شناسهٔ خبر: 38367 - سرویس مسکن و شهرسازی

افشاگری‌های رئیس کل بانک مرکزی/ شهرداری تهران بدهكار كلان بانكی است/ بخشی از ٤درصدی‌ها در شهرداری هستند

ولی الله سیف رییس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه آقای قالیباف می‌گوید فقط چهار درصد از منابع بانكی استفاده می‌كنند، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران یكی از بزرگ‌ترین بدهكاران بانكی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومانی به بانك‌ها دارد. یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد، نامزدهای انتخابات كلمات را ابزار كرده‌اند. درصدبندی‌هایی كه مشخص نیست بر پایه چه استدلال و معادله‌ای منتج شده است؛ بارها و بارها در شرایطی عنوان می‌شود كه بیان‌كنندگان آن نیز زیر تیغ همین درصد‌بندی هستند. دیروز یك جمله رییس كل بانك مركزی كافی بود كه نشان دهد شهرداری با بدهی شش هزار میلیارد تومانی‌اش به بانك‌ها، آن سوی مرز ٩٦ درصدی‌ها ایستاده است. شهرداری تهران كه رییسش این روزها داعیه ریاست بر دولت را دارد در حالی توانسته تسهیلات كلان از بانك‌ها بگیرد كه محمدباقر قالیباف بانك‌ها را در مناظره خود متهم به زد و بند كرده است. دقیق‌تر كه نگاه كنیم بانكی را می‌بینیم كه متعلق به شهرداری است و آن طور كه ولی‌الله سیف می‌گوید تخلفات در این بانك نیز قابل مشاهده است.

قالیباف در شرایطی گفته است كه تنها چهار درصد از مردم خاص از منابع بانكی استفاده می‌كنند كه نه تنها شهرداری خود صاحب بانك است بلكه تسهیلات كلان سرریز شده به شهرداری آن را در ردیف بدهكاران عمده بانكی قرار داده است.

رییس كل بانك‌مركزی نیز بر همین اساس معتقد است: برخوردهای نامزدها صرفا سیاسی است. او در نشست مطبوعاتی كه در ساختمان میرداماد برگزار شد، گفت: نمی‌خواهد در چنین جریانی حرمت افراد را نادیده بگیرد. او اضافه كرد: من عمرم را در نظام بانكی گذرانده‌ام و آشنایی كافی با نیروهای انسانی این مجموعه دارم. بنابراین از اظهارات آقای قالیباف تعجب كردم. ایشان به هر حال در شهرداری تهران كار می‌كند و من هیچگاه چنین نگاهی را به شهرداری تهران و زیرمجموعه ایشان ندارم، از این رو انتظار دارم كه با نگاهی دیگر بانك‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رییس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه آقای قالیباف می‌گویند فقط چهار درصد از منابع بانكی استفاده می‌كنند، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران یكی از بزرگ‌ترین بدهكاران بانكی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومانی به بانك‌ها دارد. یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

 سیف همچنین گفت: كلیه پروژه‌هایی كه شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر یا امثال آن را كه در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده كه از طریق بانك‌ها تامین شد پس چرا اینها را اعلام نمی‌كنند؟

تخلفات در بانك شهر

 ولی‌الله سیف به بانك شهر به عنوان مجموعه زیرنظر شهرداری تهران اشاره كرد و گفت: در این بانك نیز تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد آن بوده‌ایم كه شهرداری برای انجام عملیات خود این بانك را مجبور به انجام اموری می‌كند كه برخلاف چارچوب نظام بانكی است. با این حال حوزه نظارت بانك مركزی همواره این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پیگرد قانونی داشته است.

وی گفت كه به دنبال مسائل مطرح شده من خواستم تا در بانك مركزی بررسی انجام شود كه در نتیجه آن مشخص شد ۴۰ درصد از تسهیلات بانكی برای ۲۰۰ شخص حقوقی پرداخت شده كه از جمله آنها خود شهرداری تهران است.

