شناسهٔ خبر: 38709 - سرویس هوایی

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

افشاگری وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌ی پوپولیست‌ها برای فروش هما/ کنایه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به رئیس ستاد یکی از کاندیداها/ رکوردزنی ایران در تحویل همزمان ۴ فروند هواپیما/ تحویل ۴ فروند ایرباس تا پایان سال ۲۰۱۷

ورود هواپیماییATR رئیس سازمان هواپیمایی‌کشوری که در مراسم تحویل ۴ فروند هواپیمای نو شرکت کرده بود خطاب به آقای علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی که گفته بود با هواپیماهایی که وارد کردیم عکس یادگاری نگرفتیم، گفت: البته کمتر اتفاق می افتد که هواپیمای دست دومی بیاید و برای آن مراسمی گرفته شود. اگر آقای نیکزاد عکسی نیانداخته، کار درستی بوده، چون هواپیما نو نبوده است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: ‌چهار فروند هواپیمای توربوپراپ که لوگوی ایران ایر بر روی آنها رنگ‌آمیزی شده است، روز سه شنبه در مقر ATR در تولوز تحویل ایران ایر داده شد و روز چهارشنبه به صورت همزمان وارد فرودگاه مهرآباد شد.با تحویل این هواپیماها، شمار هواپیماهای مسافربری غربی جدیدی که از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران و گشایش مجدد تجارت، به ایران تحویل داده شده‌اند، به ۷ فروند رسید.

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبرداد که از هفته ی آینده این هواپیماها در مسیرهای داخلی مورد استفاده خواهد گرفت و در عین حال گفت: ایران تا پایان سال ۲۰۱۷، ۵ فروند دیگر از این مدل هواپیماها را تحویل خواهد‌گرفت.

 علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشورمان نیز با شرکت در مراسم ورود این ۴ فروند هواپیما گفت:جا دارد به مردمی که در سال‌های اخیر فرودگاه داشتند، ولی پرواز نداشتند تبریک بگویم چرا که بسیاری از فرودگاه‌های کشور به دلیل نداشتن ناوگان مناسب متاسفانه از پرواز بی‌بهره بودند.

او به سخنان اخیر نیکزاد وزیر سابق راه که اکنون ریاست ستاد یکی از کاندیداهای انتخاباتی را عهده دار است و گفته بود ما هم ۱۱۴ فروند هواپیما خریدیم اما جشن نگرفتیم و عکس یادگاری ننداختیم نیز واکنش نشان داد و گفت:یک رسم و رسومات خاصی در صنعت هوایی وجود دارد. برای مثال وقتی خلبانی برای اولین بار پرواز می‌کند، روی او یک سطل آب می ریزند. همواره در همه جای دنیا یک هواپیمایی که برای اولین بار پروازش را انجام می دهد، برای تبلیغات گسترده مراسم ویژه‌ای گرفته می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ابراز داشت: البته کمتر اتفاق می‌افتد که هواپیمای دست دومی بیاید و برای آن مراسمی گرفته شود. اگر آقای نیکزاد عکسی نیانداخته، کار درستی بوده، چون هواپیما نو نبوده است؛ خوشحالی ما از آمدن هواپیما نیست، خوشحالی ما از این بابت است که گشایش‌هایی در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده و ما برای این که حق خود را از دنیا بگیریم، باید هواپیمای جدید بیاوریم.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت....

آغاز مراسم تحویل ۴ هواپیمای برجامی در مهرآباد/ نخستين ATR راس ساعت ۱۱ روی باند فرودگاه مهرآباد نشست

مراسم تحویل نخستین گروه از هواپیماهای برجامی از نوع ATR صبح امروز ۴شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در فرودگاه مهرآباد آغاز شد.

نخستین گروه از هواپیماهای خریداری شده از كمپانی ایتالیایی-فرانسوی ATR روز گذشته در تولوز فرانسه تحویل مقامات ایران داده شد و صبح امروز به همراه فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی هما و خلبانان ایرانی وارد كشور شد.

