شناسهٔ خبر: 37948 - سرویس مسکن و شهرسازی

یک مددکار اجتماعی مطرح کرد؛

نیاز جدی پایتخت نهادینه کردن نگاه اجتماعی و فرهنگی در سطوح تصمیم‌گیری کلان است/ تشریح ضرورت‌های تعامل شورای‌شهر با شهروندان

شهر تهران یک مددکار اجتماعی حل معضلات اجتماعی تهران را نیازمند تدوین و اجرای برنامه‌هایی بسیار قدرتمندتر و مفصل‌تر از برنامه‌های فعلی دانست و گفت: تاکنون به نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهر تهران کمتر توجه و همواره بر مسائل اقتصادی و سیاسی تهران تاکید شده است؛ اما امروز تهران نیازمند نگاهی اجتماعی و فرهنگی در سطح مدیریتی و تصمیم‌گیری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، لیلا ارشد، مددکار اجتماعی مدیر موسسه مردم نهاد زنان سرزمین خورشید که به «خانه خورشید» معروف است، در خصوص عملکرد شورای چهارم در حوزه مسایل و آسیب‌های‌اجتماعی گفت: واقعیت این است که برای حل معضلات اجتماعی تهران به عنوان یک کلانشهر نیازمند برنامه‌های بسیار قدرتمندتر و مفصل‌تر از برنامه‌های فعلی هستیم.

این مددکار اجتماعی با تاکید برآنکه در شورای شهر باید برای تحقق عدالت اجتماعی و توسعه پایدار تلاش شود گفت: تحقق توسعه پایدار بر محور رفع فقر و گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و ترویج کشاورزی پایدار، تضمین آموزش فراگیر، ترویج رفاه، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران جوان، مدیریت پایدار منابع آب، دسترسی به انرژی ارزان و سالم، کاهش نابرابری، اصلاح الگوی مصرف، ترویج صلح و مدارا در جامعه، حفاظت و استفاده پایدار از محیط زیست و...قرار دارد.

وی ادامه داد: قطعا شورای شهر در دوره چهارم هم اقداماتی در راستای بهبود وضعیت شهر انجام داده اما من معتقدم شورای‌شهر نهادی است که می‌تواند وضعیت شهروندان را بهتر و برای  زندگی راحت آنان برنامه‌ریزی‌ها و مطالبه‌گری‌های بیشتری داشته باشد.

موسس خانه خورشید ادامه داد: مسایل شهر تهران را خیلی سیاسی نمی بینم و معتقدم بخش عمده‌ای از مسائل شهر اجتماعی است، چنانچه به مسائل اجتماعی بیشتر توجه کرده و تصمیم‌گیری‌های به هنگام در این حوزه داشته باشیم طبیعتا شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.

ارشد ادامه داد: تاکنون به نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهر تهران کمتر توجه شده و همواره دیده‌ایم که بیشتر بر مسائل اقتصادی و سیاسی تهران تاکید شده است؛ اما امروز تهران نیازمند یک نگاه اجتماعی و فرهنگی در سطح مدیریتی و تصمیم‌گیری است.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: اگر در شورای شهر افرادی با تجربه و تخصص های مختلف با چارچوب‌های اخلاقی و پاکدستی حضور یابند، طبیعتا می‌توانند بسیار موثرتر عمل کنند.

وی افزود:حاشیه‌نشینی، مهاجرت و پناه‌جویان، زنان خودسرپرست، کودکان کار و خیابان و... همگی از معضلات امروز تهران هستند؛ این درحالی‌است که امروز اعتیاد به عنوان پنجمین مشکل تهران شناخته می‌شود و هرچه در این حوزه اقدامات کمتری صورت گیرد و راهکارهای تخصصی و مناسب ارائه نشود، شرایط به مراتب بدتر از این خواهد شد.

ارشد در ادامه با بیان آنکه شورای‌شهر از قدرت نظارتی خوبی برخوردار است گفت: شورای‌شهر از قدرت نظارتی خوبی برخوردار است و باید بتواند از این جایگاه به درستی استفاده کند.

