شناسهٔ خبر: 38139 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی:

جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر از طریق خط آهن قزوین - تهران در دستور کار است

سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: در افق سال ۱۴۰۵ جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر از طریق خط آهن قزوین - تهران پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، سعید محمدزاده که به همراه وزیر راه و شهرسازی جهت بازدید از خط آهن در دست احداث قزوین - رشت به این استان سفر کرده بود، گفت: کار دوخطه کردن ریل قزوین - کرج را از سال گذشته در دستور کار جدی خود قرار گرفته و با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی مناسب کار، این پروژه تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

به گفته وی، عملیات دوخطه شدن راه‌آهن قزوین - زنجان نیز در دستور کار سال ۹۷ خواهد بود.

محمدزاده یادآور شد: در حال حاضر و بر اساس میزان تقاضای موردنیاز، ظرفیت ایجاد شده برای مسافران خط آهن قزوین - تهران روزانه دو قطار است که برحسب نیازهای آینده، این میزان را افزایش خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ظرفیت فنی ایجاد شده در این مسیر می‌تواند نسبت به اعزام قطارها در فاصله زمانی هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یک قطار ایجاد شود و این در حالی است که برای تأمین ناوگان موردنیاز نیز توسط بخش خصوصی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

محمدزاده در ادامه به آخرین وضعیت برقی شدن ناوگان ریلی کشور اشاره کرد و افزود: انجام این مهم در مسیر تهران - مشهد در حال پیگیری بوده و مشاور طرح نیز کار خود را آغاز و کنسرسیوم آن نیز تشکیل شده و امیدواریم تا سه هفته آینده با تأمین قراردادها و منابع مالی کار را آغاز کنیم.

وی، برقی شدن قطارهای تهران - تبریز را از اولویت‌های مهم راه‌آهن جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: برای تأمین ناوگان و منابع مالی این مسیر نیازمند حدود ۱.۵ میلیارد یورو هستیم که اعتبار آن ملی و از طریق مدل فاینانس صورت می‌پذیرد.