رییس كل بانك مركزی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینكه طی چهار سالی كه در بانك مركزی حضور داشتید تا چه اندازه شخص شما احساس استقلال كرده و دولت در آن فشار وارد نكرد؟ یادآور شد: با اینكه معتقدیم بانك مركزی می‌تواند از لحاظ قانونی و مقررات دچار تغییراتی شود تا از استقلال بیشتری برخوردار باشد، اما طی سال‌هایی كه در دولت یازدهم در بانك مركزی بودم هرگاه كه موضوعی پیش می‌آمد رییس‌جمهوری با ما همراهی می‌كردند یعنی ما در این بانك توضیحاتی را به ایشان ارایه كرده و ابعاد پیشنهادات مطرح شده را عنوان می‌كردیم آن گاه حتی اگر زمانی بود كه كلیه دستگاه‌ها رای دیگری داشتند رییس‌جمهوری با بانك مركزی پیش آمده و از نظر ما دفاع می‌كردند.

بحران بانكی در حال گذار است

رییس كل بانك مركزی در ادامه به مواردی دیگر كه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی كاندیداها مطرح شده پاسخ داد.

سیف در رابطه با ادعاهایی كه برای ورشكستگی بانك‌ها مطرح می‌شود، عنوان كرد: این روزها می‌گویند بانك‌ها ورشكسته‌اند در حالی كه باید گفت بانك‌های ما مشكل دارند و این موضوع كاملا روشن است و آن را رد نمی‌كنیم. اما باید توجه داشت كه تا دو سال قبل شرایط بانك‌ها چندان مناسب نبود، اما با اقداماتی كه انجام شد بسیاری از این مسائل را تاكنون حل كرده‌ایم و در آینده نیز برنامه‌هایی در دستور كار است كه نظام بانكی را نسبت به گذشته دچار تحولاتی خواهد كرد.

 رییس كل بانك‌مركزی در رابطه با برخی مسائل دیگر از جمله ایجاد چند میلیون شغل و راه‌اندازی سایت كارانه و پرداخت آن یا یارانه چند برابری نسبت به زمان حال نیز توضیحاتی داشت.

وی از آثار اقتصادی ناشی از افزایش چند برابری یارانه‌ها سخن گفت و تاكید كرد كه در حال حاضر بودجه دولت مشخص بوده و اگر قرار بر افزایش یارانه است باید منبع آن تعیین شود، اما چنین منابعی وجود ندارد. از سوی دیگر وقتی می‌گویند قرار است برای افرادی كه شغل ندارند كارانه پرداخت كنند آیا می‌دانند تعداد افراد بیكار چقدر است؟ آیا قرار است تمامی آنها در سایت كارانه ثبت نام كنند و آیا در صورت ثبت نام چنین پولی برای پرداخت به آنها وجود دارد.

سیف تاكید كرد: نمی‌دانم شاید افرادی كه چنین ادعاهایی مطرح می‌كنند برنامه و راهكار خاصی دارند كه ما از آن خبر نداریم. مناسب است آن را مطرح كرده تا همگان در جریان چنین برنامه‌هایی قرار گیرند و مشخص آن است كه چنین اقداماتی می‌تواند شوك‌های اقتصادی قابل توجهی با خود به همراه داشته و یكی از آنها ورود به منابع بانك مركزی برای تامین چنین رشدهایی است.

۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی فرشتگان ارزیابی شد

هشت تعاونی غیرمجاز در دولت یازدهم تجمیع شدند و در قالب موسسه كاسپین در سال ۱۳۹۴ مجوز فعالیت دریافت كردند اما متاسفانه این روزها همه مشكلات این تعاونی‌ها را گردن كاسپین می‌اندازند، در حالی كه كاسپین موسسه دارای مجوز بانك مركزی است كه هیچ مشكلی ندارد.

سیف عنوان كرد: چرا می‌گویید كاسپین؟ چون می‌خواهید آن را به مجوزی كه بانك مركزی اعطا كرده ربط دهید. در حالی كه این موسسه هیچ مشكلی ندارد و آنچه اكنون اتفاق افتاده مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های آن از جمله فرشتگان است.

رییس كل بانك مركزی ادامه داد: باید از كسانی كه مسوول اصلی فعالیت این تعاونی‌ها بوده و در نهایت كار آنها را به اینجا رسانده‌اند سوال بپرسید وگرنه ما در بانك مركزی تصمیم به تجمیع آنها گرفته‌ایم تا بتوانیم ساماندهی‌شان كنیم.

سیف تصریح كرد: ما تعهدات كاسپین را برعهده گرفتیم و من آدم بی‌مسوولیتی نیستم كه بخواهم از بار آن شانه خالی كنم، این در حالی است كه دراین مدت اقدامات لازم را انجام داده‌ایم تا منابع سپرده‌گذاران حیف نشود.

