شناسهٔ خبر: 38460 - سرویس استان‌ها

با حضور هیات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفت:

رونمایی از نصب آخرین دستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان کرمان/ افتتاح دفتر منطقه‌ای جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان کرمان

افتتاح با حضور هیات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان کرمان، از آخرین دستگاه شتاب‌نگار زلزله در کرمان رونمایی شد، این در حالیست که دفتر منطقه‌ای جنوب شرق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تنی چند از مدیران استانی در شهر کرمان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان کرمان، در این آیین که با حضور محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و هیات همراه، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان و تنی چند از مسئولان استانی برگزار شد، از آخرین دستگاه شتاب‌نگار زلزله که در محوطه اداره کل راه و شهرسازی کرمان نصب شده بود، رونمایی شد.

شکرچی زاده در حاشیه این مراسم گفت: آخرین دستگاه شتاب‌نگار زلزله را در اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نصب کردیم که اطلاعات مربوط به زلزله را بر خط به مرکز مدیریت بحران منتقل می‌کند.

وی افزود: دستگاه شتاب‌نگار برخط زلزله نیز دارای مدرن‌ترین تکنولوژی لرزه‌نگاری است که برای بهره‌برداری از آن یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

شکرچی با اشاره به اینکه در استان کرمان ۶۷  ایستگاه شتاب‌نگاری وجود دارد و این دستگاه اولین ایستگاه برخط است افزود: این دستگاه با ثبت داده‌های زمین‌لرزه‌ها، اطلاعات را ثبت و به مرکز کنترل ارسال و پس از پردازش در اختیار محققان قرار می‌دهد .

وی گفت: به منظور توسعه شبکه شتاب‌نگاری در استان کرمان علاوه بر اعتبارات ملی از اعتبارات استانی و محلی نیز از طریق استانداری و شهرداری کرمان منابعی تأمین شده است.

وی بیان کرد: اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت راه‌های بتنی و راه‌های آسفالت را در دستور کار داریم و بناست که دفتر منطقه‌ای برای تحقیق و بررسی کارخانه‌های آسفالت، تولید بتن و نیوجرسی راه‌اندازی شود.

گفتنی است شبکه شتاب‌نگاری زلزله ایران در سال ۱۳۵۲ تأسیس و تا سال ۱۳۷۱ حدود ۲۷۶ دستگاه شتاب‌نگار آنالوگ (SMA۱) را در سراسر کشور نصب کرد. این دستگاه‌ها توانسته‌اند زمین‌لرزه‌های مهمی مانند زمین‌لرزه‌های طبس (۱۳۵۷) و گلباف (۱۳۶۰) را ثبت کنند.

همچنین شکرچی زاده در این مراسم گفت: اعتبارات پروژه‌های استان کرمان از محل اعتبارات منطقه‌ای و ملی از محل شرکت‌های دولتی تخصیص داده شده و با پیگیری دولت یازدهم در قالب برنامه ششم تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: با پیگیری مسائل و با گسترده‌تر شدن دامنه کاربرد وظایف حاکمیتی نباید برخی کارها فقط در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی تهران انجام شود و توانستیم این موضوع را در دولت یازدهم به بسیاری از استان‌ها گسترش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در دولت دوازدهم نیز با پشتیبانی دولت اینگونه اقدامات را پیش خواهیم برد.

وی گفت: به منظور توسعه شبکه شتاب‌نگاری در استان کرمان علاوه بر اعتبارات ملی از اعتبارات استانی و محلی نیز از طریق استانداری و شهرداری کرمان منابعی تأمین شده است.

شکرچی زاده افزود: دفتر منطقه‌ای جنوب شرق را در استان کرمان افتتاح کردیم زیرا در کرمان زلزله اهمیت بالایی دارد و یکی از وظایف این دفتر تعیین گسل‌های اصلی شهر کرمان است.

وی عنوان کرد: پیش از این هیات دولت تصمیمی برای احداث این دفتر گرفته بود و از طریق این دفتر و همکاری دستگاه‌های مرتبط مکان و پهنه گسل را تا پایان شهریورماه مشخص خواهیم کرد.

وی افزود: اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت راه‌های بتنی و راه‌های آسفالت را در دستور کار داریم و بناست که دفتر منطقه‌ای برای تحقیق و بررسی کارخانه‌های آسفالت، تولید بتن و نیوجرسی راه‌اندازی شود. 
شکرچی زاده با بیان اینکه اقدامات مربوط به آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی را در سفر به کرمان در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: امروز با سازمان نظام‌مهندسی استان کرمان دوره آموزشی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش برگزار کردیم و تجربه پلاسکو در این نشست مطرح شد.

وی گفت: با استفاده از دانش روز خسارت‌هایی که ساختمان‌های بلند را در کلان‌شهرها تهدید می‌کند باید طبق ضوابط مربوط به مقاوم‌سازی بررسی شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی افزود: ۲ تفاهم‌نامه با مقامات استان، اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی و فنی استانداری کرمان برای موضوعات فنی و اجرایی تنظیم شد و توافق‌نامه‌ای با نظام‌مهندسی استان امضا کردیم که تمرکز بر دوره‌های آموزشی و تکمیل پروژه‌های تحقیقاتی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه برای انجام سفری ۲ روزه وارد کرمان شد و از برخی طرح‌های حوزه راه و شهرسازی در کرمان نیز بازدید کرد.