شناسهٔ خبر: 38569 - سرویس ریلی

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد:

تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن در برنامه ششم/ افزایش اقبال عمومی برای انتقال بار روی ریل/ آخرین وضعیت خطوط حومه‌ای کشور

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن در برنامه ششم اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۵ باید حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به برنامه‌های شرکت راه‌اهن در حوزه بار اظهار داشت: شرکت‌های فولادی برنامه‌ریزی کردند تا سال ۱۴۰۵ با سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد، حجم کل بارهای ریلی به ۵۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیون تن بار مرتبط برسد.

وی گفت: اگر تنها یک سوم این ۲۱۰ میلیون تن بار توسط ریل جابجا شود و مابقی به سمت جاده برود، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت، حجم عظیمی سوخت از بین می‌رود و ایمنی در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: اگر بارها به سمت ریل سوق نیابد، در ۱۰ سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جاده‌ها خواهیم داشت و زیرساخت‌های جاده‌ای آسیب می‌بینند.

وی تأکید کرد: باید حتماً تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود.

وی خاطرنشان کرد: حمل کالا از ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ رسیده است، لذا علی‌رغم این رشد ۱۲ درصدی باید سهم بار ریلی به صورت روزافزون زیاد شود.

معاون وزیر راه  و شهرسازی با اشاره به مسئله سیاست‌گذاری در تعرفه‌ها گفت: اگر چه این موضوع راه‌اهن را درگیر برخی مسائل کرده اما به امید روزی هستیم که تعرفه حمل و نقل ریلی را به صفر برسانیم زیرا معتقدیم این اقدام به نفع همه است.

وی با بیان این که یکی از برنامه‌های شرکت راه‌اهن ایجاد حداکثر بهره‌وری در شبکه راه‌اهن موجود است گفت: اتصال شبکه به کشورهای اطراف، اتصال ریلی به مناطق صنعتی و معرفی اولین خبرهای خوش این است که شرکت‌های حمل و نقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و با نرخ صفر محاسبه می‌شود، همچنین سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته محسو.ب می‌شود.

وی افزود: بین سال ۹۳ تا ۹۵ ، ۶۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه‌اهن اختصاص یافت و این عدد حای به واسطه تورم نیز بیش از اعتبارات ۱۰ سال قبل آن است همچنین اختصاص بیش از یک درصد اعتبارات نفت و گاز به بخش ریلی بیانگر عزم دولت برای توسعه ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: راه‌اهن موظف شد با توجه به حجم سفرهای ریلی حومه‌ای شرکت حمل و نقل حومه‌ای را تأسیس کند و در نظر داریم ظرفیت حمل و نقل حومه‌ای ریل یرا دو برابر کنیم زیرا جابه‌جایی یک نفر کیلومتر برای سفرهای دوربرد ۲۰ سی سی و طبق آمار غیر رسمی ۷۲ سی سی صرفه‌جویی در بر دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌اهن یادآور شد: در قانون دائمی مجلس ۷.۵ میلیارد دلار برای حمایت از کسانی که در ریل سرمایه‌گذاری می‌کنند که منجر به صرفه‌جویی می شود در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاه به توجه ویژه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حمل و نقل ریلی بیان داشت: اقبال عمومی برای انتقال بار بر روی ریل رو به افزایش است، مسئله‌ای که در تأمین ناوگان رخ داد طی سال ۹۶ شاهد امضای قرارداد تأمین و تولید ۶ هزار واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی هستیم.

محمدزاده از مراحل پایانی مذاکرات برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد و گرمسار – اینچه برون خبر داد و گفت: در سال ۹۶ خطوط ۳ و ۴ راه‌اهن تهران – کرج به بهره‌برداری می‌رسد همچنین خط دوم راه‌اهن قزوین – زنجان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، به علاوه زیرساخت قطار حومه‌ای خطوط ۳ و ۴ تهران – پرند تا پایان سال ۹۷ و خط دوم باری بافق – اصفهان در سال جاری تکمیل می‌شود./