شناسهٔ خبر: 3831 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

ایران پیوند ترانزیتی امن و باصرفه بین اروپا و آسیا است

نشست بین المللی حمل و نقل عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست بین‌المللی حمل و نقل در استانبول گفت: ایران یک پیوند ترانزیتی امن و باصرفه بین اروپا، قفقاز، آسیای مرکزی و شرق آسیا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، وزیر راه و شهرسازی این مطلب را روز پنجشنبه طی سخنرانی خود در یازدهمین نشست بین‌المللی حمل و نقل در استانبول عنوان کرد.

وی که خطاب به اجلاس وزرای بین دولتی کریدور حمل و نقل اروپا - قفقاز - آسیا موسوم به 'تراسیکا' سخن می گفت افزود: دسترسی ایران به آبهای آزاد در جنوب امکان افزایش ترانزیت کشورهای تراسیکا با کشورهای خاورمیانه، حاشیه جنوب خلیج فارس، شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی را به عنوان کشورهای ثالث از قلمرو ایران فراهم آورده است.

عباس آخوندی اضافه کرد: استفاده از ظرفیتهای ترانزیت هوایی از آسمان جمهوری اسلامی می تواند به عنوان یک پیوند ترانزیتی امن و با صرفه بین اروپا، قفقاز، آسیای مرکزی و شرق آسیا مورد توجه کشورهای تراسیکا قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران یک نمونه جدید مبتنی بر توسه پرشتاب زیر ساخت شبکه ریلی و رشد سریع حمل و نقل ریلی را در راستای افزایش بهره وری در موقعیت ممتاز جغرافیایی و استفاده بهینه از زیر ساخت ها و امکانات حمل و نقلی کشور بنیان گذاری کرده است.

در این نشست یک روزه نمایندگانی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، رومانی، تاجیکستان، اوکراین و ازبکستان شرکت دارند.