شناسهٔ خبر: 38575 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی زاده خبر داد؛

حمایت دولت از آسیب‌دیدگان زلزله پیش قلعه و بجنورد/ خسارات مردم جبران می‌شود/ تاکید مجدد بر رعایت قوانین مقررات ملی و کنترل ساختمان در احداث ساختمان‌ها

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سفر به استان خراسان‌شمالی برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده استان، گفت: مردم آسیب‌دیده در زلزله اخیر، اطمینان داشته باشند که دولت از آنها حمایت خواهد کرد و خسارات ساختمان‌هایشان را در مجموعه مسکن مهر و همچنین سایر مناطق جبران خواهد کرد.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که با دستور وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی متشکل از حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن‌مهر جهت رسیدگی به حادثه زلزله بجنورد (پیش‌قلعه) به استان خراسان‌شمالی سفر کرده است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت موجود زلزله را در بازدید میدانی از منطقه آسیب‌دیده از زلزله اخیر، ارایه کرد.

شکرچی‌زاده گفت: بازدیدهایی از مناطق آسیب‌دیده و ساختمان‌ها با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در استان خراسان شمالی در حال انجام است تا میزان دقیق خسارات و آسیب های وارده بررسی شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مرکز اصلی زلزله در منطقه پیش‌قلعه بجنورد بوده و عمق نسبتا کمی نیز داشته است، میزان خسارات را نسبت به شدت زلزله که .۶T است، جزیی برشمرد و گفت: دستگاه شتاب نگار شدت زلزله را .۶T ثبت کرده است و با این شدت، انتظار می رفت خسارات بیشتری را شاهد باشیم اما خوشبختانه به دلیل آنکه سرعت زلزله و همچنان طول زمان زلزله که ۵ ثانیه بوده سبب شد تا خسارات نیز به همان میزان کاهش داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: ساختمان‌هایی که در نزدیک کانون زلزله بودند آسیب سازه‌ای قابل‌توجهی نداشتند و بیشتر دیوارهای‌داخلی و میان‌قاب‌های ساختمان‌ها دچار آسیب شدند. بنابراین، پیش‌بینی می‌کنیم که میزان آسیب‌ها در سایت‌های مسکن مهر خراسان‌شمالی کمتر باشد زیرا از کانون زلزله فاصله دارند.

وی تصریح کرد: مکانیزم تامین خسارات وارده بر ساختمان‌ها نیز توسط هیات اعزامی و مسئولان ملی و استانی در دست بررسی است که در ملاقات‌هایی که در حال انجام است در مورد آن تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شکرچی‌زاده گفت: مهندسان و دست‌اندرکاران حوزه ساخت وساز در کشور باید ساختمان‌ها را بر اساس مقررات ملی و کنترل ساختمان بنا کنند و همچنین مبانی مهمی که در مورد زلزله در مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین در آیین نامه ۲۸۰۰ بر آن تاکید شده است را نیز مورد توجه جدی قرار دهند تا در آینده شاهد خسارات کمتری از حوادث طبیعی همچون زلزله در ساختمان‌ها را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: مردم آسیب‌دیده در زلزله اخیر، اطمینان داشته باشند که دولت از آنها حمایت خواهد کرد و خسارات ساختمان‌هایشان را در مجموعه مسکن مهر و همچنین سایر مناطق جبران خواهد کرد.

شکرچی‌زاده از زحمات مجموعه مدیریت‌بحران استان و همچنین هلال‌احمر که به جد پیگیر ساماندهی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان هستند نیز تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه و ۵۹ ثانیه روز شنبه ۲۳ اردیبهشت زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ در مقیاس امواج درونی زمین حوالی پیش قلعه و بجنورد در خراسان شمالی را لرزاند. /