شناسهٔ خبر: 38644 - سرویس هوایی

ادامه تاریخی ترین نوسازی صنعت هوانوردی کشور؛

آغاز مراسم تحویل ۴ هواپیمای برجامی در مهرآباد/ نخستين ATR راس ساعت ۱۱ روی باند فرودگاه مهرآباد نشست

هواپیما هما با آغاز مراسم تحویل گروهی هواپیماهای برجامی، ۴ فروند از هواپیمای ATR با فاصله ۱۰ دقيقه از يكديگر روی باند فرودگاه مهرآباد نشست و به ناوگان هما پیوست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم تحویل نخستین گروه از هواپیماهای برجامی از نوع ATR صبح امروز ۴شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در فرودگاه مهرآباد آغاز شد.

نخستین گروه از هواپیماهای خریداری شده از كمپانی ایتالیایی-فرانسوی ATR روز گذشته در تولوز فرانسه تحویل مقامات ایران داده شد و صبح امروز به همراه فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی هما و خلبانان ایرانی وارد كشور شد.

براساس این خبر نخستين ART راس ساعت ۱۱ امروز روی باند فرودگاه مهرآباد نشستند و ۳ فروند ديگر به فاصله ۱۰ دقيقه از يكديگر وارد مهرآباد شدند.

این ۴ فروند هواپیما در راستای اجرای بخشی از قرارداد هما با كمپانی ATR است كه نهایتا با تحویل ۱۶ فروند هواپیمای دیگر به طور كامل اجرایی می‌شود.

شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است.

می‌توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد.

این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.

شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR در سال۱۹۸۱ و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ایرباس و Leonardo شکل گرفت.

ای ‌تی ‌آر ۷۲ هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان ‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند. شرکت ایران ایر در نظر دارد از این هواپیماها برای پرواز به فرودگاه های نزدیک استفاده کند.

این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.

از جمله مشخصات عملکردی سری ATR ۶۰۰ می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت ۱۳۳۳ متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.

سری ۶۰۰ ای‌تی‌آر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW۱۲۷M در حدود ۵ درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک کارخانه کانادایی به نام Pratt and Whitney تولید شده که یکی از مدرن ترین و ایمن ترین موتورهای هواپیماهای دینا را تولید می کند.