شناسهٔ خبر: 38664 - سرویس هوایی

فرهاد پرورش در مراسم ورود ۴ فروند هواپیمای ATR به کشور:

ایران تا پایان سال ۵ فروند هواپیمای برجامی تحویل می‌گیرد/ شمارش معکوس برای ورود ۴ ایرباس و يك ATR به ناوگان هما/ برگزاری مناقصه فاینانسرها برای تامین پیش‌پرداخت

نشست مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحویل ۵ فروند ATR دیگر تا پایان سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: پنجمین فروند از هواپیمای ATR ماه آگوست میلادی وارد كشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرهاد پرورش در نشست خبری به همراه علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی اصغر فخریه كاشان و همچنین معاون مدیرعامل ATR خبر داد كه بعد از تحریم این ۴ فروند هواپیمای ATR  تا پایان سال ۵ فروند دیگر از هواپیماهای ATR وارد كشور می‌شود.

وی توضیح داد: پنجمین فروند از هواپیماهای ATR در ماه آگوست میلادی وارد كشور می‌شود و بدین ترتیب ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ صاحب ۹ فروند هواپیمای  ATR می‌شود.

پرورش همچنین خبر داد: ایران‌ایر تا پایان سال ۲۰۱۷، ۴ فروند دیگر هواپیمای ایرباس تحویل خواهد گرفت كه از نوع ۳۲۰ خواهد بود.

این مقام مسئول توضیح داد: هم‌اكنون ۹۵ درصد از كارهای خرید ایرباس‌ها انجام گرفته است.

وی همچنین خبر داد: اردیبهشت ماه سال ۹۷ ایران نخستین بوئینگ ۷۷۷ خود را تحویل خواهد گرفت و تا پایان سال ۲۰۲۰ صاحب ۲۰ فروند بوئینگ از نوع ۷۷۷-۳۰۰ خواهد شد.

پرورش همچنین توضیح داد كه با ورود ATR  ها فرودگاه‌های كم برخوردار از پروازهای منطقه‌ای برخوردار خواهند شد و گفت: تجهیز فرودگاه‌های كوچك به هواپیماهای منطقه‌ای دستور دولت بود كه از سوی وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی هما مورد پیگیری قرار گرفت. نمایندگان مجلس بارها  به ما رجوع كرده بودند و تقاضا داشتند كه پروازهای كوچك در استان آن‌ها انجام شود. مردم از طریق استانداری‌ها و همچنین نمایندگان خود بارها این تقاضا را به گوش ما رساند.

مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد: به همراه ۴ فروند هواپیمای ATR وارد شده به كشور قطعات مورد نیاز پیش‌بینی شده نیز وارد شده است .

وی توضیح داده است: این اولین بار است كه هم برای خرید هواپیما و هم برای خرید قطعه با كمپانی سازنده به طور مستقیم وارد گفتگو شده‌ایم.

پرورش همچنین در خصوص نحوه تامین مالی هواپیماهای ATR خبر داد: این هواپیماها از طریق مصوبه صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است و برای تامین مابقی این هواپیماها منطقه انتخاب فاینانسور تعیین خواهد شد.

برگزاری مناقصه فاینانسرها برای تامین پیش‌پرداخت

مدیرعامل ایران‌ایر در خصوص پرداخت پیش‌پرداخت‌های هواپیماها اظهار داشت: در دولت گذشته مصوبه‌ای برای خرید ۶ فروند هواپیمای ۳۲۰ از محل صندوق توسعه ملی داشتیم اما با شروع مذاکرات برجام قرار بر این شد که این اعتبارات صندوق توسعه ملی را به خرید هواپیماهای جدید اختصاص دهیم.

وی افزود: قرار است برای تامین پیش‌پردخت هواپیماهایی که قرارداد آن را منعقد کرده ایم بین شرکت‌های مالی مناقصه‌ای برگزار کنیم تا فاینانسر مشخص شود و براساس همین در قرارداد ذکر شده است که این مبلغ پول پرداخت شده پس از جذب فاینانسر، به عنوان پیش‌پرداخت محسوب شود.

وی همچنین درباره استفاده از اوراق صکوک اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران‌ایر یک شرکت خصولتی است مشکلاتی در سیستم اداری برای استفاده از این منابع مالی وجود دارد. اگر این مشکلات حل شود می‌توانیم از اوراق صکوک هم برای پیش‌پرداخت‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر همچنین درباره همکاری با بانک صنعت و معدن برای تامین پیش‌پرداخت‌ها اظهار داشت: بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزاری عمل کرد و با مجوز شورای عالی امنیت ملی توانست به عنوان بانک عامل عمل کند.

وی تاکید‌کرد: در واقع این روالی است که طی می‌شود تا مسیر انتقال پول پاک باشد تا بحث پولشویی مطرح نشود.

وی ادامه داد: ما از اعتبارات بانک صنعت و معدن برای تعمیر موتورهای هواپیماهای ایران‌ایر استفاده نکرده‌ایم. البته دو سال گذشته از بانک صنعت و معدن وام گرفتیم تا موتورهای هواپیماها را به صورت مستقیم برای تعمیر به لوفتانزا بدهیم.

برای خلبان‌های خارجی یک دلار هم پرداخت نکرده‌ایم

پرورش درباره شایعاتی که اخیراً در خصوص استخدام خلبان‌های خارجی مطرح شده ادامه داد: هما یک شرکت ۵۵ ساله است و یک تیم کارشناسی، فنی و عملیاتی در این شرکت مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انعقاد قرارداد با شرکت ATR طولانی شد وقت نداشتیم خلبان مخصوص به این تایپ از این هواپیما را تربیت کنیم بنابراین به ATR گفتیم باید خلبان در اختیارمان قرار دهند که یک دلار هم برای این خلبان‌ها هزینه نکردیم.

پرورش تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین خلبان ناوگان جدید تا دو سال آینده نداریم و اخیراً دو نوبت آگهی هم برای جذب خلبان‌های جدید منتشر کردیم.

پرورش همچنین درباره موضوع نمایندگی‌اش در ایکائو گفت: مکاتباتی دراین زمینه از دو سال گذشته انجام شده، آقای ظریف باید اعتبارنامه بنده را صادر می‌کردند. این مراحل در حال انجام است.