شناسهٔ خبر: 38263 - سرویس مسکن و شهرسازی

تابش مطرح كرد:

تشكیل كارگروه دائمی بررسی اراضی و املاک اوقافی در روستاها و شهرهای كوچك/ همكاری بنیاد مسكن و سازمان اوقاف در یك تفاهم‌نامه مشترك ۴ ساله/ حل مشكلات اراضی اوقافی در روستاها و شهرهای كوچك

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همكاری مشترك با سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن اعلام تشكیل كارگروه دائمی بررسی اراضی اوقافی در روستاها و شهرهای كوچك گفت: برنامه سالیانه اوقاف در موضوع اراضی اوقافی روستاها و شهرهای كوچك برای صدور سند مالكیت در اختیار بنیاد مسكن انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا تابش رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی امروز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در نشست رسانه‌ای خود كه با موضوع تفاهم‌نامه همكاری مشترك بین بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه در ۹ ماده به امضا رسید گفت: در روستاها  اراضی و مستحدثاتی هستند كه وقفی بوده و متعلق به اوقاف و با نیت موقوفی اداره می‌شود. به همین منظور و با تاكید گسترش فرهنگ وقف و حل مشكلات مردم در روستاها و شهرهای كشور این تفاهم‌نامه به امضا می‌رسد.

رئیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی با اشاره به اینكه نگاه جامعه به زمین‌های وقفی و سازمان اوقاف عمدتا مانع تراشی بوده است تاكید كرد: تاكنون نگاه به مستحدثات وقفی نگاهی نبود كه عواید عام‌المنفعه را در نظر می‌گیرد بلكه عمدتا نگاه براین بوده كه اوقاف مانعی برای هموار كردن مردم به خواسته‌هایشان است كه با امضای این تفاهم‌نامه علاوه بر فرهنگ‌سازی درصدد تسریع حل مشكلات زمین‌های وقفی در روستاها و شهرهای كوچك هستیم.

وی گفت: در حال حاضر زمین‌های وقفی در سراسر كشور وجود دارند كه عمدتا به دلیل ناآگاهی مردم تصرف شده است و برای صدور سند مشكلاتی را دارند كه ما با امضای این تفاهم‌نامه در صدد رفع آن‌ها هستیم. همچنین زمین‌های وقفی در روستاها و شهرهای كوچك وجود دارند كه می‌توان از آن‌ها برای خدمات عمومی استفاده كرد كه با توجه به توانمندی بنیاد مسكن برای ساخت اماكن عمومی ساخت آن‌ها با امضای این تفاهم‌نامه محقق می‌شود.

وی یکی از اهداف این تفاهم‌نامه را احداث مستحدثات بیشتر توسط بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی عنوان کرد و افزود: برای ساماندهی به اراضی موقوفه در روستاها و شهرهای کوچک، کمیته‌ای با حضور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شد و مفاد تفاهم‌نامه به عنوان سند همکاری به بحث گذاشته شد که امروز به امضای دو طرف رسید.

تابش با یادآوری این مطلب که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی (ره) به عنوان یک نهاد انقلابی متعلق به رهبری تشکیل شد و ریاست آن را نیز مقام معظم رهبری برعهده دارد، تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوشبختانه یکی از بنیادهایی است که متعلق به مقام معظم رهبری بوده و از بدو تاسیس تاکنون امین امام و امین رهبری بوده است و به همین دلیل نیز همکاری مناسبی بین این بنیاد با سازمان اوقاف و امور خیریه نیز وجود دارد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در سال های اخیر، همکاری متعددی با نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنباد برکت و بنیاد مستضفعان انقلاب اسلامی داشت و تفاهم نامه های همکاری نیز با این نهادها به امضا رساند که در شرایط کنونی که امکانات محدود هستند شاهد هستید که کارهای خوبی انجام گرفته است.

تابش افزود: کارگروه دائمی بررسی اراضی اوقافی بین بیناد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه تشکیل شده است که بر اساس آن قرار است برنامه سالیانه سازمان اوقاف برای اراضی اوقافی روستاها و شهرهای کوچک در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار بگیرد و بر اساس آن میزان صدور سند مالکیت نیز در هر سال مشخص خواهد شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم در آینده مردم روستاها و شهرهای کوچک، شاهد اثرات همکاری متقابل سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد و از انعقاد این تفاهم نامه مشترک، رضایت و بهره مندی برای آن قشر از جامعه ایجاد شود.

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: هدف اصلی امضای این تفاهم نامه سامان دادن به املاکی است که در مناطق روستایی وجود دارد و هم اکنون آن املاک و اراضی بلاتکلیف هستند و سند ندارند.

شاملو افزود: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده برای اراضی و املاک اوقافی در روستاها و شهرهای کوچک، سند صادر می‌شود که برای سند عرصه، اوقاف هزینه می‌پردازد و برای سند اعیانی نیز صاحبان سند سالانه وجهی را به عنوان اجاره پرداخت خواهند کرد. /