شناسهٔ خبر: 38089 - سرویس جاده‌ای

عملکرد۴ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای:

شکوفایی ۴ ساله حوزه حمل و نقل جاده‌ای با رشد شاخص های توسعه ای/ احداث، ساخت و بهسازی۲۲۷۶۶ كيلومتر زيرساخت جاده‌ای/ برخورداری ۹۱ درصد جمعیت روستایی از راه‌ آسفالته/ انعقاد قراردادهای نوسازی ناوگان به ارزش ۶.۷ میلیارد تومان

وزارت راه در دولت یازدهم ۶۵۴۹ كيلومتر زيرساخت جاده اي شامل ۲۱۶ كيلومتر آزاد راه،۳۲۹۱ كيلومتر بزرگراه و ۳۰۴۲ كيلومتر راه  اصلي و ۵۸۵۰  كيلومتر راه روستایی احداث شد. همچنین با بهسازي و آسفالت ۱۰،۳۶۷ كيلومتر راه روستايي و فرعي و افزايش سطح برخورداري جمعيت روستايي از راه آسفالته به ميزان ۹۱ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق گزارش ارائه شده از سوی معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ در زمینه حمل‌ونقل جاده ‌ای در قالب حقوق شهروندی و با هدف  بهبود سطح كيفي  زير ساخت هاي حمل و نقل به منظورحفظ سلامت و كيفيت زندگي شهروندان، توسعه و احداث زيربناهاي حمل و نقل و بهبود فضاي كسب و كار و ايجاد اشتغال و برابري رفاه انساني به مردم وعده داده شد.

اما شاخص ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در بخش حمل ونقل جاده‌آی افتتاح پروژه‌هاي داراي اولويت از جمله اتصال مراكز صنعتي و توليدي به شريان‌هاي ترانزيتي و كريدورهاي اصلي و بين‌المللي بار و مسافر شامل آزادراه قم-گرمسار به طول ۱۵۲ كيلومتر، آزادراه ساوه- همدان به طول ۲۸ كيلومتر، احداث باند دوم فیروزکوه- قائم شهر به طول ۸۴ كيلومتر، احداث باند دوم بجنورد- جنگل گلستان به طول ۵۵ كيلومتر، احداث باند دوم میاندواب - کرمانشاه به طول ۱۶۰ كيلومتر، احداث راه اصلي تفت- ابرکوه- سورمق به طول ۱۰۰ كيلومتر، احداث باند دوم قزوین- ساوه-بوئین زهرا به طول ۸۰ كيلومتر، احداث راه اصلي اردکان- چوپانان به طول ۷۰ كيلومتر است.

همچنین در این گزارش به اقدامات پيشنهادي برای حمايت از مردم در بخش جاده اي نیز اشاره و مطرح شده است که عبارتند از، رعايت ملاحظات زيست محيطي در طرح ها و پروژه هاي عمراني، دريافت نظرات ذي نفعان و متضرران اجراي پروژه هاي راهسازي و ارايه راهكار جهت ملاحظه آن در مدت اجرا و بهره برداري از طرح ها، پرداخت مطالبات به موقع طلبكاران احداث و اجراي پروژه هاي حمل و نقل از جمله پرداخت بهاي اراضي.

برنامه‌هاي مهم پيشنهادي مرتبط با آن سازمان / شركت براي دوره آينده رياست جمهوري

البته وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیرو امید پیشنهاداتی به سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه برای ادامه فعالیت در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای در دوبت آینده نیز پیشنهاداتی را مطرح کرده است. این پیشنهادات به موضوع  ارتقا و توسعه طرح‌هاي واقع در مسير كريدورهاي اصلي با هدف اتصال به كريدورهاي ترانزيتي بين‌المللي، افزايش سهم شبكه آزادراهي و اتصال مراكز استان‌ها به شبكه بزرگراهي  تاکید کرده است.

