشور تنها ۹ فرودگاه بیش از ۸۰ درصد خدمات پروازی کشور را برعهده دارد. برهمین اساس یکی از اقدامات مهم در دستور کار بحث پروازهای منطقه‌ای و راه‌اندازی ناوگان با هواپیماهای کوچک ‌با هدف دسترسی ‌مردم به سرویس خدمات هوایی است.

وی سال گذشته در بازدید از فرودگاه کرمانشاه ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده(بهار ۹۶) با ورود هواپیماهای کوچک ایتالیایی – فرانسوی رونق به فرودگاه‌های کوچک بازخواهد گشت و سیستم حمل و نقل هوایی ایران می‌تواند سفرهای کوتاه هوایی بین استان‌ها را که تا پیش از این تنها از طریق جاده امکان‌پذیر بود تجربه کند.

این سیاست که در راستای افزایش مسیرهای پروازی و اقتصادی‌کردن فرودگاه‌های زیان‌ده دنبال می‌شود اکنون به مرحله اجرا رسیده است و طبق اعلام سایت رسمی هواپیماییATR ، ایران تا دو هفته دیگر ۴ فروند از هواپیماهای خریداری شده را تحویل می‌گیرد.

حسین اسفندیاری قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پیش‌تر کمبود ناوگان مناسب را از دلایل سود ده نبودن فرودگاه‌های کوچک اعلام کرده بود.

او گفته بود: به کارگیری هواپیماهای کوچک می‌تواند یکی از راهکارهای رونق‌دادن به این فرودگاه‌ها باشد. به گفته وی، با استفاده از این هواپیماها امکان جابه‌جایی بیشتر مسافران بین شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها و امکان ارتباط بین فرودگاه‌های مراکز با فرودگاه‌های اصلی کشور وجود دارد که با استفاده از این فرودگاه‌ها ساکنان مناطق کم‌جمعیت و دور از مرکز، می‌توانند به راحتی بین فرودگاه‌های اصلی کشور جابه‌جا شوند.

آخوندی در سفر اخیر خود به جهرم نیز در بازدید از فرودگاه کوچک این شهر در خصوص راه‌اندازی پروازهای این فرودگاه با بهره‌گیری از هواپیماهای ای‌تی‌آر، قول مساعد داد و گفت: دلیل اصلی خرید هواپیماهای کوچک ATR بهره‌برداری از فرودگاه‌های کوچکی مانند جهرم است.

مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان و امکان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور

عباس آخوندی در دیدار با جین بای تورسون بک اف رئیس مجلس قرقیزستان ضمن تشریح برنامه‌های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان موسوم به Ktai  (خط ریلی ترانزیتی) پرداخت و توضیح داد که هم اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل است و قطعه ۷۲ کیلومتری خواف به هرات در دست تکمیل است.

آخوندی با اشاره به لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان، تاکید کرد: لازم است که مذاکره‌ای با چینی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم تا این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد. .

وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست ۵ جانبه با کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در خصوص فعال‌سازی این پروژه اعلام آمادگی کرد و در‌عین حال گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان قطعا راه‌های همکاری‌های تجاری را برای تجار و توریست‌ها تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.

آخوندی هم چنین در این دیداراز آمادگی ایران برای ارائه خدمات لجستیکی در بنادر ایران به کشور قرقیزستان خبرداد. .

هم‌چنین جین بای تورسون بک اف رئیس مجلس قرقیزستان نیز با تشکر و تقدیر از دکتر آخوندی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، گفت:شما در پیشبرد اهداف دو جانبه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نقش مهمی داشتید.

وی با اعلام اینکه  قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه شود حمایت می‌کند، با اشاره به مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان از امکان برقراری پروازمستقیم بین دو کشور خبر داد.

رئیس مجلس قرقیزستان از آغاز مطالعات در خصوص توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور خبرداد و  درخصوص فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان قول مساعد داد و گفت: این پروژه برای قرقیزستان نیز اهمیت بسزایی دارد.