شناسهٔ خبر: 37831 - سرویس مسکن و شهرسازی

مهرآبادی در نشست خبری اعلام کرد:

پیشرفت بیش از ۹۶ درصدی پروژه مسکن مهر در سطح کشور/ تحویل ۵۵ درصدی کل واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم/ تحویل سالانه ۲۱۲ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر از پیشرفت ۹۶.۳ درصدی پروژه مسکن مهر در کل کشور خبر داد و گفت: درحال حاضر ۱۱۰ هزار واحد آماده افتتاح است که با انجام آن افتتاح ۹۳۰ هزار واحد به دولت یازدهم اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر امروز در نشست خبری خود که در محل ساختمان دادمان این وزارتخانه برگزار شد با تأکید براین نکته که جمع واحدهای تحویلی به متقاضیان مسکن مهر در دولت قبل به ۶۹۰ هزار واحد می‌رسد گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۲ هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی است که اکنون ۱۱۱ هزار واحد آن فاقد متقاضی و ۱۲۶ هزار واحد در مرحله نیمه تمام قرار گرفته است.

به گفته مهرآبادی درحال حاضر کمتر از ۱۰۰ هزار واحد در مرحله سفت و نازک‌کاری بوده که تلاش داریم تا پایان امسال تمام پروژه‌ها از جمله واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس به پایان برسد.

مهرآبادی افزود: خوشبختانه دولت در اواخر سال گذشته موفق شد ۸ هزار میلیارد ریال(۸۰۰ میلیارد تومان) اسناد خزانه برای تکمیل آب و برق واحدهای مسکن مهر در اختیار وزارت نیرو قرار دهد و ۲هزار میلیارد ریال( ۲۰۰ میلیارد تومان) نیز نقدی برای آماده سازی این واحدها به وزارت راه و شهرسازی پرداخت کند که از آن یک هزار ۳۰۰ میلیارد ریال(۱۳۰ میلیارد تومان) برای اتمام واحدهای مسکن مهر به شهر جدید پردیس اختصاص یافت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر یادآورشد: پروژه مسکن مهر ابتدا برای ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد آغاز شد، اما در اجرا به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در دولت دهم افزایش یافت که هم اکنون ۲ میلیون و ۶۲ هزار واحد آن دارای متقاضی و ۱۱۱ هزار واحد بدون متقاضی است.

وی با بیان اینکه از ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس حدود ۵۰ هزار واحد آن به اتمام رسیده است، گفت: هفته آینده تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف از جمله زنجان افتتاح می شود و افتتاح این واحدها ربطی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: در دولت تدبیر و امید به طور میانگین سالیانه ۲۱۲ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل شده و ۱۱۰ هزار واحد نیز آماده افتتاح است، اما به علت مشکلات آب و برق تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

مهرآبادی با بیان این که در دولت یازدهم برای بیش از ۶۱۷ هزار واحد مسکن مهر سند صادر شده است، تصریح کرد: به طور میانگین سالیانه برای ۱۵۴ هزار واحد مسکن مهر سند صادر شده و تعداد ۸۳۵ هزار واحد به مرحله فروش اقساطی رسیده که به طور میانگین سالیانه ۲۰۹ هزار واحد بوده است و این نشان می دهد ۸۷ درصد واحدهای مسکن مهر که فروش اقساطی شده در زمان دولت یازدهم بوده است.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت ۹۶.۳ درصدی پروژه مسکن مهر در کشور، گفت: با تحویل بیش از ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان، بیشترین تحویل واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم بوده است که این زقم ۵۵ درصد از کل واحدهای تحویلی از ابتدای طرح میکن مهر تا کنون را به خود اختصاص می دهد.

