شناسهٔ خبر: 38312 - سرویس استان‌ها

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

باید سالانه برای ۲۷۰ محله در کشور برنامه بازآفرینی شهری ارائه شود

جلسه بر طبق برنامه ششم توسعه تکلیف ستاد بازآفرینی کشور این است که سالانه در کشور باید برای ۲۷۰ محله برنامه بازآفرینی ارائه گردد و ۲۱ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی کشور برنامه تدوین و پروژه تعریف نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، هوشنگ عشایری عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بازدید از پروژه‌های مورد هدف بازآفرینی شهری شیراز گفت: رویکرد شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در سال‌های اخیر و دولت یازدهم از پروژه محوری به محله محوری تبدیل شده است.

وی افزود: در گذشته فعالیت‌هایی که انجام می‌دادیم تمرکز بر روی پروژه بود و چون رویکردمان پروژه محور بود بازخورد آن زیاد مطلوب نبود و تأثیر چندانی بر کیفیت زندگی مردم محله احساس نمی‌شد.

عشایری بیان کرد: وقتی که پروژه را محله محور تعریف کنیم دیگر رویکردمان ارتقاء کیفیت زندگی مردم محله است.

او اضافه کرد: خوشبختانه امسال که سال اول اجرای برنامه ششم توسعه است ۲۳۴ محله در کشور را در کنار ۲۱ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی ورود پیدا کردیم و یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع احداث ساختمان اعم از آموزشی، بهداشتی و درمانی، سالن ورزشی، خانه محله، کتابخانه و مجتمع‌های چند عملکردی و کلانتری و همچنین ۲ میلیون و پانصد هزار مترمربع فضای عمومی شهری اعم از کف سازی، ساخت پارک، پارک محله‌ای، پارک کودک و غیره در دستور کار امسال قرار دارد.

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص اعتبارات این پروژه‌ها گفت: سهم شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ۸۰۰ میلیارد تومان است و سهم شهرداری‌ها نیز ۸۰۰ میلیارد تومان است و آورده مابقی دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی که ۱۹ دستگاه هستند جمعاً ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار امیدواری کرد که با فعالیت‌های بسیار جدی که شروع شده و اعتبارات پیش‌بینی شده اقدامات چشمگیری در محلات مورد هدف انجام می‌پذیرد و در نهایت امیدواریم ارتقاء کمی و کیفی زندگی مردم محلات را شاهد باشیم.

وی اعتبار در نظر گرفته برای استان فارس و شهر شیراز به لحاظ حساسیت‌ها و گستردگی استان در محله‌های تاریخی و اینکه استان فارس از نظر موقعیت گردشگری جایگاه خاصی را دارا است. ۲۶۲ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۶ که از منابع بودجه عمومی دولت و ۱۴۰ میلیارد ریال بودجه از منابع داخلی شرکت عمران و بهسازی کشور به فارس اختصاص داده‌اند.

عشایری تصریح کرد: سهم استان فارس از سوی شرکت عمران و بهسازی و منابع دولتی را جمعاً مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ است که برای فعالیت‌های ساختمانی و فضای عمومی شهری و تهیه طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: پروژه زند به شیراز یکی از محلات هدف فارس و شیراز است و به دلیل موقعیت و حساسیت و اینکه این محل یکی از دوره‌های مختلف محله‌های قدیمی تاریخی است و دوره زندیه دارالحکومه و قلمرو اصلی شهر شیراز بوده و در گذشته دورتر به جهت حرم مطهر شاهچراغ نگاه ویژه‌ای به این محل بوده به یک طراحی توسط یک مشاور اکتفا نکردیم.

او متذکر شد: یک مسابقه به صورت بین‌المللی گذاشته شد و ابتدا ۶۴ مشاور بعد از فراخوان اعلام آمادگی کردند که صلاحیت ۱۶ مشاور تأیید و ۱۲ مشاور در این مسابقه بین‌المللی شرکت کردند و ارائه طرح نمودند.

عضو هیات مدیره عمران و بهسازی شهری ایران اظهار امیدواری کرد این مکان تاریخی و گردشگری ظرف ۲/۵ سال آینده به قابلیت اصلی خود که بازگردانده و بازآفرینی شود.

وی اضافه کرد: چهار آیتمی که در طراحی وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته، اول احیاء دروازه اصفهان که دروازه ورود مردم به شیراز بوده دوم مجموعه بازار وکیل به عنوان بدنه اجتماعی طرح و مرکز داد و ستد و کسب و کار و رونق است و اینکه جریان زندگی در آن وجود دارد سوم احیاء محله درب شازده که محله اصلی منطقه است و گونه‌ای دیده شده که ارتقاء کیفیت زندگی مردم را بالا برد؛ و چهارم احیاء مجموعه ارگ کریم‌خان و دیوان‌خانه و همچنین میدان توپخانه و باغ نظر که در قدیم در این منطقه وجود داشته است.

عشایری تصریح کرد: با توجه به اینکه این منطقه یکی از منطقه‌های گردشگری شهر شیراز است و تمام کاراکتر، با نگاه ویژه گردشگری و جریان زندگی با رفاه و امنیت اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی در محلات آن منطقه دیده شده است.

او افزود: نگاه دیگر که باعث شد اولویت اصلی بازآفرینی امسال این منطقه و محله باشد به دلیل اینکه یکی از بهترین مناطق گردشگری شیراز است و مورد توجه جهانیان قرار گرفته چون شیراز تنها به ایران تعلق ندارد بلکه شیراز متعلق به تمام مردم جهان است.