شناسهٔ خبر: 38322 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اتخاذ تصميمات نهايی برای کریدور شماره ۱۰ تا پایان ارديبهشت/ کرمانشاه و ارومیه در صف برخورداری از راه‌آهن/ صحبت وزیر راه با مردم همدان صادقانه و شفاف بود

خادمی در جمع مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: نمایندگان شرکت آناس آخرین پیشنهاد مالی خود را در جلسه‌ای که آخر اردیبهشت‌ ماه برگزار خواهد شد ارائه خواهند کرد تا در محضر وزیر راه و شهرسازی تصمیم نهایی برای این کریدور را اتخاذ کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی در حاشیه همایش مطلوبیت معرفی کریدور شماره ۱۰ و راه‌های تجاری‌سازی آن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کریدور دو ویژگی خاص نسبت به سایر کریدورها دارد که یکی کوتاه‌ترین مسیر شمال به جنوب است که می‌تواند اروپا را به‌وسیله ترکیه به آب‌های خلیج‌فارس متصل کند. لذا هزینه کردن در این کریدور ازلحاظ اقتصادی درآمد خوبی برای کشور خواهد داشت.

وی به دومین ویژگی این کریدور اشاره کرد و گفت: این کریدور ۱۰ مرز رسمی کشور را پوشش می‌دهد یعنی از جنوبی‌ترین مرز کشور در شلمچه تا مرز بازرگان به‌صورت آنتنی در قالب یک کریدور متصل می‌شوند که فواصل آن‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر است و می‌تواند ارتباط بین ایران و عراق و ترکیه را تقویت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: مطالعات این کریدور از ۵ سال قبل شروع‌شده بود که به‌صورت تفکیکی و منقطع در حال انجام بود اما در دو سال پیش با تصویب اولیه طرح کریدورها و ابلاغ آن این کریدورها با نام کریدور شماره ۱۰ حد فاصل بندر امام (ره) تا مرز بازرگان معرفی شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تأمین منابع مالی کریدور شماره ۱۰ گفت: پس از انجام مذاکره با چند کشور سرانجام با شرکت آناس ایتالیا به توافق رسیدم که مطالعات آن انجام شد و پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ارائه گردید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای بخش‌هایی از این کریدور پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک جهت ساخت آزادراه و حتی برای تأمین فاینانس نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

خادمی افزود: نمایندگان شرکت آناس آخرین پیشنهاد مالی خود را در جلسه‌ای که آخر اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد ارائه خواهند کرد تا در محضر وزیر راه و شهرسازی تصمیم نهایی برای این کریدور را اتخاذ کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از منابع دولتی نیز در بخش‌های بزرگراهی و آزادراهی استفاده‌ شده و هم‌اکنون در حال انجام کارهای اجرایی است و امیدواریم با تزریق منابع مالی و تزریق از خارج سرعت پیشرفت پروژه را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ابا اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این کریدور گفت: تقی ربا ۷۵۰ کیلومتر از این کریدور باقیمانده که باید به آزادراه یا بزرگراه تبدیل شود.

خادمی گفت: از بندر امام تا خرم‌آباد به‌صورت آزادراه و بزرگراه هستند و بخش‌های دیگری در آذربایجان غربی و شرقی و کردستان هستند لذا باید بخش‌های باقیمانده را تکمیل کنیم تا ۱۴۲۰ کیلومتر مسیر کریدور شماره ۱۰ را به‌صورت یکجا داشته باشیم.

وی اظهار داشت: برای ۷۵۰ کیلومتر باقیمانده به‌طور متوسط فکر می‌کنیم برای ساخت هر کیلومتر به‌طور آزادراهی حدود ۱۰ میلیارد تومان و به‌طور بزرگراهی ۶ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که در مجموع باید حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای این کریدور هزینه شود تا کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در غرب کشور فعالیت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «تراکم جمعیت کشور در غرب کشور واقع‌شده است» گفت: از این رو کریدور شماره ۱۰ تمام استان‌های غرب کشور را پوشش می‌دهد و برای فرصت خوبی  برای بهبود وضعیت رفاه عمومی منطقه غرب کشور فراهم کرده که از جمله می توان به تاثیر آن در کاهش تلفات رانندگی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشارعه به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در کریدور شماره ۱۰ تصریح کرد: با سرمایه خارجی در یک برنامه ۵ ساله این کریدور حد قابل قبولی خواهد رسید اما با اتکا به منابع داخلی سالی ۱۰۰ کیلومتر و به‌صورت باند دوم و بزرگراهی به بهره‌برداری خواهد رسید.

۶۵ کیلومتر در کردستان، آذربایجان غربی ۲۵ کیلومتر و استان خوزستان حدود ۱۰ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرارگرفته است در سال گذشته در استان لرستان ۶۵ کیلومتر مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و به‌مرورزمان این پروژه پیشرفت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به برنامه اتصال ۵ استان کشور به شبکه ریلی اظهار داشت: به‌طورقطع تا مراحل استقرار تشکیلات اداری برای بهره‌برداری از سوی شرکت راه‌آهن سیکل اداری باید طی شود اما در بخش زیرساخت اتمام پروژه‌ها در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن همدان در تاریخ ۱۲ اردیبهشت یادآور شد: این خط عملاً قابل تردد است و انشا الله با استقرار سیستم‌های اداری کار مسافر گیری آغاز خواهد شد. خط بعدی راه‌آهن کرمانشاه است که برنامه ما این است که آخر خرداد عملیات ریل‌گذاری به اتمام برسد به‌طوری‌که روزانه ۱۵۰۰ متر عملیات ریل‌گذاری در آن محور در حال انجام است و نزدیک به ۶۰ کیلومتر باقیمانده است تا طبق زمان‌بندی که اعلام شد به اهداف خود برسیم.

خادمی از رسیدن ریل به ارومیه تا آخر تیرماه خبر داد و گفت: همچنین آخر خردادماه تلاش می‌کنیم تا به رشت برسیم. به با توجه به شرایط ریل‌گذاری در محورهای مختلف و همه در خال انحایم است و به‌طور متوسط رزانه ۱۵۰۰ متر است که البته در همدان سرعت ریل‌گذاری در راه‌آهن همدان به ۱۷۵۰ متر رسیده بود و در کرمانشاه نیز طی یک روز موفق به اجرای ۱۹۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری شدیم.

وی افزود: به دلیل اینکه در ۵ محور در حال انجام است تداوم پشتیبانی در ریل رسانی و تولید تراورس با تمام ظرفیت در حال انجام است تا بتوان از این عملیات عمرانی پشتیبانی کرد.

وی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بهره‌برداری از راه‌آهن همدان تا دو ماه دیگر گفت: روز گذشته وزیر راه و شهرسازی صادقانه با مردم صحبت کرد و اعلام کرد که مراحل تحویل راه‌آهن ساخته‌شده از سوی شرکت ساخت و توسعه و به شرکت راه‌آهن باید مراحل متعددی را طی کند تا علاوه بر آن نیروهای اداری در چند ایستگاه مانند ساوه و همدان استقرار یابند‌ تا بتوانند. فرایند بهره‌برداری را مدیریت کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت در ادامه بیان داشت: درحالی‌که ما آمادگی خود برای تکمیل پروژه تا مدت ۱ ماه را اعلام کردیم اما وزیر راه و شهرسازی سقف زمان لازم برای بهره‌برداری از راه‌آهن همدان را ۲ ماه اعلام کرد تا از روی صداقت با مردم سخن بگوید.