شناسهٔ خبر: 38028 - سرویس شرکت‌ها

ضرورت توجه به ويژگی‌های روان‌شناختی در انتخابات

زنان انتخاب نهایی ریاست جمهوری نزدیك است. این روزها كاندیداها سخت مشغول فعالیت تبلیغاتی‌اند. گرچه این فعالیت حق آنان است، ولی از دیگر سو مردم نیز كه باید یكی از آنان را برگزینند حق دارند درباره شخصیت و نوع عمل آنان كندوكاو كنند.

جامعه‌شناسان و روانشناسان اصولی برای شناخت شخصیت افراد معرفی كرده‌اند كه بیشتر آنها می‌تواند در داوری مردم برای انتخابات و انتخاب شخصیتی مورد قبول آنان برای ریاست جمهوری موثر باشد. چكیده‌ای از این اصول را جمع‌آوری كرده‌ام و در این مقاله كوتاه به نظرتان می‌رسد، گرچه خود مردم می‌توانند با مراجعه به سایت‌های اینترنتی اطلاعات بیشتری در این زمینه كسب كنند و با بررسی فعالیت كاندیداها در مشاغل قبلی به مرحله‌ای برسند كه بتوانند به یك نفر اعتماد كنند و رای خود را به او بدهند. ویژگی‌های مثبت شخصی كه می‌خواهد در كسوت یك رییس‌جمهور موفق وارد صحنه شود جاه‌طلبی، رقابت‌جویی و اعتماد به نفس است. گرچه در فرهنگ عامه جاه‌طلبی منفی ارزیابی می‌شود، ولی جامعه‌شناسان و روانشناسان اتفاق نظر دارند كه بلندپروازی و جاه‌طلبی از ویژگی‌هایی است كه اگر یك رییس‌جمهور نداشته باشد، سایر خصوصیات مثبت در او متجلی نخواهد شد.

افراد جاه‌طلب مثبت معمولا حرمت نفس و اعتماد به نفس و حس رقابت‌جویی را توامان دارند و توانمندی‌های خود را خوب می‌شناسند. در برخورد با دیگران زیرك و حسابگر هستند و از توانمندی‌های آنان برای رسیدن به خواست‌های خود كه جنبه ملی و عمومی دارد استفاده می‌كنند. این افراد تعریف و تمجید دیگران را می‌پذیرند و از آن برای تصحیح حركت خود بهره می‌گیرند ولی به هیچ‌وجه هویت اصلی و روش خود را با تعریف و تمجید دیگران تغییر نمی‌دهند.این افراد می‌دانند كه انسان جایزالخطاست. پس هیچ‌گاه نگران نیستند كه اگر اشتباهی كرده‌اند برملا شود. حتی پس از اینكه متوجه شدند اشتباه كرده‌اند با شجاعت اقرار به آن می‌كنند و با لاپوشانی و اصرار به اشتباه سعی در توجیه آن نمی‌كنند.رهبران سیاسی جامعه برخلاف افراد عادی نیاز به تایید دارند و توجه دیگران برای‌شان بسیار مهم است، چرا كه هدفی ملی و عمومی در سر دارند و برای این هدف تایید جامعه بسیار كارساز است.

خوانندگان می‌دانند كه دروغگویی، دورویی، پنهانكاری و سایر افعالی كه در جامعه زشت و ناپسند خوانده می‌شود چه از یك فرد عادی یا یك كاندیدای ریاست جمهوری سر بزند زشت و ناپسند است و  البته با توجه به موقعیت اجتماعی فرد این زشتی و ناپسندی درجات خود را دارد. برای یك كاندیدا  كه می‌خواهد به ریاست جمهوری برسد، چنین صفاتی به هیچ‌وجه من الوجوه قابل قبول نیست و او با یك دروغ حتی كوچك یا پنهانكاری مشروعیت خود را برای این شغل بزرگ از دست می‌دهد، گرچه یك فرد عادی را شاید بتوان بخشید و با نصیحت به راه راست كشید.