موسس خانه خورشید تصریح کرد: شورا شهر باید بتواند با سازمان های مردم نهاد و NGO ها ارتباط برقرار کرده و همچنین با مردم در سطح محلات نیز ارتباط بگیرد زیرا افراد حاضر در محلات بهتر از هرکس دیگری با معضلات و مشکلات خود آشنا هستند و ارتباط نزدیک و منسجم با محلات منجر به آن می شود که اعضای شورای شهر از توان و قدرت اجرایی خود مطلع و در اجرای طرح ها و برنامه‌ها اولویت بندی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: امیدوارم در انتخابات پیش روی شورای شهر تهران افراد براساس صلاحیت، تخصص و همچنین نیازها و کاستی های موجود تهران انتخاب شوند و افرادی در شورای پنجم حضور داشته باشند که معتقدند باید حال تهران را خوب کنند.

ارشد ادامه داد: معتقدم در شورای شهر برای حل معضلات تهران باید به دنبال برنامه‌هایی باشیم که پایداری اجتماعی را تقویت کرده و نباید تنها به پایداری سیاسی و اقتصادی بپردازیم؛ بلکه باید بتوانیم به سمت جامعه‌ای حرکت کنیم که پایدار بوده و افراد می توانند در آن احساس امنیت کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی، رسیدن به توسعه پایدار، همراهی متخصصان، صاحب نظران و کنشگران اجتماعی، بادغدغه و پاکدست را می‌طلبد، تا بتوانند برای گروههای خاص مثل کودکان، معلولان، زنان و خانواده‌های در شرایط دشوار، مهاجران و پناهجویان، حاشیه‌نشینان و...راهکارهای مناسبی داشته باشند.

موسس خانه خورشید تصریح کرد: در تهران همانطوری که نیاز به ساختمان و پل و پیاده رو داریم، برای مصائب ناشی از فقر، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی نیز باید مداخلات موثر و به موقع صورت گیرد که این مهم در یک کار گروه و با استفاده از خرد جمعی تحقق می‌یابد.

ارشد افزود: باید تلاش کنیم تا تبعیض و نابرابری را در جامعه کاهش دهیم زیرا این تبعیض برای شهر تهران مناسب نیست؛ در حال حاضر در تهران عده ای زندگی با محرومیت های شدید را تجربه می کنند و برخی در شرایط ایده‌آل قرار دارند این در حالیست که هرچه این تبعیض‌ها را کاهش دهیم وضعیت شهر بهتر خواهد شد.

این مددکار اجتماعی در ادامه تاکید کرد: باید دختران و زنان شهرمان را توانمند کنیم و ابزار مقابله به دستشان دهیم تا احساس خوشبختی و راحتی بیشتری داشته باشند.

موسس خانه خورشید ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که با افزایش روند طلاق در تهران تعداد زنان سرپرست خانوار نیز درحال افزایش است؛ به این ترتیب ارائه خدمات مهارت آموزی و آموزشی به این زنان می تواند منجر به خودکفایی آنان شود و به این ترتیب ارائه و اجرای طرح های موثر با هدف خودکفایی زنان و دختران اقدام بزرگی است که باید در شورای شهر تهران پیگیری شود.

ارشد در ادامه در خصوص حضور زنان در شوراها نیز گفت: زنان همواره نشان داده‌اند در نهادهای مختلف بسیار مسئولیت پذیر بوده و داشتن زندگی سالم در شهری که کودکانشان در آن زندگی می کنند برایشان اهمیت بسیار بالایی دارد؛ به همین ترتیب حضور زنان در مناصب مختلف به عنوان کسانی که نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می دهند بسیار موثر خواهد بود.

وی در پایان گفت: با توجه به آنکه زنان طی سال های گذشته مدارج علمی را به خوبی طی کرده اند و همچنین حضور فعال و موثری در NGO ها و نهاد های مردمی داشتند، می توانند با تخصص و تجربه خود نقش بسزایی در حوزه‌ای همچون شورای شهر داشته باشند. /