شناسهٔ خبر: 37886 - سرویس استان‌ها

همزمان با روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار برگزار می‌شود:

برگزاری جشنواره نمای برتر استان قم در تاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال

صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: در راستای آشتی صاحبان شهر با کالبد آن و با توجه به تأثیر نماهای ابنیه شهر به‌عنوان پوسته و جلوه‌گاه اصلی آن در نگاه نخستین و اهمیت سیما و منظر شهری در جذب مخاطبان، کمیته سیما و منظر شهری استان قم اقدام به برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان «نمای برتر» نموده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری گفت: معرفی نماهای برتر باعث می‌گردد الگوهای اصیل و سازگار با اقلیم استخراج و در طراحی نماهای ابنیه رواج یابند و از رایج شدن الگوهای تقلیدی که سنخیتی با فرهنگ و بوم ایرانی – اسلامی نداشته و به بی‌هویتی جداره‌های شهری دامن می‌زند پیشگیری گردد.

وی در تشریح اهداف کلی جشنواره نمای برتر استان قم توضیح داد: شناسایی نماهای مطلوب و ایجاد الگوی مناسب نما برای نماهای شهری، ارتقای دانش عمومی سازندگان و طراحان در زمینه طراحی نما، افزایش تعاملات مردم و مدیریت شهری در راستای بازآفرینی هویتی فضاهای شهری، شناساندن ارزش‌های معماری بومی و توجه به فرهنگ و معماری ایرانی- اسلامی، دستیابی به معیارهای طراحی نماهای شهری با رویکرد تقویت حس زیبایی‌شناختی جمعی، تقدیر و تجلیل از زحمات و خدمات معماران نخبه مجریان و کارفرمایان برتر استان قم از اهداف کلی جشنواره نمای برتر استان است.

صبوری ضمن بیان این که جشنواره نمای برتر بر اساس اسناد فرادستی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و مقررات طرح تفصیلی برگزار خواهد گردید، اظهار کرد: طرح‌ها و نماهای ساخته شده می‌بایست بر اساس هنجارهای هویتی برگرفته از اصول اسلامی- ایرانی باشد و هنجارهای طراحی شهری، هنجارهای معماری نوین و سبز و ضوابط ایمنی در آن‌ها رعایت شده باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضمن بیان این که شرکت در جشنواره برای همه علاقه‌مندان آزاد است، توضیح داد: جشنواره در سه بخش خانه‌های مسکونی (ویلایی)، مجتمع‌های مسکونی (آپارتمان) و ساختمان‌های غیرمسکونی (دولتی و غیردولتی) به صورت آزاد و یک مرحله‌ای بوده و کلیه نماهای ساخته شده می‌بایست در محدوده جغرافیایی استان و بین سال‌های ۱۳۸۵-۱۳۹۵ ساخته شده باشند.

حسن صبوری ضمن بیان این که شروع دریافت مدارک از فردا دوشنبه خواهد بود، توضیح داد: علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر و دریافت پوستر جشنواره به تارنمای http://qom.mrud.ir/nema یا دبیرخانه جشنواره به نشانی بلوار امام موسی صدر، شهرداری قم، کارگروه سیما و منظر شهری مراجعه نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان از مشارکت تمام دستگاه‌ها و نهادهای استان به ویژه شورای اسلامی شهر قم، شهرداری قم، سازمان نظام مهندسی که در برگزاری این جشنواره نقش کلیدی و مؤثر داشتند قدردانی کرد.