شناسهٔ خبر: 37836 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد خبر داد:

بهره‌برداری از آزادراه یزد ۲/۵ سال دیگر/ شروع عملیات اجرایی آزادراه نطنز- انار/ اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی و قطار برقی یزد- تهران

محمد رضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد مهمترین فعالیت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۶ را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، این استان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، شاهراه مواصلاتی ایران است و همواره جاده‌های منتهی به استان مورد توجه عمومی و ملی بوده است اما تاکنون کیفیت این جاده‌ها به اندازه اهمیت آن‌ها ارتقاء نیافته است ولی به نظر می‌رسد این انتظار پایان یافته و خبر خوشی که مدیرکل راه و شهرسازی استان به عنوان مهم‌ترین دستاورد این سازمان در سال ۹۵ اعلام کرد، اجرایی شده آزادراه نطنز- انار است.

محمدرضا نقصان محمدی مدت زمان ساخت این آزادراه را ۲/۵ سال و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تکیه بر توانمندی‌های بومی استان عنوان کرد و گفت: این آزادراه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان ساخته خواهد شد.

رئیس شورای حمل و نقل استان در ادامه گفت: اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی، ساخت قطار حومه‌ای یزد، اجرای طرح سرمایه‌گذاری صندوق ملی زمین و مسکن، تکمیل خط ریلی یزد-شیراز، اجرای عملیات قطار برقی یزد-تهران، انتقال خط ریلی باری یزد به بیرون از شهر، توسعه فنی فرودگاه شهید صدوقی و افزودن خطوط هوایی جدید به استان، تکمیل راه‌های جاده‌ای در نقاط مختلف استان و همچنین توجه به توسعه درون‌شهری و بازسازی بافت‌های فرسوده را از اهم فعالیت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان در سال ۹۶ و سال جدید دانست.

شروع عملیات اجرایی آزادراه نطنز- انار

محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد عملیاتی شدن آزادراه نطنز- انار را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این نهاد در استان یزد و خبری خوش برای مردم یزد در ابتدای سال ۹۶ دانست و اظهار کرد: آزادراه ۴۸۳ کیلومتری  نطنز - انار یکی از پروژه‌های مهم راه‌سازی در سطح ملی است. این آزادراه دارای ۴ قطعه است که ۳ قطعه آن در استان یزد واقع شده است. در اواخر اسفندماه سال گذشته اجرای ۲ قطعه از این آزادراه شامل محورهای اردکان- مهریز و مهریز- انار به تصویب هیات وزیران رسید و عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد هزینه اجرای این آزادراه را بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بیشتر سرمایه‌گذاری اجرای این پروژه توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد. تلاش خواهیم کرد تا از حداکثر ظرفیت‌های استانی در ساخت آزادراه نطنز- انار استفاده کنیم.

نقصان محمدی هزینه اجرای قطعه نائین- اردکان این آزادراه را بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه باید در مدت ۲/۵ سال مطالعه و اجرایی شود و ۱۶/۵ سال نیز طول مدت بهره‌برداری این پروژه تعیین شده است. این آزادراه در توسعه و عمران شهرهای استان بسیار مؤثر است زیرا تراکم جمعیتی استان در محور اردکان-مهریز واقع شده که با ایجاد آزادراه زندگی ساکنین این مناطق متحول خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با تشریح اینکه اسامی سرمایه‌گذاران پروژه آزادراه نطنز- انار در مصوبه هیئت‌وزیران آمده است، بیان کرد: به‌زودی عقد قرارداد این پروژه انجام می‌شود و آزادراه به مرحله اجرایی می‌رسد. سرمایه‌گذاران این پروژه نیز یزدی و غیر یزدی خواهند بود.

اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی در یزد

نقصان محمدی دومین خبر خوش اداره راه و شهرسازی استان به مردم یزد را سرانجام بخشیدن برنامه‌های این سازمان در سال ۹۵ دانست و افزود: در سال گذشته ۵ برنامه محوری برای توسعه راه و شهرسازی استان تعریف کرده بودیم که خوشبختانه توانستیم به اهداف خود برسیم. پس از پروژه آزادراه نطنز- انار، دومین برنامه مهم این اداره کل، اجرای طرح مسکن اجتماعی بود. در سال گذشته با حضور مقام عالی وزارت، تفاهم‌نامه اجرای طرح مسکن اجتماعی با خیرین مسکن‌ساز استان منعقد شد. قرار است این پروژه در سال ۹۶ با مصوبه‌ای که هیت وزیران در این خصوص داشت، در استان یزد اجرایی شود.

وی سیاست دولت در پروژه مسکن اجتماعی را کمک و همراهی مردم و خصوصاً خیرین برای خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه بیان کرد و افزود: در طرح مسکن اجتماعی به دنبال آن هستیم تا مشارکت مردمی را با مباحث بازآفرینی شهری پیوند دهیم. تقریباً در حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان در بافت‌های فرسودن زندگی می‌کنند و بر این اساس ستاد بازآفرینی شهری را در سال ۹۵ تشکیل دادیم. هدف‌گذاری در طرح بازآفرینی شهری این است که دیگر زمین به مساحت شهری استان افزوده نشود و با بازسازی بافت‌های فرسوده نیاز استان به مسکن را مرتفع سازیم.

نقصان محمدی در پاسخ به این سؤال که طرح مسکن اجتماعی چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با طرح مسکن مهر دارد، گفت: این طرح تفاوت‌های مختلفی با مسکن مهر دارد اما هنوز اجرایی نشده و در مرحله برنامه‌ریزی است. ماهیت این طرح زمانی که دستورالعمل‌های آن ابلاغ شد، به‌طور کامل مشخص می‌شود و به اطلاع مردم خواهد رسید.

