شناسهٔ خبر: 38592 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ساخت آزادراه ایذه- لردگان با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی/ معماری راه در دستور کار ساخت آزادراه قرار دارد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از موافقت هیئت وزیران با پیشنهاد ساخت آزادراه ایزه-لردگان خبر داد و گفت: منابع عمومی بودجه برای اتصال ایذه به لردگان به طول حدود ۲۷۰ کیلومتر کفاف نمی‌کرد. لذا با تعدادی از سرمایه گذران برای انجام یک سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در جهت اجرای یک آزادراه، صحبت و تفاهم‌ کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در تلگرام خود نوشت: در این چند سالی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده داشته‌ام، اتصال خوزستان به فلات مرکزی همواره مورد توجهم بوده است. این کریدور از هر منظری دارای اهمیت است زیرا با عبور از زاگرس و مناطق پرجمعیت چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان، دو کانون اقتصادی و جمعیتی بسیار مهمِ ایران را در دو سوی زاگرس به یکدیگر وصل می‌کند.

وی افزود: عبور از زاگرس از حیث فنی بسیار سخت و از منظر مالی، بسیار پرهزینه است اما برای توسعه و حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران، اقدامی ضروری است. از ابتدای پذیرش مسئولیت تلاش کردم در جهت ارتقای سطح خدمت این محور مواصلاتی اقدام نمایم. از همین رو، اجرای طرح‌های چهار بانده کردن این محور طولانی در خوزستان و همچنین در استان چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: واقعیت آن است، منابع عمومی بودجه برای اتصال ایذه به لردگان به طول حدود ۲۷۰ کیلومتر کفاف نمی‌کرد. لذا با تعدادی از سرمایه گذران برای انجام یک سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در جهت اجرای یک آزادراه، صحبت و تفاهم‌ کردیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: بحمدالله دیروز هیئت‌وزیران با پیشنهاد من موافقت کرد و این یکی از «بزرگ‌ترین آرزوهای من»، اولین مقدمه لازم جهت اجرایی شدن آن فراهم آمد. از این‌رو بلافاصله، اقدامات بعدی برای عقد قرارداد و تشکیل شرکت آزادراه ایذه-لردگان و طراحی مهندسی و اجرای آن آغاز خواهد شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تأکید کرد: از ابتدای کار بحث معماری جاده در دستور کار مشاور طرح قرار می‌گیرد. قطعاً این محور افزون بر ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی آن، از زیباترین محیط‌های طبیعی با ارزش بصری فراوان عبور می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر است و توجه به زیبایی آن، می‌تواند جذابیت بیشتری به این محور بدهد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: امید است بتوانیم یک جاده تاریخی با ارزش‌های معماری اجرا کنیم و به یادگار به تاریخ ایران بسپاریم تا مردمان با عبور از آن لذت ببرند.