اهم اقدامات و دستاوردهاي  وزارت راه و شهرسازي در  دولت يازدهم

در دولت یازدهم ۶۵۴۹ كيلومتر زيرساخت جاده اي شامل ۲۱۶ كيلومتر آزادراه، ۳۲۹۱ كيلومتر بزرگراه و ۳۰۴۲ كيلومتر راه  اصلي و ۵۸۵۰  كيلومتر راه روستایی احداث شد. همچنین با بهسازي و آسفالت ۱۰، ۳۶۷ كيلومتر راه روستايي و فرعي و افزايش سطح برخورداري جمعيت روستايي از راه آسفالته به ميزان ۹۱ درصد رسید. به علاوه ۲۰۹ مجتمع خدماتي رفاهي در جاده‌هاي كشور ایجاد و بهره برداری شد.

در ادامه به منظور بهبود شرايط زيست محيطي فعاليت هاي بخش با تاكيد بر كاهش سوخت مصرفي ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مصوبه شوراي اقتصاد درخصوص صرفه جويي سوخت براي نوسازي ناوگان جاده‌اي به ارزش ۲.۷ ميليارد دلار اخذ شد. به علاوه در مجموع اين وزارت در راستاي نوسازي ناوگان جاده‌اي نسبت به انعقاد قراداد براي جايگزيني ۱۶۷۴۰ كاميون و كشنده فرسوده به ارزش تقريبي ۶.۷۰۰ ميليارد تومان با شركتهاي مختلف اقدام کرد كه فرآيند اجرا در دست اقدام مي باشد:

این قراردادها عبارتند از:

  1.  انعقاد قراداد ساخت و جايگزيني ۵۰۰۰ دستگاه كاميون به ارزش ۲.۱۰۰ ميليارد تومان با شركت ماموت؛
  2.  انعقاد قرارداد ساخت و جايگزيني ۳۰۰۰ دستگاه كاميون به ارزش ۱.۲۰۰ ميليارد تومان با شركت سايپا؛
  3.  انعقاد قرارداد ساخت و جايگزيني ۱۵۰۰ دستگاه كاميون به ارزش ۶۰۰ ميليارد تومان با شركت داتيس؛ ‌
  4.  انعقاد قرارداد ساخت و جايگزيني ۲۴۰ دستگاه كاميون به ارزش ۹۶ ميليارد تومان با شركت زاميار؛
  5.  انعقاد قرارداد ساخت و جايگزيني ۷۰۰۰ دستگاه كاميون به ارزش ۲.۸۰۰ ميليارد تومان با شركت آزهاتيكس؛ ‌

برنامه بهبود سطح كمي و كيفي ايمني حوزه حمل ونقل

در راستای بهبود سطح كمي و كيفي ايمني حوزه حمل ونقل تعداد ۱۹۸۳ نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راه‌هاي شرياني از سوی وزارت را ه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید حذف و اصلاح گردید. همچنین عقد قرارداد نصب و راه اندازي ۱۸۷۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راههاي شرياني كشور كه از اين تعداد ۶۰۲ دوربين كنترل سرعت نصب و راه اندازيگرديده است. دیگر برنامه های این وزارتخانه در خصوص ارتقا ایمنی راه‌ها به شمار می رود.   

تامين مالي پروژ ه هاي حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصي

طی این ۴ سال در خصوص فرآيند تامين مالي احداث پروژه هاي زيرساختي وزارت راه و شهرسازي به استناد قانون مشاركت عمومي و خصوصي جهت احداث و تجهيز ۳۸ پروژه آزادراهي به طول تقريبي ۴۰۰۰ كيلومتر با حجم سرمايه گذاري داخلي به ارزش تقريبي۲۹۰ هزار ميليارد ريال اقدام شد.  در این بین قراردادهاي سرمايه گذاري در پروژه هاي آزادراهي كرمان به بندرعباس (به ارزش ۴.۱۰۰ ميليارد تومان)، كنارگذر شرقي اصفهان (به ارزش تقريبي ۴۰۰ ميليارد تومان)، قطعات۲ و ۳ تهران - شمال (به ارزش تقريبي ۵.۰۰۰ ميليارد تومان) منعقد شد.

در پیان این گزارش می توان به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه در بخش انتقادات بخش حمل‌ونقل جاده‌‌ای در بین حوزه‌های ۵گانه وزارت راه و شهرسازی با هیچگونه انتقادی مواجه نبوده است.