شناسهٔ خبر: 37928 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری استان مرکزی خبر داد

افزایش محسوس جابه‌جایی کالا در محورهای استان مرکزی/ سهم ۳درصدی استان از ترددهای جاده‌ای کشور

بهرامی نیا مديركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مركزی از افزایش هشت درصدی حمل کالا در محورهای این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، غلامعباس بهرامی‌نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مجموع ترددهای سال گذشته را بیش از ۱۶۸ میلیون تردد خودروهای سنگین و سبک اعلام کرد.

 بهرامی‌نیا سهم استان را در تردد جاده‌ای ۳.۱ درصد عنوان کرد و افزود: سال ۹۵ راهداری استان ۱۳۱ کیلومتر روکش آسفالت، بیش از ۹۷ هزار مترمربع لکه‌گیری، ۷۵ هزار متر درزگیری و ۲۰۸ کیلومتر اصلاح شیب شیروانی را انجام داده است.

وی گفت: در حوزه ایمنی ۲۰۰۰ کیلومتر خط ‌کشی، نصب ۱۴۰۰ مترمربع علائم اطلاعاتی، ۱۲ هزار انواع تابلو، احداث چهار کیلومتر روشنایی، ایمن‌سازی ۱۳۰ دماغه خطرناک، احداث دو کیلومتر گاردیل و پنج کیلومتر نیوجرسی در سال ۹۵ انجام شده است.

وی اقدامات زیرساختی این مجموعه را در سال گذشته ساخت مجتمع خدمات رفاهی، پاسگاه پلیس‌راه دلیجان و بهسازی پایانه‌بار اراک عنوان کرد و ادامه داد: در بحث زیرساخت‌ها چهار مجتمع خدماتی‌ رفاهی احداث شده که با اینکه هنوز افتتاح رسمی نشده‌اند در ایام نوروز پذیرای مسافران بودند. این مجتمع‌ها عمدتا دارای جایگاه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه و رستوران هستند که در مجموع ۲۱ مجتمع خدماتی رفاهی در استان وجود دارد. همچنین افتتاح پاسگاه پلیس‌راه دلیجان در کیلومتر پنج دلیجان به اصفهان و بهسازی پایانه‌بار اراک  از جمله اقدامات راهداری در سال گذشته بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش هشت درصدی حمل کالا خبرداد و گفت: در بخش حمل و نقل کالا ۱۶.۵ میلیون تن از مبدا استان کالا حمل شده است که نسبت به مدت مشابه هشت درصد افزایش تناژ داشته‌ایم که از این مقدار حمل سهم مواد نفتی ۱۷ درصد بوده است. همچنین بیشترین کالاهای حمل شده به ترتیب سیمان، نفت کوره، گازوئیل، سنگ آهن و گاز مایع بوده است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۳۰۷۲ سفر و ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در استان حمل می‌شود، افزود: بیشترین حجم کالاهای حمل شده در ماه‌های خرداد و اسفند صورت گرفت که این میزان کالا از لحاظ تناژ به یک و نیم میلیارد تن هم می‌رسد.

بهرامی‌نیا از جمله وظائف این اداره را نظارت بر حمل مسافراز طریق شرکت‌های مسافربری اعلام کرد و گفت: سال گذشته بیش از دومیلیون و ۷۸۲ هزارمسافر از مبدا استان جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد کاهش داشته‌ایم. این آمار در طی پنج سال اخیر روند کاهشی داشته به این دلیل که مردم با اضافه شدن خودرو تمایل به سفر با ماشین‌های شخصی دارند و به همین علت بیشترین تصادفات جرحی و فوتی مربوط به خودروهای شخصی گزارش شده است.

وی افزود: در بخش مدیریت راه‌ها نیز ۶۲ تردد شمار در محورهای استان وجود دارد که شش دستگاه در سال ۹۵ نصب شده که این دوربین‌ها تخلف‌های مربوط به سرعت، رعایت نشدن فاصله طولی و حرکت در بین خطوط را به صورت لحظه‌ای و سرعت متوسط را ثبت می‌کنند. بر اين اساس بیشترین سرعت متوسط در محورهای استان مربوط به آزادراه ساوه – همدان با ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بوده و در طول سال گذشته محور های دلیجان، اصفهان و ساوه - بوئین زهرا بیشترین تردد‌های سنگین را در استان مرکزی داشته‌اند.