شناسهٔ خبر: 38442 - سرویس استان‌ها

برای نخستین بار در استان گیلان صورت گرفت:

شناسایی آسیب‌های محورهای شریانی استان گیلان توسط دستگاه اسکنر جاده‌ای

اسکنر جاده ای برای نخستین بار در استان گیلان محورهای شریانی استان از طریق دستگاه اسکنر جاده‌ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان، ایرانپرست معاون راهداری این اداره کل در نخستین روز آغاز به کار دستگاه اسکنر جاده‌ای در استان گیلان طی سخنانی گفت: آسفالت عمر مفیدی دارد که با گذشت عمر آسفالت و همچنین حجم ترافیک عبوری بر روی آن خرابی‌های مختلفی نظیر ترک‌های طولی، ترک‌های پوست سوسماری، پریدگی ریزدانه‌ها یا شن زدگی آسفالت و ... به وجود می‌آید که هر یک از این نوع خرابی‌ها ترمیم‌های خاص خود را می‌طلبد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: برای تشخیص نوع و شدت خرابی‌ها بایستی در ابتدا از نقاط مدنظر بازدید کرد و سپس با توجه به شدت خرابی‌ها و اعتبارات موجود برای ترمیم آن‌ها برنامه‌ریزی نمود که این بازدیدها در گذشته توسط نیروهای انسانی در راه‌ها انجام می‌گرفت که هم وقت‌گیر و پرمخاطره بود و هم هزینهٔ زیادی را در بر داشت.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان سپس افزود: امروزه فرایند شناسایی آسیب‌های جاده‌ها با بهره‌گیری از فن‌آوری جدید که توسط خودروی مخصوص مجهز به دستگاه پیشرفته به نام اسکنر جاده‌ای انجام می‌گیرد که هم از سرعت و دقت بالایی برخوردار بوده و هم می‌تواند نوع خرابی و شدت آن را بدون تخریب جاده تعیین کند که این امر موجبات صرفه‌جویی در هزینه‌ها را فراهم می‌نماید.

ایرانپرست در خصوص کاربرد اطلاعات جمع‌آوری شده دستگاه اسکنر جاده‌ای برای حوزه راهداری گفت: پس از شناسایی و دریافت اطلاعات مربوط به نقاط آسیب‌دیده جاده‌ها، می‌توان با توجه به اعتبارات محدود و اولویت‌بندی نقاط شناسایی شده نسبت به رفع خرابی‌ها اقدام نمود.

مهندس طورانی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان در خصوص قابلیت‌های دستگاه اسکنر جاده‌ای گفت: این سیستم قابلیت تشخیص و ردیابی ترک‌ها، شیارها، شیب‌های طولی، عرضی و ناهمواری‌های سطحی آسفالت و جاده‌ها را تا عمق ۲۵ سانتیمتر و عرض ۷ متر و ۳۰ سانتیمتر را دارد.

وی سپس در مورد نحوه عملکرد دستگاه مذکور گفت: این دستگاه از طریق به‌کارگیری پرتوهای خطی لیزری، دستگاه مسافت سنج، سیستم موقعیت‌یاب و دوربین‌های با سرعت بالا که در انتهای ماشین نصب شده اندازه‌گیری دقیقی از آسیب‌های وارده به جاده انجام می‌دهد.

گفتنی است دستگاه اسکنر جاده‌ای به مدت ۳ روز ۱۳۰ کیلومتر از ۸۰۵ کیلومتر راه شریانی استان گیلان را اسکن و آسیب‌های وارده را شناسایی می‌کند.