شناسهٔ خبر: 38236 - سرویس وزارتی

آخوندی مطرح کرد؛

روایتی جدید از روند تکمیل‌کریدور جنوب- شمال در محور ریلی قزوین- رشت/ مذاکره برای تامین مالی ریل رشت به آستارا با یک شرکت‌خارجی

 راه آهن قزوین رشت وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای تکمیل کریدور جنوب-شمال با تکمیل خط‌ریلی رشت به آستارا خبرداد و در کانال تلگرام خود نوشت: مسیر رشت- آستارا چون از اراضی کشاورزی عبور می‌کند تملک آنها گران است. لیکن به هر روی باید انجام دهیم چون بدون آن امکان تکمیل کریدور جنوب- شمال وجود ندارد. با چند شرکت خارجی و داخلی برای تامین مالی صحبت کرده‌ایم. در یک مورد به توافق نزدیک شده‌ایم که امیدوارم با حفظ منافع ملی هر چه سریعتر بتوانم توافق را قطعی و کار را شروع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در پست تلگرامی خود نوشت: پنجشنبه ۹۶/۲/۱۴ از پروژه در حال احداث خط آهن قزوین رشت به اتفاق تعدای از نمایندگان محترم و استانداران محترم دو استان بازدید کردم. واقعا جای شادی و افتخار دارد که ۱۶۷ کیلومتر ریل تمام توسط شرکت‌های ایرانی درحال ساخت است.

از دشت قزوین که عبورمی‌کنیم می‌رسیم به البرز و عبور از آن. لذا به ناگاه باید ازتونل به روی پل و از پل به درون تونل برویم. دراین مسیر از ۵۸ رشته تونل به طول ۲۵ کیلومتر و از ۵۰ پل به طول ۸.۷ کیلومترعبورمی‌کنیم. فارغ ازپیچیدگی‌های مهندسی اجرای این پروژه، مسیر زیبای آن نیز بسیار دیدنی است. عبور از میان دریاچه سد منجیل و از میان چشم‌اندازهای زیبای کوهستان واقعا دیدنی و چشم‌نوازاست.

در این دوره که مسئولیت وزارتخانه را دارم در تمام بازدیدها توجه مسئولان وزارتخانه و شرکتهای مشاور و پیمانکاری را به معماری و زیبایی بناهایی که خلق می‌شوند تاکید دارم. خوشبختانه به تدریح این موضوع به بدنه مهندسی منتقل شده‌است. معماری پل‌های طویل احداث شده که طول یکی از آنها به ۱۴۲۷ متر می رسد و یا پل شاهرود که بیش از ۷۰۰ متر است واقعا جای امیدواری داشتند. نمی‌گویم فوق‌العاده بودند. لیکن، همین که مهندسان پل و تونل و ریل و جاده به مفهوم معماری توجه کرده‌بودند، جای امیدواری فراوان دارد.مطمئن هستم که درآینده موضوع معماری راه و مسیر در دستورکار مهندسان قرارخواهد گرفت. معماری زیبای مسیر، سرزندگی و ایمنی مسیر را افزایش خواهد داد. توجه به زیبایی یعنی توجه به روح ایران‌شهر‌ی که مغفول است.

مسیر قزوین تا کوهین را با قطار عبورکردم. لکوموتیوران از اجرای ریل اظهار رضایت می‌کرد. زیرسازی ریل‌ها بیش از ۹۴% پیشرفت داشت و از ۱۶۷ کیلومتر ریل، حدود ۱۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده‌بود. ریل‌گذاری با سرعت در حال انجام بود. رکورد روزانه بیش از ۱۵۰۰ متر را هم داشتند. امیدوارم دو ماهه ریل‌گذاری به اتمام برسد. البته پس از آن حدود ۴۵ روز برای آماده سازی مسیر برای برقراری سفرهای برنامه‌ای وقت لازم است.

ایستگاه طرف رشت را در محل رحیم‌آباد پیش‌بینی کرده‌بودند. من همواره نسبت به انتخاب محل ایستگاه‌ها اعتراض داشتم. چون من اعتقاد دارم که ایستگاه باید در نزدیکترین نقطه‌ی ممکن به سکونت‌گاه‌های مردم در شهرها باشد تا موجب آسایش مردم شود. به‌ هر روی، با همفکری با مقامات محلی، نقطه‌ای درمیدان گیل رشت انتخاب کردیم تا خط ریل را بدانجا ادامه دهیم. البته فعلا مجبوریم در همین ایستگاه کار را شروع کنیم تا بعدها این توسعه صورت‌گیرد. درباره اجرای ایستگاه منجیل نیز تصمیم گرفتیم.

در ادامه این راه آهن به بندر انزلی و آستارا امتداد پیدا خواهد کرد. درباره محل ایستگاه راه‌آهن در بندر انزلی، نظر من ایستگاه مشترک بندر و راه آهن است. چون این مسیر از شهر عبور می‌کند موانع زیادی دارد و دوستان در پی منصرف کردن من هستند. لیکن، من هنوز منصرف نشده‌ام و اصرار دارم. باید نقشه‌های مهندسی مسیر را شخصا بررسی کنم که خواهم کرد.

مسیر رشت آستارا چون از اراضی کشاورزی عبور می‌کند تملک آنها گران است. لیکن به هر روی باید انجام دهیم چون بدون آن امکان تکمیل کریدورجنوب-شمال وجود ندارد. با چند شرکت خارجی و داخلی برای تامین مالی صحبت کرده‌ایم. در یک مورد به توافق نزدیک شده‌ایم. امیدوارم با حفظ منافع ملی هر چه سریعتر بتوانم توافق را قطعی و کار را شروع کنیم.

هر چند، اتصال آستارا-آستارا که سال‌ها بود معطل مانده بود انجام شد.