براساس این خبر نخستين ART راس ساعت ۱۱ امروز روی باند فرودگاه مهرآباد نشستند و ۳ فروند ديگر به فاصله ۱۰ دقيقه از يكديگر وارد مهرآباد شدند.

این ۴ فروند هواپیما در راستای اجرای بخشی از قرارداد هما با كمپانی ATR است كه نهایتا با تحویل ۱۶ فروند هواپیمای دیگر به طور كامل اجرایی می‌شود.

شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است.

ایران رکورددار ورود همزمان ۴ فروند ATR به كشورش است/ ATR متعهد به پشتیبانی از ایران‌ایر است

جیووانی معاون مدیرعامل ATR  در نشست خبری مشترك با فرهاد پرورش مدیرعامل هما گفت: امروز روزی خاصی است كه به همراه مدیرعامل هما وارد ایران شده‌ام. من به یاد ندارم كه كشوری توانسته باشد در یك روز ۴ فروند هواپیمای ATR تحویل بگیرد.

وی خبر داد: از طریق مذاكره اصغر فخریه كاشان حجم زیادی سفارش از طرف ایران به ATR داده شده است و گفت: ما می‌توانیم ادعا كنیم كه ایران‌ایر یكی از مشتریان و حتی یكی از پارتنرهای بزرگ ATR است.

معاون مدیرعامل ATR  با توضیح اینكه تاكنون ATR بیش از ۱۶۰۰ فروند از این مدل هواپیما را فروخته است گفت: بیش از ۲۰۰ شركت هواپیمایی در ۱۰۰ كشور جهان از این هواپیماها استفاده می‌كنند و ما در هفته گذشته قراردادی با هند منعقد كردیم که طی آن ۵۰ فروند از این مدل را به هند می‌فروشیم.

جیووانی از وزارت راه و شهرسازی ایران برای حمایت از این خرید تشكر كرد و گفت: ما ایران‌ایر را حمایت خواهیم كرد تا در مسیرهای كوتاه پرواز بگذارد و مناطق كم برخوردار را از پرواز این هواپیماها برخوردار كند.

وی گفت: همكاری با ایران برای ATR اهمیت زیادی دارد و این یك همكاری ۳گانه بین ایران، ایتالیا و فرانسه است. شركت ما به پشتیبانی و حمایت از ایران‌ایر ادامه خواهد داد.

معاون مدیرعامل ATR  همچنین خبر داد: ایران ایر و ATR قرارداد جانبی را در كنار قرارداد اصلی به امضا رساندند كه براساس آن ATR متعهد به پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده خواهد بود.

با خرید هواپیماها ۷ هزار شغل ایجاد کردیم/ خرید هواپیما نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است

صغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در نشست خبری به مناسبت ورود ۴ فروند هواپیمای ATR گفت: ورود ۷ فروند هواپیما بعد از برجام بارز ترین اقدام ما برای استفاده از فضای پسابرجام در صنعت حمل و نقل هوایی بود.

وی ادامه داد: این هواپیماها با خرید و پرداخت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای وارد کشور شد که می‌توان از آن به عنوان بزرگترین فرصت در حمل و نقل هوایی کشور نام برد.

فخريه كاشان افزود: خرید این هواپیماها نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است در شرایطی که قرار بود پروازهای داخلی ما به شرکت‌های خارجی سپرده شود اما امروز افتخار داریم که اعلام کنیم با ورود ۷ فروند هواپیمای برجامی به کشور فرودگاه‌های زیادی اقتصادی شده و پروازهای زیادی انجام می‌شود سفرها برای مردم آسان‌تر و مراکز استان‌ها به یکدیگر وصل خواهد شد.

وی گفت: از امروز به بعد لازم نیست مسافرانی که از ساری به شهر دیگری می‌خواهد سفر کند به تهران بیاید و مجبور باشد از تهران به شهر اصلی پرواز کند.

اين مقام مسئول ادامه داد: هواپیماهای خریداری شده به اشتغال کشور کمک کرد، امروز هر هواپیما به صورت مستقیم و غیرمستقیم  هزار شغل ایجاد می‌کند و بنابراین با ورود ۷ فروند هواپیمای برجامی تا کنون دولت توانسته است ۷ هزار شغل ایجاد کند.