اجرای قطار حومه شهری یزد

رئیس شورای حمل و نقل استان سومین خبر خوش این سازمان در سال جدید به مردم استان را گرفتن دستور مطالعات قطار حومه شهری یزد عنوان کرد و اظهار کرد: دستور مطالعات قطار بین‌شهری یزد در سال ۹۵ گرفته شد. این خط ریلی حومه‌ای قرار است میان شهر عقدا تا مهریز و به موازات راه مواصلاتی جاده‌ای میان این دو شهر ساخته شود.

وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان، تشکیل شورای حمل و نقل استان در سال ۹۵ با حضور تمامی ادارات، نهادها و متولیان حوزه حمل و نقل استان بود که یکی از تصمیمات این شورا، ساخت قطار حومه‌ای یزد بود. این قطار حومه‌ای ۸۵ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد و مطمئناً با اجرای این پروژه نتایج مثبت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن شامل مردم خواهد شد.

سرمایه‌گذاری صندوق ملی زمین و مسکن

نقصان محمدی از دیگر اقدام اداره کل راه و شهرسازی استان را در کنار طرح مسکن اجتماعی در سال ۹۵، اجرای طرح سرمایه‌گذاری صندوق ملی زمین و مسکن اعلام کرد و ادامه داد: صندوق ملی زمین و مسکن در سال ۹۶ اجرایی خواهد شد و طی آن در منطقه مهرآوران یزد عملیات تجاری، اداری و مسکونی با مساحت بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان از طریق بورس یزد اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دستاورد این اداره کل در سال ۹۵ در حوزه‌های مختلف بسیار چشمگیر بوده است، گفت: یکی دیگر از پروژه‌هایی که در آینده در یزد به مرحله اجرایی خواهد رسید، قطار برقی یزد- تهران است که نیاز به سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی دارد.

اجرایی شدن قطار برقی یزد- تهران

نقصان محمدی اظهار کرد: اجرایی کردن قطار برقی یزد- تهران مزیت‌های متعددی برای مسافران این مسیر به همراه خواهد داشت که سرعت و ایمنی تنها بخشی از آن است.

وی از برنامه‌های دیگر این اداره در سال ۱۳۹۵ را انتقال مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دانست و گفت: پروژه‌های متعدد راه‌سازی نیز در این اداره در سال گذشته اجرا یا عقد قرارداد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد پروژه‌های ندوشن- وزنه، یزد- طبس، بهاباد- نایبند را از پروژه‌های فعال این اداره در سال ۹۵ بیان کرد و افزود: پل زیرگذر شهرستان مهریز و جاده ابرکوه- مروست نیز در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

تلاش برای توسعه درون‌شهری استان        

نقصان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی شهرستان‌های اردکان و یزد به پایان رسیده است، گفت: در ۲ الی ۳ ماه آینده طرح تفصیلی میبد نیز به تصویب خواهد رسید و تلاش داریم تا توسعه یزد را درونی کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با تشریح اینکه در استان یزد کم‌تر از ۴۰ نفر در یک هکتار زندگی می‌کنند، بیان کرد: توسعه درونی شهر، رونق مسکن اجتماعی و طرح‌های مختلف دیگر از جمله برنامه‌هایی است تا در استان یزد زمین جدیدی برای توسعه شهر به کار برده نشود.

رئیس شورای حمل و نقل درباره پروژه قطار یزد به شیراز گفت: این پروژه عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری آن انجام شده است و امیدواریم در چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی از برنامه‌های آتی اداره کل راه و شهرسازی استان را خروج قطار باری از شهر یزد عنوان کرد و گفت: خط قطار باری یزد از شهرستان اشکذر به ایستگاه رخش متصل می‌شود.

نقصان محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا خط ریل قطار مسافربری از یزد به بیرون شهر منتقل نمی‌شود، گفت: در اکثر شهرها، خط ریل قطار مسافربری از میان شهر یا مجاور آن عبور می‌کند و به دلیل نیاز مردم به نزدیکی با این خط ریلی، نمی‌توان مسافت آن را از شهر زیاد کرد.

توسعه فنی فرودگاه یزد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه هوایی رونق پروازها را در یزد داشته‌ایم و توسعه فرودگاه یزد را به لحاظ فنی دنبال کرده‌ایم، گفت: تأخیر بعضی پروازها به دلیل بحث فنی است و با بازسازی ناوگان هوایی این مشکلات برطرف خواهد شد. در تلاشیم تا خطوط هوایی جدید در یزد برقرار کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی با تصریح اینکه برای اولین بار سایت اداره راه و شهرسازی را فعال کرده‌ایم، افزود: در سایت این اداره کل، کلیه صورت‌جلسات کمیسیون ماده ۵ در داخل سایت موجود است که این نشان از شفاف‌سازی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با توضیح اینکه پیمانکاران در سال ۹۵ نیز مثل ادوار گذشته مشکلاتی از نظر جذب مطالبات خود داشته‌اند، گفت: خوشبختانه در سفر رئیس‌جمهور به یزد در سال ۹۵، ۵۷۰ میلیارد تومان در بخش حمل و نقل به این استان اختصاص یافته است و پیمانکاران نیز با پرداخت اسناد خزانه بخشی از مطالباتشان پرداخت شده و امیدواریم در سال ۹۶ به صورت نقدی مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.

نقصان محمدی در پایان اظهار کرد: ۲۲ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در یزد وجود دارد که ۱۵۰۰ عدد از آن‌ها هنوز تکمیل نشده و این در حالی است که عملیات عمرانی اکثر این واحدها بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عمدتاً دارای مشکل محوطه‌سازی هستند. استان یزد یکی از استان‌های پیشروی کشور است که تکمیل عملیات ساخت مسکن مهر در آن به پایان خواهد رسید.