اولین نشست سراسری رؤسای ادارات نگهداری ابنیه فنی راههای ادارات كل راهداری و حملونقل جادهای از سراسر كشور با حضور معاون وزیر را ه و شهرسازی در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در این نشست وجود ۳۵۰ هزار پل و آبرو در کشور را یك سرمایه ارزشمند ملی برشمرد و اظهار داشت : سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از سال گذشته برنامهها و سیاستهای جدیدی را در راستای نگهداری ابنیه فنی آغاز نموده است. بدین ترتیب اهمیت و تخصصی بودن موضوع ابنیه فنی باعث تفکیک دفتر ابنیه فنی از دفتر نگهداری راهها و تشکیل دفتر نگهداری ابنیه فنی راهها در ستاد مركزی و استانها شد.
وی بر اهمیت نگهداری ابنیه فنی راهها و نقش آن در ایمنی سفرهای جادهای تاکید کرد و افزود: بازدیدهای ادواری، ثبت و نگهداری اطلاعات بازدیدها، برنامه ریزی بر پایه پایش ها از اهمیت بسزایی برخودار است و مسئولان ادارات باید براساس آنها برنامهریزی جامع و منسجمی برای نگهداری و حفاظت از پل ها و ابنیه راه ها انجام دهند.
مهندس کشاورزیان در ادامه با اشاره به این که حمل بارهای غیر مجاز و سنگین یکی از مهم ترین علل تخریب پلهاست افزود: باید در چارچوب قوانین و مقررات از این گونه ترددها در جادهها ممانعت به عمل آید. همچنین بازسازی معابر و پلها بعد از حوادث غیرمترقبه طبیعی نیز یکی از اقدامات مهمی است که باید در نگهداری از پلها و ابنیه راهها به آن توجه داشت چرا که عموما بعد از حوادثی مانند سیل با انباشت مواد در دهانه پل ها با مخاطراتی مواجه می شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین بر تکمیل بانک اطلاعات پلها تأكید كرد و افزود: هوشمندسازی و تامین سیستم روشنایی و تهویه تونل ها نیز در افزایش ایمنی سفرها و حفظ ابنیه راه ها بسیار موثر است.
وی یادآور شد: برای دستیابی به نتایج مطلوب و بهبود وضعیت ایمنی راهها نیاز به بكارگیری نیروهای متخصص و كارآمد در این حوزه است تا با دقت و توجه كافی كلیه امور را مدیریت كنند.
عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در این نشست به توجه هرچه بیشتر به سازه های راه ها اشاره کرد و گفت: پل ها سازه های بسیار مهمی در محورهای مواصلاتی كشور هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند چرا كه با توجه به حجم ۹۰ درصدی حمل و نقل كالا و مسافر از طریق جادهها این سازه ها نقش بسیار مهمی مییابند.
وی با اشاره به سیلهای اخیر و تخریب تعدادی از پل ها در این حادثه عنوان کرد : این رخداد تجربه خوبی در اهمیت و نقش پل ها در حمل و نقل جاده ای بوده است و همكاران راهدار در كمترین مدت زمان نسبت به ترمیم، بازسازی و احداث آنها برای ادامه جریان ترافیك اقدام نمودند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به ماندگاری پل ها در تاریخ و اذهان عمومی از مدیران خواست تا در ساخت، بازسازی و نگهداری سازه های راهی و پل ها بیش از گذشته همت گمارند؛ چرا که با نگهداری آنها به حفظ تاریخ، فرهنگ و صنعت کشور خدمت بزرگی کرده اند.
تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی برای نگهداری ابنیه فنی تا پایان برنامه ششم توسعه
حسن نیا همچنین در ادامه از افزایش اعتبارات دفتر نگهداری پل ها و تونل ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که اعتبارات این بخش تا پایان برنامه ششم توسعه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به این بخش اختصاص یابد.
بر اساس این گزارش رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ابتدای این مراسم نیز درخصوص روند تفکیک دفتر ابنیه راهها توضیحاتی داد و افزود: بعد از مطالعات و بررسی های فراوان این نتیجه حاصل شد که در کشورهای پیشرفته به واسطه رشد تکنولوژی، علمی و صنعتی موضوعات ابنیه ایمنی و حریم و راه ها بسیار تخصصی تر شده اند و به همین دلیل ماموریت این بخشها در سازمان های تفکیک شده و مستقلاً به این امور می پردازند. بر همین مبنا نیز تفکیک این دفاتر در کشور نیز مطرح و اجرا شد
مهران قربانی مدیرکل توسعه ایمنی راه و حریم دیگر سخنران این نشست بود كه بر اهمیت ایمنی در تردد و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: امروز تعاریفی که از حمل و نقل ارائه میشود با آنچه که در گذشته به کار گرفته میشود متفاوت شده و بیش از گذشته بر ایمنی حمل و نقل کالا، مسافر و بار توجه می شود.
در ادامه این نشست، رؤسای ادارات نگهداری ابنیه فنی استانهای قم، آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، فارس، گیلان و ایرانشهر، گزارشهایی در زمینه تجارب استان در تعمیر و مرمت پلها، بازرسی پلها و تنظیم اسناد پیمان ارایه كردند.