شناسهٔ خبر: 38625 - سرویس هوایی

نماینده مردم تهران در مجلس:

تاریخی‌ترین نوسازی صنعت هوانوردی در این دولت بود/ دولت تدبیر و امید اعتماد از دست رفته مردم به حمل و نقل هوایی را بازگرداند/ دولت‌های قبل هواپیماهای کهنه فوکر و توپولف روسی می‌خریدند

غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران مدت‌های زیادی بود که خریدار هواپیماهای کهنه فوکر و توپولف روسی بود،گفت: خرید هواپیما یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین تدبیرهای این دولت بود که اعتماد از دست رفته مردم به سیستم حمل و نقل هوایی را مجددا بازگرداند.

غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: بین شرق و غرب و شمال و جنوب ایران به دلیل پهناوری کشور فاصله زیادی وجود دارد و برهمین اساس حمل و نقل هوایی یکی از بهترین راهها برای سرویس‌دهی به مردم درمسافت‌های طولانی است.

وی با بیان اینکه پیش از این صنعت هوایی ایران و سیستم ناوبری هوایی ما کهنه و غیر ایمن بود، تصریح کرد: ایران مدت‌های زیادی بود که خریدار هواپیماهای کهنه فوکر و توپولف روسی بود. توپولف‌های روسی مرتب سقوط می‌کردند تا جایی که موجب گسترش ناامنی و بی‌اعتمادی بین مردم شدند و در نهایت مردم استفاده از حمل و نقل هوایی را به عنوان آخرین گزینه انتخاب می‌کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در سایه تعامل با جهان توانست به مذاکره با مهم‌ترین کمپانی‌های فروش هواپیما بپردازد، گفت:متاسفانه در دوران تحریم با ناجوانمردانه ترین نیرنگ‌ها علیه کشور رو برو بودیم و در عین حال مدیریت داخلی در دولت گذشته طوری بود که بر مشکلات می‌افزود.

حیدری ادامه داد: اینکه توانستیم با رهنمودهای مقام معظم رهبری پای مذاکره با ۱+۵ بنشینیم موفقیتی بود که توانست نظام اقتصادی از درون پاچیده ما را نجات دهد. درست در زمانی که هزینه‌های کشور رو به افزایش بود و منابع درآمدی دولت به حداقل رسیده بود تدبیری به کار برده شد که در پی آن اعتماد دوباره به ایران رقم خورد و ما توانستیم شاهد انعقاد مهم ترین قراردادهای اقتصادی در این دولت باشیم.

نماینده مردم تهران اضافه کرد:خرید هواپیما یکی از مهم ترین تدبیرهای این دولت بود که اعتماد از دست رفته مردم به سیستم حمل و نقل هوایی را مجددا بازگرداند.

وی ادامه داد: یکی از ابتکارات دولت یازدهم این بود که با فاینانسر و تامین کننده مالی خارجی اقدام به خرید هواپیماها کرد و در شرایطی که کشور منابعی برای خرید نداشت سرمایه گذار خارجی را به میدان آورد.البته این مهم کار جدیدی نیست و در دنیا از آن استفاده می شود. اما از این جهت که برای اولین بار است در ایران از سوی دولت به کار برده شد اهمیت دارد.

به گفته حیدری اینکه فاینانس خرید هواپیماها از سوی سرمایه گذار خارجی انجام شد نشان دهنده ثبات نسبی در ایران و اعتماد جامعه جهانی به کشور است.

وی در این باره توضیح داد:اعتماد سرمایه گذار خارجی به ایران در پروژه ی خرید هواپیما، می تواند سرآغازی باشد برای شروع تعاملات گسترده تر و بزرگ تر برای انجام پروژه‌های مالی مهم تر و بزرگتر.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه امروز شعار اشتغال و پیشرفت و رفع بیکاری داده می شود باید دانست که همه اینها به میزان سرمایه گذاری مربوط می شود.سرمایه گذار خارجی هم تا احساس امنیت نکند وارد کشور نمی شود.