شناسهٔ خبر: 38181 - سرویس بنادر و دریانوردی

عفیفی پور خبر داد:

‌ رونق عملیات کانتینری در بندر شهید‌رجایی/ صادرات ۲.۴ میلیون تن کالای غیرنفتی

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش ۶۱ درصدی حجم جابجایی ‌کانتینر در بزرگترین بندر تجاری کشور طی نخستین ماه سال جاري خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از هرمزگان،اله مراد عفيفی پور با ارایه گزارشی از عملکرد یک ماهه بندر شهید رجایی طی فروردین سال ۹۶، اظهار داشت: طی این مدت، در مجموع ۶ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۸۵۳ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶ درصدی داشته است .

وی افزود: سهم عمده عملیات صورت گرفته در این بندر با رقم ۴ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۱۲۹ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی که رشد ۲۴ درصدی در این بخش را شاهد بودیم و يك میلیون و ۹۷۸ هزار و ۷۲۴ تن فرآورده های نفتی نیز تخلیه و بارگیری شد.

صادرات ۲.۴ میلیون تن کالای غیرنفتی
عفيفي پور در ادامه میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۱۳۰ تن عنوان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یک درصدی داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ترانزیت بالغ بر ۵۱۹ هزار تن کالای غیرنفتی طی فروردین ماه سال جاری  و رشد ۴۰ درصدی این بخش از فعالیت های بندری سخن به میان آورد و گفت: طی این مدت، کابوتاژ یکهزار و ۷۹۲ تن و همچنین واردات ۸۶۵ هزار و ۲۷۸ از اینگونه کالاها در بندر شهید رجایی به ثبت رسید.

رشد چشمگیر ترانشیپ
عفيفي پور اضافه کرد: طی مدت یاد شده و در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، ۲۷۳ هزار و ۶۶۲ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر کشور ترانشیپ شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۷۳ درصدي را شاهد بودیم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۵۶۵ هزار و ۹۳۱ تن فرآورده های نفتی به خارج از کشور صادر، یک میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۸۸ تن از اینگونه کالاها، کابوتاژ و بالغ بر ۲۴۵ هزارتن نیز از طریق این بندر وارد شد.

رونق کانتینری روی خط صعود
این مقام مسؤول از تخلیه و بارگیری ۲۱۷ هزار و ۸۷۹ TEU کانتینر در بزرگترین بندر کانتینری کشور سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیر ۶۱ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: حجم عملیات صورت گرفته طی این مدت به ترتیب شامل ۱۴۹ هزار و ۴۴۴ TEU کانتینر پر و ۶۸ هزار و ۴۳۵  TEU کانتنیر خالی بوده است.

پذیرش ۲۹۵ کشتی طی یک ماه

عفیفی پور در پایان به پهلوگیری ۲۹۵ فروند انواع شناور طی ماه نخست سال ۹۶ اشاره کرد و گفت:  ۲۵۴ فروند از اين شناورها، بالاي هزار تن و ۴۱ فروند نيز زير هزار تن وزن داشته است.