شناسهٔ خبر: 38001 - سرویس مسکن و شهرسازی

معیدفر اعلام کرد:

شهرداری در مناطق فقیرنشین به نفع ساکنان عمل نکرده است/ به حاشیه رانده شدن فقیران تهرانی ناشی از عملکرد اشتباه مدیریت شهری تهران است

سعید معیدفر یک جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه قالیباف فقیرنشینان تهرانی را از شهر بیرون راند و به حاشیه کشاند، گفت: شهرداری اکثریت ساکنان مناطق فقیرنشین تهران را به اسلام شهر، پاکدشت یا شهرک‌های اقماری مهاجرت داده‌است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا سعید معیدفر جامعه‌شناس و مشاور اجتماعی وزیر راه، مسکن و شهرسازی درباره ادعای قالیباف مبنی بر اینکه اختلاف طبقاتی در تهران را کاهش داده است، گفت: این ادعا درست نیست و شهرداری در مناطق فقیرنشین اقدامی به نفع ساکنان این مناطق انجام نداده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری نه تنها اقدامی که منجر به بهبود شرایط ساکنان مناطق فقیرنشین شود، انجام نداده، بلکه مردم این مناطق را از شهر بیرون رانده و به حاشیه کشانده است.

مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی اقدمات صورت گرفته در مناطق فقیرنشین تهران توسط شهرداری را در راستای منافع طبقات ثروتمند جامعه دانست و تصریح کرد: این اقدامات به نفع بورس بازان زمین و مسکن بوده و اکثریت ساکنان این مناطق را به اسلام شهر، پاکدشت و یا شهرک‌های اقماری مهاجرت داده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت پروژه‌های عظیم برج‌سازی به نفع سرمایه‌گذاران کلان مسکن است و از این راه توانسته‌اند، درآمدهای کلانی کسب کنند. مایه تاسف است که فضای سبز تهران هر روز  دارد، بیش از پیش به عقب رانده می‌شود.

معیدفر با تاکید براینکه آسیب اجتماعی در تهران غوغا می‌کند، افزود: بخشی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مدیریت ناقص شهری است. مدیریت ناکارآمد شهری به فقر دامن زده و فرآیند حاشیه‌نشینی را شدت بخشیده است.

 وی با تاکید بر اینکه برخلاف ادعای شهردار به نظر می‌آید؛ ایشان بیشتر در راستای خدمت به صاحبان سرمایه و رانت‌خواران حرکت کرده است، گفت: بین ادعا و عمل فاصله زیادی وجود دارد. قالیباف از وقتی روی کار آمده فقط تلاش دارد، کارهایی روبنایی و سطحی انجام دهد تا چشم‌ها را خیره کند. این اقدامات تهران را تبدیل به شهری استرس‌زا و آلوده کرده است که این شرایط ناشی از اقدامات روبنایی قالیباف است که فقط برای پیروزی در انتخابات انجام شده است. هر چند در دو دوره قبل شاهد بودیم که این اقدامات کمک چندانی به او نکرد. مردم شاهد هستند که او چه بلایی بر سر تهران آورده است.

او در انتها به پروژه‌های ناتمام شهرداری در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: مترو تهران باید تا امروز تکمیل می‌شد، اما قالیباف منابع شهر را صرف اقدامات روبنایی و نمایشی کرده و توجهی به توسعه پایدار ندارد.

وی با بیان اینکه تراکم‌فروشی و از بین بردن فضای سبز از دستاوردهای قالیباف در تهران است، گفت: درختان تاریخی حاشیه خیابان ولیعصر خشک یا قطع شده‌اند. از سوی دیگر باغ‌های مهم تهران که همچون تنفس‌گاهی برای این شهر عمل می‌کرد، نابود شده و جایشان را برج‌های بزرگ گرفته است./