داود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص گزارش بانک جهانی مبنی بر تائید ارتقا رتبه زیرساخت حملونقل زی اظهار داشت: البته ارتقا رتبه ایران در زمینه زیرساخت، بیشتر مدیون تلاشهای همکاران ما در حوزه ساخت و توسعه زیربناهای کشور است و تنها بخشی از آن به حوزه نگهداری، راهداری و ترانزیت کالا مربوط میشود.
وی افزود: علیرغم اینکه بخش راهداری طی سالهای اخیر از اعتبارات اندکی برخوردار بود اما اعتبارات مناسبی به ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل اختصاص یافت که شاهد رشد و توسعه راههای جدید، بزرگراهها، آزادراهها و باند دوم هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین اقداماتی مانند تجدید آسفالت و بهسازی رویه راهها، اصلاح و رفع نقاط حادثهخیز نیز ازجمله اقداماتی است که نقشی در ارتقا رتبه ایران داشته است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به سهم بخش خصوصی و حمایتهای دولتی درزمینهٔ زیرساخت راهها گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم و طی صدارت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی قراردادهای جدیدی با بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت آزادراهها منعقدشده که مراحل مقدماتی خود را طی کرده و بعضاً به تصویب دولت نیز رسیدهاند.
کشاورزیان بابیان اینکه «در سالهای آینده آثار حمایت دولت از بخش خصوصی نمایان میشود» تصریح کرد: این حمایت علاوه بر اینکه باعث بهبود و ارتقا مجدد رتبه زیرساخت کشور در عرصه جهانی میشود بهواسطه آن زمینه ارتقا رتبه ایران درزمینهٔ کسبوکار نیز افزایش یابد.
بر اساس رتبهبندی بانک جهانی به لحاظ شاخص عملکرد لجی است یکی یا (LPI) رتبه ایران از ۱۱۲ در سال ۲۰۱۲ (۹۲-۱۳۹۱) به ۹۶ در سال ۲۰۱۶ (۹۶-۱۳۹۵) ارتقا یافته است. همچنین، اندازه زیر شاخص زیرساختهای حملونقل ایران از ۲.۴۲ در سال ۲۰۱۲ به ۲.۶۷ در سال ۲۰۱۶ افزایش پیداکرده است.
بر اساس گزارش شاخصهای کارآمدی سازمان برنامهوبودجه، طول خطوط بزرگراههای کشور در سال ۱۳۹۵ با ۲۷ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۲ به ۱۶ هزار و ۴۶۰ کیلومتر، طول خطوط راههای اصلی کشور با ۱۵ درصد رشد به ۲۴ هزار و ۳۷۹ کیلومتر و طول خطوط ریلی کشور با ۱۱ درصد رشد به ۱۱ هزار و ۳۴۰ کیلومتر رسیده است.
بهعلاوه طول خطوط آزادراهی کشور نیز در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۴۴۰ کیلومتر رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۲ معادل ۱۲ درصد رشد دارد.
بنا به این گزارش، در سال ۱۳۹۵ میزان جابجایی بار ریلی کشور ۳۹ میلیون تن و ترانزیت کالا از طریق ریل برابر ۱.۱ میلیون تن و در بخش حملونقل جادهای نیز ۳۸۶ میلیون تن کالای داخلی (با بارنامه) و ۷.۵ میلیون تن کالای ترانزیت بوده است. همچنین تخلیه و بارگیری کالا از بندرها کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۴۴ میلیون تن بوده و ۸.۶ میلیون تن بار ترانزیتی از پهنه جغرافیایی کشور عبور کرده است که ۷.۵ میلیون تن آن جادهای و ۱.۱ میلیون تن آن ریلی است.