وی به تحریم ناوگان هما در دوره تحریم اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم با تلاش بسیاری ناوگان هما سرپا ماند و امروز با این خریدهای هوایی میزان بازه کاری هما افزایش خواهد یافت.

فخریه کاشان ادامه داد: خرید هواپیما اعتماد به هواپیمایی اسلامی ایران را در جهان بالا برد، بیمه و بانک‌های متعددی امروز درگیر ایران هستند و دولت‌های خارجی مجبور می‌شوند مجوزهایی را صادر کنند که برای معاملات لازم است.

می‌خواستند مادر صنعت هوایی ایران را بفروشند

عباس آخوندی عصر امروز به جمع کارکنان و مدیران هما پیوست تا درگذشت سه تن از کارکنان هما را در حادثه آتش سوزی اتومبیل تسلیت بگوید.

وی با اشاره به این حادثه گفت: متاسفانه در روزی که قرار بود جشن ورود هواپیماها را بگیریم با حادثه تلخ از دست دادن چند تن از کارکنان هما مواجه شدیم اما از تقدیر گریزی نیست.

وزیر راه وشهرسازی امروز را به دلیل الحاق ۴ فروند هواپیمای  ATR به هما روز مهمی دانست و گفت: برای من این ۴ فروند هواپیما با باقی هواپیماهای برجامی تفاوت دارد تمام آرزوی من این بود که مردم ایران که ساکن دوردست‌ترین نقاط هستند و تاکنون کمتر از صنعت هوانوردی بهره‌مند شده‌اند بتوانند از این خدمت ارزنده استفاده کنند.

آخوندی ادامه داد: امروز هما را تجهیز و آماده کردیم که در تمام فرودگاه‌های دورافتاده این کشور پرواز کند و به تمام مردمی که تا این تاریخ از این صنعت محروم بودند بهره‌مند شوند. امروز افتخار داریم اعلام کنیم هما می‌تواند پیام‌آور توسعه و آبادانی به تمام نقاط دورافتاده باشد.

وی با طرح این سوال که آیا می‌توان شعار محرومیت‌زدایی آبادانی و توسعه اشتغال داد و به صنعت هوایی اعتقادی نداشت گفت: درحال حاضر می‌توانیم بگوییم تمام مردم ایران را به هم مرتبط کردیم و از یکپارچگی مردم ایران بگوییم. از اینکه می‌توانیم گرگانی، بانه‌ای، سقزی یا یک زابلی و تمام کسانی که در اطراف فرودگاه‌های کوچک هستند را به راحتی با پروازهای ATR به هم نزدیک کنیم از اینکه می‌توانیم به مردم دراطراف فرودگاه‌های کوچک اطمینان دهیم که برای شما پرواز ایمن آورده‌ایم خوشحالیم برای من بسیار ارزشمند است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: توسعه و آبادانی ایرن همراه با نگاه با عدالت به تمام مناطق ایران و با یک چشم تمام مردم ایران را دیدن آرزوی من بود.

وی ادامه داد: نگاه من در خریدهای هوایی و نوسازی این صنعت به هواپیماهای ATR طور دیگری بود. از آنجا که خرید ATR ها با شعار طرفداری از محرومان هماهنگ بود به این خرید اهمیت ویژه‌ای قائل هستم به واسطه خرید این هواپیماها ما و شما توانستیم یک بار دیگر امکان برقراری حمل و نقل هوایی را برای همه مردم فراهم کنیم.

آخوندی گفت: می‌خواهم امروز برای شما از دو رویکرد متفاوت که یکی خردورزی و دیگری پوپولیستی است توضیح دهم. درگذشته حضرات تصمیم داشتند همای این آب و خاک را به قیمت ۴۵۰۰ میلیارد تومان به فروش برسانند که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن ارزش برند هما و ۳۰۰۰ میلیارد تومان ديگرارزیابی قیمت آن بود. آن‌ها نمی خواستند هما را اداره کنند بلکه درپی فروش املاک و مستغلات و تجزیه هما بودند. کسانی که امروز با رگ‌های برآمده گردن از حق مردم و از کمک به محرومان حرف می‌زنند می‌خواستند مادر صنعت هوایی ایران را بفروشند.

