شناسهٔ خبر: 38403 - سرویس استان‌ها

مدیر بخش شهرسازی شرکت شهر و خانه خبر داد:

تلاش برای ثبت جهانی ناژوان در یونسکو

نشست مدیر بخش شهرسازی شرکت شهر و خانه اصفهان از تلاش برای ثبت جهانی ناژوان در یونسکو همانند میدان نقش جهان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی کانون شهرسازان و معماران خلاق، قهرمان صمیمی، مدیربخش شهرسازی شرکت شهرو خانه اصفهان در نشستی تجارب شهرسازی و معماری ویژگی بارز ناژوان را مساحت ۱۱۶۰ هکتاری این منطقه عنوان کرد و گفت: طول این منطقه هفت کیلومتروعرض آن بین یک و نیم تا دو کیلومتر است.

وی در مورد وجه تسمیه نامگذاری منطقه ناژوان تصریح کرد: ناژوان از دو کلمه ناژ به معنی درخت صنوبر و وان به معنای مکان و ناژوان به معنی محل رویش درختان است.

مدیر بخش شهرسازی شرکت شهر و خانه ادامه داد: روند توسعه این قسمت با فراز و نشیب‌های مختلف ازسال ۱۳۶۱ با ۱۵۰هکتار آغاز شده که بیشترین توسعه در قسمت قائمیه اتفاق افتاده و بعد از سال ۱۳۸۸به دلیل ساماندهی آن تخلف ساخت و ساز صورت نگرفت.

صمیمی افزود: در قسمت جوی جلالون ۱۴هکتار مسکونی و ۳۰۰هکتار اراضی کشاورزی و ۴۰۰هکتار باغ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۷۶ طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود ۲۷عنصر تفریحی در این مسیر کار شود، گفت: به دلیل اینکه استقرار این عناصر کنار رودخانه تقاضا را برای تغییر کاربری به وجود می‌آورد تاکنون فقط دو عنصر باغ پرندگان وآکواریوم مستقر شده است.

مدیر بخش شهرسازی شرکت شهر و خانه در ادامه ازتلاش برای ثبت جهانی ناژوان در یونسکو همانند میدان نقش جهان خبر داد.

صمیمی با اشاره به چالش اساسی طرح ناژوان یعنی وجود تضاد بین منافع عمومی و خصوصی، بزرگترین چالش‌های ثانوی این منطقه را وجود ۱۲هکتار بخش مسکونی دراین طرح عنوان کرد.