شناسهٔ خبر: 38516 - سرویس استان‌ها

علی ناظم:

شورای شهر باید شهردار را استیضاح کند/ بعضی اعضا مقابل قالیباف خبردار می‌ایستند

شورای شهر تهران علی ناظم گفت: شورای شهر فعلی بیشتر ازاینکه شورای شهر برای مردم باشد شورای شهر شهرداری است. بسیاری از اعضا را می‌دیدم که جلوی قالیباف خبردار می‌ایستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی ناظم درباره شرایط اقتصادی در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم گفت: تجار و بازرگانان ایرانی در طول سال‌های تحریم هزینه‌های زیادی دادند، من به عنوان یک بازرگان وقتی به کشورهای دیگر ایمیل می‌زدم حتی جواب ایمیل من را نمی‌دادند و می‌گفتند شما تروریسم یا حامی تروریسم هستید.

وی در ادامه افزود:‌ بعد از روحانی کشورهایی که ما را تروریسم می‌خواندند و جواب سلام ما را نمی‌دادند حال می‌خواهند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش ایلنا، این نامزد انتخابات شورای شهر با بیان اینکه روحانی کشور را از آن وضعیت به هم ریخته نجات داد، عنوان کرد: زمانی ما با سونامی بزرگی در کشور روبه‌رو بودیم،‌ اقتصاد ما رشد منفی را طی می‌کرد اما دولت یازدهم رشد منفی را به رشد مثبت رساند.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک سونامی روی می‌دهد سال‌ها طول می‌کشد تا ویرانی‌ها درست شود. دولت احمدی‌نژاد نیز یک سونامی بود و خود سیستم هم به این نتیجه رسید که رد صلاحیتش کردند اما هنوز هستند افرادی که چشمانشان را روی حقایق بسته‌اند و با تخریب‌ها سعی می‌کنند دولت را تضعیف کنند. مردم عاقل هستند و انتخاب درست را انجام می‌دهند.

این نامزد شورای شهر در پاسخ به این سوال که شورای شهر و شهرداری چقدر می‌تواند با دولت همکاری داشته باشد و این امر به چه میزان می‌تواند بر بهبود زندگی شهری تاثیرگذار باشد؟ عنوان کرد: شورای شهر درست است که یک نهاد مردمی است و نباید سیاسی اداره شود اما خب می‌دانید که شهرداری شهری مانند تهران کم از یک دولت ندارد و هرکسی که پا به ساختمان شهرداری این شهر می‌گذارد باید بداند یک ایران کوچک را اداره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ تهران شهری با مختصات ایران است می‌توان تمامی کشور را درآن دید معتقدم شهرداری شهری مانند تهران را می‌توان یک دولت موازی خواند.

ناظم با اشاره به اینکه شهرداری تهران با دولت باید همکاری موازی داشته باشد، اظهار داشت: شهرداری نهاد کوچکی نیست همانطور که در دولت بخش‌های مختلفی وجود دارد، سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه شهرداری هم دست کمی از دولت ندارد.

وی تاکید کرد: دولت باید در یک سری از حوزه‌ها مثل سیاست خارجی، امنیت، آموزش و بهداشت متمرکز باشد و موظف نیست خیلی از موارد مربوط به ریزه‌کاری‌های مدیریت شهری را انجام دهد اما خب در گذشته شاهد بودیم به خاطر یکسری درگیری و عدم ناهماهنگی‌ها بسیاری از مسائل شهر تهران دچار مشکل شد. دولت و شهرداری باید با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند.

ناظم در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر می‌تواند مقابل فساد شهرداری ایستادگی کند، عنوان کرد: شورای شهر باید آنقدر قدرت داشته باشد که شهردار را استیضاح کند. من به شخصه در جلسات شورای شهر شرکت کردم آقای قالیباف در برخی از این جلسات که نام شهردا را به دوش می‌کشید شرکت نمی‌کرد.

وی تاکید کرد: شورای شهر فعلی بیشتر ازاینکه شورای شهر مردم باشد شورای شهر شهرداری است. بسیاری از اعضا را می‌دیدم که جلوی قالیباف خبردار می‌ایستند. شورای شهر باید آنقدر قدرت داشته باشد تا در صورت تخلف بتواند شهردار را استیضاح کند ولی این مورد متاسفانه در شورای چهارم دیده نشد.

این نامزد انتخابات شورای شهر با اشاره به نقدینگی موجود در شهرداری گفت: جایی مثل شهرداری که تراکم می‌فروشد و یا مجوز بلندمرتبه‌سازی به افراد می‌دهد آن هم با بودجه سالانه ۱۸ هزار میلیاردی می‌تواند محلی برای فساد باشد مگر اینکه تمامی حسابها شفاف‌سازی شده و در اختیار همه اعضای شورا و حتی مردم قرار گیرد که متاسفانه شاهدیم که شهردار فعلی از این کار سر باز می‌زند.

وی یادآور شد: مشاهده کردیم که حتی طرح تحقیق و تفحص در مجلس نیمه‌تمام ماند. آقای قالیباف باید مشخص کند که هزینه‌ها در شهرداری چگونه صرف می‌شود. وی می‌گوید می‌خواهد هوشمندسازی را انجام دهد. باید گفت منظور الکترونیک‌سازی است که فایده‌ای هم ندارد زیرا باید اطلاعات به طور واقعی وارد شود که قطعاً چنین چیزی تا امروز اتفاق نیفتاده است.

ناظم درباره ویژگی اعضای شورای پنجم اظهار داشت: فکر می‌کنم شورای پنجم نسبت به شورای چهارم باید افراد ببیند اگر این‌بار مردم عزیز فرصت را به متخصصان بدهند.

وی خاطرنشان کرد: اعضای فعلی شورای شهر اکثریت اصولگرا هستند و امیدوارم که اصلاح‌طلبان در شورای پنجم حضور اکثریتی داشته باشند و با امید به اینکه آقای روحانی برنده انتخابات پیش رو بوده یک هماهنگی خوب بین شهرداری آینده و دولت را شاهد باشیم و این فرصت خوبی است تا بتوانیم تهران را از بسیاری از بن‌بست‌های فعلی نجات دهیم.