شناسهٔ خبر: 38594 - سرویس وزارتی

حضور آگاهانه در انتخابات متضمن حقوق ملت ایران است

عباس آخوندی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی با عنوان 'آقای رییسی، شما چگونه خود را آماده کرده‌اید که سوگند یاد کنید؟' نوشت: تنها چیز که می‌تواند حقوق ملت را تضمین کند، حضور آگاهانه آنان و دستِ رد زدن به سینه کسانی است که در نقطه آغازین حقوق شهروندان را زیرِ پا می‌گذارند، است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در یادداشت تلگرامی آورده است: خمیرمایه متن سوگند ریاست جمهوری حفظ و حراست از کرامت و حقوق شهروندی است. این موضوع تمام قصه دولت جدید و بزرگترین دست‌آورد بشری پس از هزاران سال سعی و خطا که البته، سازگار با آموزه‌های اسلامی و این جمله حکیمانه قرآن است: «هرکس نفسی بدون ارتکاب قتل و یا فساد در روی زمین بکشد همانند آن است که تمام مردمان را کشته است و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد گویی تمام مردمان را زنده‌ کرده‌است».

در همین ارتباط پیامبر اکرم (ص) فرمود: همه چیز مسلمان، از مال، آبرو و خونش بر مسلمان دیگر حرام است. امام صادق (ع) نیز فرمود که حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است. مولی امیر المومنین (ع) فرمود بهتان زدن به آدمِ بی‌گناه بزرگتر از آسمان است. به این حدیث از حضرت باقر (ع) نیز توجه فرمایید که فرمود: کسی که در نزد او یک مؤمنی خوار و محقّر گردد و او بتواند وی را یاری دهد و یاری نکند خداوند او را در روز قیامت در برابر همة خلایق خوار و ذلیل خواهد نمود.

آخوندی در ادامه یادداشت خود آورده است: مشکلی که ایران از انتخابات 88 به این سو، به‌صورت آشکارا با آن روبرو است، بی‌توجهی به همین اصل قانون اساسی و آموزه اسلامی است. در آن انتخابات در یکی از مناظره‌ها، عده‌ای هتک حرمت شدند ولی هتاک جست و برد.

این ظاهر قضیه است، چرا که این موضوع، هیچ‌گاه ازخاطره بزرگان و ملت ایران نرفت. شما علیرغم موقعیت قضایی‌تان در آن زمان، هیچ‌گاه از حقوقِ آن مظلومان دفاع نکردید.

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه یادداشت خود نوشت: تمایل دارم که نکته‌ای قرآنی را متذکر شوم. رویکرد قرآن در این ارتباط بسیار حکیمانه است و قتل یک نفس را همانند قتل تمام انسانها می‌داند.

این آموزه با آموزه‌های مارکسیستی و سوسیالیستی که در میان هواداران شما بسیار رایج است؛ و به راحتی هدف وسیله را برای آنان توجیه می‌کند، فرسنگ‌ها فاصله دارد.

ملت ایران نتیجه آن بداخلاقی را با رگ و پوست خود حس کرده‌است. بی‌توجهی به حیثیت چندین شهروند در همانجا باقی نماند. بلکه، منجر به عدم پاسخگویی در تمام حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و آن همه مفاسد بزرگ در دولت پیشین شد به‌نحوی که شما که متحدِ آن بودید و هستید، از اظهار آشکار آن خودداری می‌کنید.

آخوندی در ادامه یادداشت خود نوشت: این‌بار‌ نیز، در جلسه‌های مناظره، که جزء پربیینده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است، در انظار عمومی، حیثیت و حرمت شهروندان دیگری هتک گردید. باز شما نه تنها هیچ اقدامی نکردید که با جریان هتاکی در یک اردوگاه قرار گرفتید. فراتر آنکه، اینک فردی که مرتکب آن‌همه هتک حیثیت دیگران شد، به کمک شما آمده‌است.

شما درباره قضاوت مردم که ناظر بر رفتار شما و ما هستند، چه تصوری دارید؟ واقعا تصور می‌کنید شهروندان این نکته‌های ظریف را متوجه نمی‌شوند؟

آقای رییسی! شما که تمایل دارید به عنوان نماینده اراده‌ی ملی، از حقوق شهروندان دفاع کنید، نیک می‌دانید، این حرمت‌شکنی، محدود به عدم رعایت حرمت یک و یا چند شخص نمی‌شود، بلکه این یک اقدام گمراه‌کننده از سوی نامزد پیشین و متحد فعلی شما و یک مصداق کامل از عدم رعایت حق‌الناس در این انتخابات است.

به هر روی، تنها چیزی که می‌تواند حقوق ملت را تضمین کند، حضور آگاهانه آنان و دستِ رد زدن به سینه کسانی است که در نقطه آغازین حقوق شهروندان را زیرِ پا می‌گذارند، است. هیچ‌چیز به اندازه سلاح رأی در حفظ حقوق ملت برنده نیست. آنچه امید اجتماعی برای بهبود را در ایران ایجاد می‎‌کند، رفتار آگاهانه مردم در انتخابات است. باید از این حق استفاده کرد. عدم بهره‌برداری از آن کمک به حاکمیت بی‌قانونی خواهد شد.