شناسهٔ خبر: 38579 - سرویس بنادر و دریانوردی

سعیدنژاد در مراسم امضاء تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛

دوران تحریم به ازای هر کانتینر ۷۰۰دلار هزینه اضافه می‌پرداختیم/ بازگشت رشته‌های مهندسی دریایی به دانشگاه‌ها

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل مشکلاتی که در دوره تحریم برای بنادر کشور ایجاد شده بود به ازای هر کانتینر ۷۰۰ دلار هزینه اضافی پرداخت می‌کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانودری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی که نقش محوری در اقتصاد کشور دارد برای همکاری‌های آموزشی با دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل است. هم‌اکنون ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق بنادر انجام می شود و این نقش محوری اهمیت ارتباط ما با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را برای ارتقای سطح علمی سازمان بیش از گذشته آشکار می‌کند.

سعیدنژاد ادامه داد: سازمان بنادر در شرایط کاملا رقابتی قرار دارد و فعالیت تجاری و بیزینس این سازمان کاملا رقابتی است.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که در رقابت با سایر بنادر، بندرایرانی انتخاب تاجر و حمل‌کننده کالا باشد، گفت: در دوره تحریم به دلیل مشکلات عمده‌ای که وجود داشت بخشی از بارهای ایران در بنادر منطقه تخلیه می‌شد و بعد با کشتی‌های کوچک‌تر به بنادر ایران باز می‌گشت. بر همین اساس کشور در دوره تحریم ۷۰۰ دلار به ازای هر کانتینر هزینه اضافی پرداخت می‌کرد و علاوه بر آن بار از مسیر طولانی‌تری وارد کشور می‌شد.

سعیدنژاد با تاکید بر رفع بسیاری از مشکلات در دوره پسابرجام گفت: سازمان بنادر با رویکرد رقابتی تصمیم دارد که در جهت ارتقای سیستم و فرآیندها و همچنین ارتقای آموزش نیروهای انسانی گام بردارد.

وی خبر داد که تاکنون با هدف ارتقای موقعیت علمی و فنی سازمان با ۱۴ دانشگاه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است که منجر به اجرای پست‌های آموزشی زیادی شد.

سعیدنژاد همچنین خبر داد که سازمان بنادر از پایان‌نامه‌هایی که به موضوع دریا مربوط می‌شود حمایت مالی خواهد کرد و گفت: ما در سازمان جهانی دریانوردی یکی از سازمان‌های موثر و فعال هستیم که یکی از برنامه آن همکاری با دانشگاه در حوزه مطالعاتی و استفاده از  نیروهای پویا و جویای علم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را یکی از مراکز اصلی توسعه علم در ایران خواند و گفت: همکاری با این دانشگاه برای سازمان بنادر فرصت است.

سعیدنژاد همچنین با اشاره به توسعه دریامحور که از توصیه‌های مقام معظم‌رهبری است، گفت: متاسفانه موضوع توسعه دریایی مورد غفلت قرار گرفته است و سالیان طولانی دانشگاه‌های ما از دریاها دور بوده‌اند و رشته‌های مهندسی دریایی وجود نداشته است. اما در سال‌های اخیر و با تمهیدات دولت در خصوص توسعه دریامحور رشته‌های زیادی در حوزه مهندسی دریا، ساحل و بندر به دانشگاه‌های ما بازگشته است.

وی در پایان گفت: تاکید ما بر گسترش و تحصیل دانشجویان در رشته‌های دریایی در دانشگاه‌های کشور است. /