شناسهٔ خبر: 38428 - سرویس استان‌ها

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

تصویب طرح تفصیلی ناحیه منفصل شهری ناصرآباد استان قزوین در کمیسیون ماده ۵

جلسه مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ایجاد نواحی منفصل شهری، الگویی برای ممانعت از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهرها است که می‌توان با پیش‌بینی ساز کار مناسب، کیفیت و کمیت ساخت‌وساز را در آن‌ها تحت کنترل و نظارت قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت: با ایجاد این نواحی و تعریف ساز و کار شهری در این نواحی، مدیریت متمرکز شهری زیر نظر مسئولین مرکزی تعیین و امکان ارائه خدمات روبنایی و عمومی به سطح قابل قبولی افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: شهر قزوین با وجود رشد جمعیت، قرارگیری در مسیر شریان‌های اصلی کشور، نزدیکی به پایتخت و وجود شهرک‌های صنعتی، دچار سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی نگردیده است.

اسماعیلی افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع علاوه بر تأثیر باغستان سنتی هم‌جوار شهر، پیش‌بینی و تعریف نواحی منفصل شهری در مکان‌های مشخص است.

مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل افزود: طرح تفصیلی ناحیه منفصل شهری ناصرآباد پس از تصویب طرح جامع شهر قزوین در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تهیه و پس از سیر روال بررسی طرح و ضوابط و مقررات ساخت‌وساز آن در جلسات کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ شهر قزوین مطرح و با پاره‌ای ملاحظات به تصویب رسید.

لیدا معروفی سرپرست اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری این اداره کل نیز در ادامه بیان کرد: به استناد مفاد تبصره دو ماده سه قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آن‌ها، روستاهایی که به موجب طرح‌های مصوب جامع و هادی داخل حریم شهرها واقع می‌شوند، در صورت رسیدن به شرایط شهر شدن، شهر مستقل شناخته نشده و به صورت منفصل به عنوان یک ناحیه یا منطقه از نواحی یا مناطق اصلی شهر تلقی و اداره خواهند شد.

وی همچنین اضافه کرد: از این‌رو برای آن‌ها در قالب طرح‌های جامع و تفصیلی ضوابط و مقررات ویژه متضمن امکان استمرار فعالیت‌های روستایی تهیه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.