درمقابل اقدام مبارک نوسازی صنعت هوانوردی آماج تهمت‌ها و دروغ‌ها قرار گرفتیم/ روزگار انتقال پول‌های سیاه و ناشمرده با چمدان گذشته است

وی ادامه داد: شما تصور کنید که هما قبل از پایان دولت به فروش رفته بود دراین صورت الان صنعت هوانوردی ایران در چه جایگاهی بود. تکلیف توسعه ایران چه می‌شد حال آن رویکرد پوپولیستی را درمقابل رویکردی بگذارید که معتقد به بازآفرینی هماست. ما تاکید داریم که هما باید توسعه یابد و سهم خود را از بازار جهانی بگیرد و مرجع رقابت با تمام شرکا شود.

آخوندی با طرح این سوال که آیا برنامه فروش هما به معنی تعهد به صنعت هوایی و خدمت به مردم بود گفت: متاسفانه پوستین وارونه پوشیده‌اند و به مردم دروغ می‌گویند.

اين مقام مسئول امروز را روز تولد دوباره هما خواند و از مشقاتی که در طول خرید هواپیماها شامل حال اهالی وزارت راه و شهرسازی شد لب به شکوه گشود.

وی گفت: در طول این مدت شرم‌آور است اعلام کنم درمقابل اقدام مبارک نوسازی صنعت هوانوردی آماج تهمت‌ها و دروغ‌ها قرار گرفتیم و از روزی که این مهم را آغاز کردیم چه خون‌ها که به دل مردم کردند چه خون‌ها که به دل مدیران هما و چه خون‌ها که به دل ما کردند.

آخوندی افزود: هر روز تهمت جدید دروغ جدید و حاشيه آفرینی با پول مردم و بودجه مردم هر روز علیه مردم اقدام کردند.

وی افزود: اما از همان روز نخست درمقابل شايعه‌سازی‌ها مقاومت کردیم و ایستادیم چون به خود ایمان داشتیم که دراين راه کوچکترین لغزشی نخواهیم کرد.

اين مقام مسئول ادامه داد: روزی که تصمیم به احیای هما گرفتم رئیس جمهور از من سوال کرد که مگر شدنی است عرض كردم تنها شرکتی که می‌تواند یک بار دیگر ایران را در صنعت هوایی سرافراز کند هماست من به توانایی هما و دانش شما اطمینان داشتم و همین طور به سلامت مذاکره کنندگان هوایی ایران.

آخوندی افزود: از روز شروع مذاکرات آماج اتهامات از سوی کسانی قرارگرفتم که مملکت را به فساد کشاندند. با واسطه چهره‌های موجهی را جلوی چشم آوردند و هرروز کسی از خانواده وزارت راه را متهم کردند.

وی افزود: از چشمم بیشتر به آقای اصغر فخریه کاشان اعتماد دارم اما این افراد آنچه زیبنده خود بود را به ما تهمت زدند آن‌ها که در قراردادهای حقیر و کوچک از هیچ فسادی رویگردان نبودند چشم بسته ما را به باد اتهام گرفتند اما من به خود اطمینان داشتم و کار را ادامه دادم.

عضو كابينه دولت يازدهم با بیان اینکه در طول انجام مذاکرات و این سال‌ها حتی یک بار هم نبوده که به مدیری توصیه انجام قراردادی را داشته باشم گفت: اگر ایستادم و سینه سپر کردم به خاطر اطمینان به خودم بود.

آخوندی افزود: روزگار انتقال پول‌های سیاه و ناشمرده با چمدان گذشته است پول این خرید هوایی ظرف دو ساعت از طریق مجاری رسمی به شرکت ATR منتقل شد این یعنی شفافیت سرافرازی و برجام.