وی یادآور شد: با پیگیری‌هایی كه از سوی حوزه نظارت بانك مركزی و مراجع قضایی در جریان است به زودی تكلیف تمامی تعاونی‌های زیرمجموعه كاسپین مشخص شده و تعیین تكلیف می‌شوند.

رییس كل بانك مركزی همچنین به این موضوع كه تاكنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های فرشتگان ارزیابی شده و در حال انتقال است، تاكید كرد كه از زمانی كه این انتقال كامل شده و شروع به تعیین و تكلیف سپرده‌گذاران می‌شود آنگاه جزیی از موسسه كاسپین كه بانك مركزی مجوز آن را اعطا كرده محسوب خواهند شد.

 سیف این را هم گفت كه بانك مركزی در كنار منابعی كه از تعاونی‌های زیرمجموعه كاسپین به آن منتقل می‌شود، خط اعتباری در نظر خواهد گرفت تا بتواند منابع سپرده‌گذاران را پرداخت كنند.

«خزانه خالی» یعنی عدم تعادل درآمد و هزینه

در این نشست در رابطه با یكی از اظهارات رییس‌جمهوری در مورد خزانه خالی نیز سوال پرسیده شد كه رییس كل بانك مركزی در این باره عنوان كرد: وقتی می‌گوییم خزانه خالی است این بیان ساده عدم تعادل در دخل و خرج منابع خواهد بود. زمانی كه هزینه‌ها ۱۰۰ است اما درآمد كمتر از این و حتی كمتر.

 سیف ادامه داد: زمانی كه دولت یازدهم به امور كشور وارد شد درآمد و بدهی‌ها در شرایط بسیار نامساعدی قرار داشت به طوری كه مانور عملیات مالی محدود شده و درآمدها در حداقل قرار داشت و نمی‌توانست دخل و خرج را یكسان كند و به عبارتی با بحران مواجه بودیم در این شرایط عنوان «خزانه خالی» یعنی عدم تعادل درآمد و هزینه.

بازار ارز در كمترین نوسان است

وی در ادامه به ایجاد تعادل در بازار ارز با وجود شوك‌های نفتی و شرایطی كه بر بازار در انتهای دولت گذشته حاكم بود به عنوان یكی از دستاوردهای بانك مركزی فعلی اشاره كرد و گفت: فراموش نكرده‌ایم كه بازار با چه نوسانی همراه بود، اما به هر حال با گذر زمان و ایجاد كنترلی كه شد بازار به تعادل برگشته و اكنون در حداقل نوسان قرار دارد.

رییس كل بانك‌مركزی به یكسان‌سازی نرخ ارز به عنوان یكی از برنامه‌های دولت كه پیگیر آن بوده‌ است، اشاره كرد و گفت: ما اعلام كردیم با مهیا شدن شرایط و زمانی بعد از برجام در این رابطه اقدام می‌كنیم. اكنون نیز بر آن مصمم هستیم و هنگامی كه به این نتیجه برسیم كه سیاست تك‌نرخی كردن در زمانی قرار دارد كه پایدار خواهد بود حتما به آن ورود می‌كنیم با این حال اكنون نیز جوانب و زمینه‌های لازم برای آن عمدتا مهیاست.

سیف اشاره‌ای هم به اقدام برای پیمان‌های پولی داشت و گفت: تعجب می‌كنم كه می‌گویند بانك‌مركزی می‌گوید برای پیمان‌های پولی اقدام كند اما واقعیت این است كه ما از ابتدا چنین برنامه‌ای را در دستور كار داشتیم و در هر مذاكره‌ای به ویژه در پسابرجام آن را مطرح كردیم.

وی ادامه داد: ما مدلی را برای انعقاد پیمان‌های پولی طراحی كردیم كه مورد استقبال طرف‌های مذاكرات نیز قرار می‌گرفت. جالب اینجاست كه حتی طرف‌های مقابل گاهی متوجه مدل ما نمی‌شدند و وقتی كه برای آنها موضوع را باز می‌كردیم برای انعقاد قرارداد تمایل پیدا كرده و در این رابطه قراردادهایی با كشورهایی مانند چین، تركیه، پاكستان، آذربایجان امضا كرده و روسیه نیز در حال انعقاد قرارداد است./