شناسهٔ خبر: 37853 - سرویس هوایی

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد:

افتتاح ۷ مسیر بین‌المللی با قابليتRNAV۱ برای اولین بار در‌ کشور/ جزئیات اقدامات انجام شده در فاز دوم

آسمان ایران امروز با حضور وزير راه و شهرسازی بخش دوم فاز نخست طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نوشت: فاز نخست طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر در دو بخش اجرا شده است که بخش دوم آن امروز ۱۰ اردیبهشت، با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، مقامات شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس، مقامات عالی ستاد کل نیروهای مسلح، مسئولان بلند پایه صنعت هوانوردی در مرکز کنترل فضای کشور افتتاح و بهرهبرداری شد.

مهمترین اقدامات انجام شده در این فاز را میتوان چنین برشمرد:

- افتتاح ۷ مسیر بین‌المللی با قابليتRNAV۱  برای اولین بار در کشور

- افتتاح ۱۲ مسیر داخلی و بین‌المللی بر مبنایRNAV۵

- افزایش بیش از ۱۲۰۰۰ کیلومتر مسیر هوایی جدید با شبکه مسيرهاي هوایی کشور

- افزایش سكتورهاي مرکز کنترل از ۷ سكتور به ۱۳ سكتور

- نصب و راه‌اندازی سامانه‌های VSAT به عنوان پشتیبان كامل بستر ارتباطی و نظارتی مرکز کنترل

- امکان برقراری ارتباط اتوماسیون و سیستم سوئیچینگ با سامانه‌های VSAT

- برقراری ارتباط  OLDI بین مرکز کنترل تهران و مرکز کنترل آنکارا

- ایجاد و راه‌اندازی سیمولاتور دو بعدی برج مراقبت پرواز جهت آموزش کنترلرهای ترافیک هوایی

- ایجاد و راه‌اندازی سیمولاتور تقرب برای آموزش کنترلرهای ترافیک هوایی

- افزایش ضریب ایمنی آسمان کشور از طریق ایجاد مسیرهای یک‌طرفه، موازی و با قابلیت ناوبری هوایی

- اصلاح مسیر پروازی تهران – مشهد و ايجاد دو مسیر هوایی موازی و یکطرفه

- اصلاح مسیر پروازی تهران – اهواز و ايجاد دو مسیر هوایی موازی و یکطرفه

- اصلاح مسیر پروازی تهران – تبریز و ايجاد دو مسیر هوایی موازی و یکطرفه

- اصلاح مسیر پروازهای عتبات عالیات و ايجاد دو مسیر هوایی موازی و یکطرفه

همچنین در این فاز به منظور افزایش مزیتهای رقابتی اقدامات زیر صورت گرفته است:

- ایجاد چهار مسیر موازی و یکطرفه حد فاصل خلیج همیشه فارس تا مرزهای کشور ترکیه جهت تبادل ترافیک فی‌مابین اروپا و كشورهاي جنوب خليج فارس

- ایجاد دو مسیر موازی و یکطرفه حد فاصل شمالغرب کشور٬ جنوب٬ شرق جهت تبادل ترافیک فی‌مابین اروپا و جنوب شرق آسيا

- ایجاد دو مسیر موازی و یکطرفه حد فاصل جنوب به شمال کشور جهت تبادل ترافیک فی‌مابین کشورهای شمالی به کشورهای جنوب خلیج‌فارس

- کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و گازهای گلخانه‌ای

- افزایش بهره‌وری و عمر مفید قطعات اصلی هواپيما نظیر موتور با کاهش زمان پرواز

- كاهش هزينه‌هاي ایرلاین‌ها از طریق کاهش چشمگیر مصرف سوخت(تنها از محل ايجاد ۵ مسیر Z داخلی سالانه بیش از ۳۵۰ ميليارد ريال صرفه‌جویی ارزی عايد شرکت‌های هواپيماي داخلی خواهد شد)