شناسهٔ خبر: 38585 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۶ مطرح شد؛

بررسی انحراف ۶۹ درصدی طرح تفصیلی با ساخت و سازهای منطقه یک شهر تهران/ مخفی‌کاری شهرداری تهران درباره اطلاعات ساخت و ساز و پروانه‌های صادر شده

نشست در سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مغایرت‌های طرح تفصیلی با ساخت و سازهای منطقه یک شهرداری تهران بین سال‌های ۹۱ تا ۹۵ در حالی بررسی شد که شواهد حاکی است ۶۹ درصد ساخت و سازهای منتسب به پروانه‌های صادرشده در فاصله این چهارسال با طرح تفصیلی ملاک‌عمل دارای مغایرت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از مغایرت‌های ساخت و ساز انجام شده در منطقه یک شهر تهران با طرح تفصیلی مصوب توسط مشاور با حضور اعضای اصلی شورا، ارایه شد.

در این نشست، گزارشی از مغایرت‌های ساخت و ساز انجام شده در منطقه یک شهرداری تهران با طرح تفصیلی مصوب توسط مشاور ارایه شد. این گزارش که با استفاده از فن‌آوری‌های نوین سنجش از دور و تصاویر ماهواره‌ای به همراه انجام عملیات میدانی پشتیبان با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تهیه شده است حکایت از مغایرت‌های چشمگیر بین طرح تفصیلی ملاک عمل شهرداری و مستحدثات موجود، دارد.

به گفته پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، ضروت انجام این بررسی با توجه به گزارش‌های متعدد انجام تخلفات در سطح منطقه از یک سو و عدم پاسخگویی و ارایه پروانه‌های ساختمانی و سایر مستندات مورد درخواست توسط شهرداری تهران احراز شده است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در این رابطه اعلام کرد که به رغم وجود صراحت قانونی و تاکید شورای‌عالی بر ضرورت امکان دسترسی آزاد دبیرخانه شورای‌عالی به اطلاعات ساخت و ساز و پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری تهران، تاکنون این مهم محقق نشده است.

بنا بر گزارش مشاور، این مطالعه، ساخت و سازهای انجام شده در دوره زمانی ۱۳۹۱ یعنی سال ابلاغ طرح تفصیلی تا سال ۱۳۹۵ در سطح منطقه یک شهر تهران را از جهات مختلف از قبیل تغییرات در پهنه‌های مصوب، افزایش طبقات و تراکم ساختمانی، سطح اشغال، بلندمرتبه‌سازی، کاربری‌های تثبیت‌شده و ساخت و ساز در باغات را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه بالغ بر ۶۹ درصد ساخت وسازهای منتسب به پروانه‌های صادره در طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ با طرح تفصیلی ملاک عمل دارای مغایرت است.

وضعیت ۲۶۰۵ قطعه مغایرت مستحدثات با طرح تفصیلی به تفکیک زمینه‌های موضوعی مغایرت

زمینه های موضوعی و نوع مغایرت

تعداد‌مغایرت‌قطعات

مساحت‌مغایرت‌ها(مترمربع)

شکل گیری کاربری مغایر با کاربری های مجاز در پهنه

۳۹۵

۴۸۳۲۴۸

ساختوساز مغایر با ضوابط پهنه در پهنه‌های( G و زیرپهنهR۲۴۱)

۸۲

۱۴۰۶۰۳

ساخت و ساز در اراضی تثبیت شده

۶۷

۱۷۴۴۰۷

افزایش تغییر طبقات

بلندمرتبه سازی مغایر با پهنه (۱۲ طبقه و بیشتر)

۲۳۹

۵۴۰۵۸۶

افزایش تعداد طبقات (بیش از مجاز پهنه)

۲۲۳۷

۱۷۳۳۲۹۶

تغییر در ضوباط (سطح اشغال)

۱۰۹۱

۷۹۴۵۱۲

ساخت و ساز در اراضی ذخیره و توسعه نوسازی

۶

۲۵۸۱۶

گفتنی است پس از ارایه گزارش و بحث و تبادل نظر اعضای شورای عالی، مقرر شد تا گزارش تهیه شده به منظور ارایه پاسخ و پیگیری به شهرداری تهران و مراجع ذیربط ارسال شود.

در جلسه سوم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اعضای اصلی شورا، محمد اسلامی معاون وزیر دفاع، متصدی معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست، طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمدرضا شاملو معاون عمران‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی، میدانی نماینده وزارت نیرو، هوشنگ خندان دل نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده سازمان برنامه و بودجه، مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، مشاوران طرح های بررسی شده سومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ حضور داشتند.

همچنین در این جلسه فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، مسعود حمزه ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران، مقدم مدیرکل دبیرخانه و دبیر کمیته تخصصی فرادست در جلسه فوق حضور داشتند./