شناسهٔ خبر: 38656 - سرویس هوایی

رفع تحریم‌ ٣٧ ساله صنعت هوایی و افزایش ضریب امنیت پرواز با نوسازی ناوگان

هواپیما هما  بعد از تحویل سه فروند ایرباس نو دیروز رویترز از تحویل ٤ هواپیمای کوتاه‌برد فرانسوی به ایران خبر داد. این هواپیماها از لیست قرارداد ٢٠ فروندی است که ایران به تازگی با کمپانی ATR فرانسه امضا کرده و حالا ٤ فروند از این فهرست را در تولوز فرانسه تحویل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: این موضوع درشرایطی رخ می‌دهد که برجام تحریم ٣٧ساله این صنعت را برداشته و علاوه بر نجات صنعت هوایی از زوال به افزایش ضریب امنیت پروازها و ارتقای استانداردهای پرواز در ایران منجر شده است.حالا در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که دیگر کمتر نگران سقوط پی درپی هواپیماها هستیم. بعد از ورود موفقیت‌آمیز ٣ فروند ایرباس، نوبت atr‌ها شده است. هواپیماهای کوتاه‌بردی که برای مسیرهای داخلی بهترین انتخاب ممکن به لحاظ ایمنی و اقتصادی است. حالا ایران‌ایر امروز در آستانه دریافت ٤ هواپیمای ای‌تی‌آر ٦٠٠-٧٢ قرار دارد.

ایران‌ایر ٢٠ هواپیما به ای‌تی‌آر سفارش داده است. این هواپیماها درهمکاری مشترک ایرباس و شرکت لئوناردوی ایتالیا ساخته می‌شوند و درمسیرهای منطقه‌ای ایران مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ارزش هواپیماهای ٧٠ صندلی ای‌تی‌آر ٦٠٠-٧٢ براساس فهرست قیمت ٢٦,٨‌میلیون دلار است. قرار است که ایران‌ایر باقی هواپیماها را (١٦ فروند دیگر) تا پایان ‌سال ٢٠١٨ تحویل بگیرد.

فرامرز سروی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری به «شهروند» می‌گوید: ATR ها یکی از بالاترین درجات امنیتی در دسته هواپیماهای کوتاه‌برد را دارند و به خوبی می‌توانند سفرهای کم‌جمعیت کوتاه بین استانی را پوشش دهند. این هواپیماها جزو هواپیماهای به‌روز دنیا هستند که می‌توانند هزینه‌های سفر‌های کم‌جمعیت را برای ایرلاین‌ها درعین حفظ ایمنی پرواز کاهش داده و موجب افزایش بهره‌وری شوند.

در دودهه گذشته، تحریم‌هایی که برصنعت هواپیمایی ایران اعمال شد، خرید قطعات یدکی برای هواپیماها را بسیار دشوار کرد و همین نکته می‌تواند امنیت پرواز‌ها را به چالش بکشد؛ چراکه دراین مدت، عمرهواپیما‌های ایرانی نیز بیشتر شد. خطوط هواپیمایی ایرانی دراین سال‌ها ناچار بوده‌اند ازطریق واسطه‌ها قطعات یدکی را خریداری یا اجاره کنند یا این‌که قطعات دست دوم را از بازار سیاه درکشورهایی مانند ترکیه، امارات متحده عربی، اوکراین و کشورهای آسیای مرکزی به دست آورند.

اما این عمر هواپیماهاست که موجب شده ایران یکی از بدترین شرایط را در ایمنی پروازها داشته باشد. متوسط عمر ناوگان هوایی ایران به ٢٢‌سال می‌رسد و برخی هواپیما‌ها نیز از قبل از انقلاب تاکنون همچنان فعال هستند.  از‌ سال ٢٠٠٥ تاکنون، بیش از ٧٠٠ مسافر ناوگان هوایی ایران در ١٣ سانحه هوایی جان سپرده‌اند.

١٦ ATR دیگر هم به ایران می‌رسند

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی هم ضمن تأیید خبر ورود هواپیماها به ایلنا گفت: ١٦ فروند هواپیمای ATR دیگر تا دو‌سال آینده به ناوگان ایران‌ایر اضافه می‌شوند. اصغر فخریه‌کاشان ادامه داد: پس از امضای برجام قرارداد با ٣ شرکت هواپیماسازی بویینگ، ایرباس و ATR منعقد شد؛ تاکنون سه فروند هواپیمای ایرباس وارد کشور شده است و فردا هم چهار فروند هواپیمای کوتاه‌برد ATR وارد ناوگان ایران‌ایر می‌شود.
او با بیان این‌که پیش‌پرداخت این چهار فروند هواپیما پرداخت شده است، اظهار داشت: مشکلی برای پرداخت این پرداخت‌ها نداشتیم و فردا چهار فروند هواپیما به صورت همزمان وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شوند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اظهارات عده‌ای ازجریان مخالف دولت و انتقاد آنها درباره ورود هواپیماهای کوتاه‌برد تأکید کرد: هرتصمیمی در دولت، وزارتخانه‌ها و مجموعه‌ای تخصصی و فنی مانند ایران‌ایر گرفته می‌شود، نتیجه کار کارشناسی‌شده است و تیمی متشکل از متخصصان این زمینه این تصمیم را گرفته‌اند. عده‌ای که مدعی شده‌اند؛ این هواپیما مناسب ناوگان هوایی کشورمان نیست، یک اظهارنظر کاملا غیرتخصصی است.او با اشاره به قیمت مناسب هواپیماهای ATR نسبت به سایر هواپیماها اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم این هواپیماها را با قیمت بسیارمناسبی خریداری کنیم و این هواپیماها بسیار اقتصادی هستند و می‌توانند درعرض سه‌سال بازگشت سرمایه داشته باشند و هزینه‌های خود را جبران کنند. به گفته او، این هواپیماهای ATR مصرف سوخت بسیار پایینی دارند و مصرف سوخت آنها ٦٥٠کیلو در یک‌ساعت است.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که درحال حاضر در ٧٠‌درصد مسیرهای کوتاه جهانی هواپیماهای Atr فعال هستند، اظهار داشت: درحالی‌ که درعمده مسیرهای کوتاه درجهان این هواپیماها فعال هستند، در ایران عده‌ای می‌گویند؛ این هواپیماها مناسب ناوگان هوایی کشورمان نیست، به‌طور قطع اطلاعات این افراد از صنعت هوانوردی بسیار
 پایین است.