وی در ادامه گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره دولت‌ها برنامه‌های متعددی برای تامین مسکن قشر کم‌درآمد داشتند و در دولت‌های هفتم و هشتم طرح مسکن اجتماعی و حمایتی را دنبال می‌کردند و در دولت نهم و دهم پروژه مسکن مهر کلید خورد. در دولت نهم و دهم اجرای طرح اجاره ۹۹ ساله مسکن به کم‌درآمدها تصویب شد و بیشترین تمرکز دولت در این طرح بر روی واگذاری زمین در قالب ساخت مسکن‌های ۹۹ ساله بود. پیش از اجرای طرح مسکن مهر اراضی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در اختیار مردم قرار گرفته بود و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت ساخته شده بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با بیان اینکه یکی از اشتباهات در اجرای مسکن مهر در دولت گذشته واگذاری این پروژه به تعاونی های مسکن بود گفت: امروز عمده مشکلات مسکن مهر به حوزه تعاونی‌ها برمی‌گردد و اختلافاتی که در تعاونی ها به وجود آمده باعث شده تکمیل این پروژه طولانی شود که اگر واگذاری به تعاونی‌ها مطرح نبود مسکن مهر در بازه زمانی کوتاه‌تری به اجرا می‌رسید.

مهرآبادی با بیان اینکه طرح مسکن مهر یک طرح خیرخواهانه بود و به نفع تامین مسکن کم‌درآمدها با اجرا رسید گفت: مهم‌ترین عامل در اجرای پروژه مسکن مهر واگذاری زمین با قیمت بسیار ارزان و ارائه وام‌های ارزان‌قیمت به متقاضیان بود.

وی با بیان اینکه بخشی از این پروژه در دولت گذشته به اجرا رسید ادامه داد: یکی از مشکلات مهمی که در دولت قبل در اجرای مسکن مهر با آن مواجه بودیم این بود که بسیاری از این اراضی سند نداشتند و بدون ارائه سند هم نمی‌توانستیم از بانک‌ها تسهیلات ساخت دریافت کنیم که برای حل این مشکل در آن دوران ۱۴ بخشنامه صادر شد.

مهرآبادی گفت: همچنین ۸۵۰ هزار واحد توسط خود مالکین ساخته می‌شوند و به ۸۴ هزار واحد جدید تسهیلات ارائه نشد. بنا بر این امروز ۲ میلیون و ۶۲ هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدا واحدهای فاقد متقاضی بسیار زیاد بود اظهار داشت: شانس آوردیم که در یک مقطعی مردم به خرید مسکن مهر هجوم آوردند و میزان واحدهای فاقد متقاضی کاهش پیدا کرد و ما در دولت قبل از کاهش میزان واحدهای فاقد متقاضی بسیار خوشحال شدیم چرا که این عدد در ابتدا بسیار قابل توجه بود.

مهرآبادی ادامه داد: امروز یکی دیگر ازمشکلات در پروژه مسکن مهر واحدهای فاقد متقاضی هستند که طبق آخرین مصوبات قرار بر این است که شرکت عمران شهرهای جدید نسبت به تکمیل این واحدها اقدام کند.

ا بیان اینکه عده‌ای مدعی هستند افتتاح‌های مسکن مهر از برنامه‌های انتخاباتی دولت است گفت: همواره در طول چهار سال گذشته برنامه افتتاح داشتیم و این یک روال عادی در پروژه مسکن مهر است. حال اگر عده‌ای نگران هستند می‌توانیم خانه‌های مردم را بدون مراسم افتتاح به آنها تحویل دهیم.

مهرآبادی با بیان اینکه ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم به متقاضیان تحویل داده شده است گفت: در دولت قبل ۶۹۰ هزار واحد مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دادیم.

مهرآبادی همچنین با بیان اینکه پس از ابلاغ دستورالعمل شماره ۳ اجازه افزایش قیمت مسکن مهر را ندادیم گفت: در حال حاضرقیمت هر متر مربع مسکن مهر در مناطق مختلف متفاوت است اما قیمت متوسط آن برای هر متر چیزی بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.