به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد صبح امروز با سفر به استان اردبیل به همراه جمعی از معاونان و مدیران شرکت و مسئولان محلی از مراحل اجرایی راه آهن میانه-اردبیل بازدید کرد.
در این بازدید علی نورزاد ضمن مثبت ارزیابی کردن روند اجرای پروژه گفت: تاکیدات ریاست محترم جمهور و دکتر آخوندی در رابطه با اولویت توسعه راه آهن در کشور و گسترش ارتباطات ریلی با کشورهای همسایه، تسریع در اجرای پروژه های ریلی را موجب شده تا راه آهن به عنوان حمل و نقل سبز، ایمن و ارزان در کشور گسترش یابد.
وی اضافه کرد: مسیر راه آهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری طراحی شده است که تا کنون پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل محور حدود ۶۱.۵۰ درصد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی این طرح را شامل دو بخش میانه- فیروزآباد و فیروزآباد- اردبیل عنوان کرد و گفت: بخش میانه- فیروزآباد به طول ۷۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰.۶۰ درصد شامل ۵ قطعه و بخش فیروزآباد-اردبیل به طول ۹۶ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۹.۳۰ درصد شامل ۴ قطعه است.
نورزاد ادامه داد: تاکنون در این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که طبق پیش بینی های صورت گرفته برای اتمام کل کار شامل زیرسازی، روسازی، ریل گذاری، علائم، ساخت ایستگاه ها و غیره ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی کوهستانی بودن منطقه را موجب پیچیده شدن عملیات ساخت این پروژه دانست و افزود: برای ساخت این خط ریلی به علت شرایط خاص جغرافیایی منطقه بالغ بر ۵۸ دستگاه تونل به طول ۲۳ کیلومتر بایست احداث شود که تا کنون حفاری فوقانی ۱۶ کیلومتر آن صورت گرفته است.
معاون وزیرراه و شهرسازی همچنین از احداث ۳۱ دستگاه پل به طول ۷ کیلومتر شامل ۴ کیلومتر پل های دره ای بزرگ و ۳ کیلومتر پل آبرو با حجم کل عملیات خاکی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در این پروژه خبر داد.
نورزاد یادآور شد: در این محور ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی به نام های سبز و اردبیل و ۳ ایستگاه مسافری درجه ۲ به نام های فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی پیش بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر از مسیر راه آهن سراب-بستان آباد-اردبیل که مراحل مطالعاتی فاز ۱ آن در حال انجام است نیز بازدید کرد. /