وزير راه و شهرسازي گفت: از آن‌هايي که درهرخرید از سود سرشاری بهره می‌بردند انتظار سپاسگزاری نداریم، چگونه انتظار سپاسگزاری از افرادی که منافعشان قطع شده است منطقی است؟ ما ریگی به کفش نداشتیم و با اتکا به خدا هما را از نو آباد کردیم.

آقای نیکزاد کار درستی کرد که با ورود هواپیمای فرسوده جشن و عکس یادگاری نگرفت/ اهداف رهبری را با خرید هواپیمای نو اجرا کردیم و باید جشن بگیریم

علی عابدزاده در نشست خبری به مناسبت ورود چهار فروند هواپیمای ATR  به کشور در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ادعای نیکزاد وزیر اسبق راه برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما بدون گرفتن جشن و عکس گفت: اول باید بگویم که در همه جا دنیا رسم است که وقتی برای اولین بار هواپیمایی پرواز انجام می‌دهد و یا اینکه خلبانی برای اولین بار پرواز می‌کند تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این رسم‌ها در صنعت حمل و نقل هوایی در همه جای جهان وجود دارد. مراسم واتر سالوت و آب پاشی بر روی هواپیمای جدید و گرفتن عکس یادگاری بدیهی است و مختص کشور ما نسیت.

عابدزاده ادامه داد: البته کمتر اتفاق می‌افتد که کسی بخواهد با هواپیمای دست دوم عکس یادگاری بگیرد و اگر آقای نیکزاد عکس یادگاری نگرفته باید بگوییم که کار بسیار درستی انجام داده است

رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: امروز برای ورود هواپیمای نو در مهرآباد جمع شده‌ایم و باید جشن ورود هواپیماها گرفته می‌شد و کار بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: خوشحالی ما از بابت ورود هواپیما این است که منویات مقام معظم رهبری بعد از سال‌ها بالاخره اجرا شد، ایشان در خصوص مسائل اقتصادی تاکیدات ویژه‌ای داشتند و اگر قرار است تاکیدات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا شود باید هواپیمای نو داشته باشیم و قدرت رقابت با دنیا را پیدا کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: از آن جایی که با خرید هواپیما اهداف رهبری را پیاده کردیم باید جشن بگیریم و عکس یادگاری بگیریم

تحویل ۴ فروند ایرباس تا پایان سال ۲۰۱۷/ایران تا پایان سال ۵ فروند هواپیمای برجامی تحویل می‌گیرد

مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به برنامه تحویل هواپیماهای ATR به ناوگان ایران‌ایر اظهار داشت: امروز چهار فروند را تحویل گرفته‌ایم. تا پایان سال ۲۰۱۷ پنج فروند دیگر هم وارد ناوگان ایران‌ایر می‌شود

پرورش ادامه داد: هواپیمای پنجم سه ماه دیگر به ناوگان ایران‌ایر ملحق می‌شود و در هفت  ماه باقی مانده سایر هواپیماها هم در برنامه زمانبندی شده به ایران‌ایر می‌پیوندند

وی ادامه داد: ۱۱ فروند باقی مانده ATR هم سال ۲۰۱۷ تحویل ایران‌ایر می‌شود.

وی با اشاره به تحویل هواپیماهای ایرباس به ایران‌ایر ادامه داد: در تا پایان سال ۲۰۱۷ سه الی چهار فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ به ناوگان ایران‌ایر محلق می‌شود

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: در سال آینده ۹ فروند هواپیمای ایرباس به ایران‌ایر تحویل داده می‌شود که چهار فروند آن هواپیمای ۳۲۰ و پنج فروند آن ۳۲۱ است

پرورش تاکید کرد: ۹۵ درصد کارهای فنی و عملیاتی این ۹ فروند هواپیما انجام شده است

وی همچنین ادامه داد: اولین فروند هواپیمای بوئینگ که به ایران می‌رسد بوئینگ ۷۷۷ است که فروردین سال ۹۷ وارد ناوگان ایران‌ایر خواهد شد

مدیرعامل ایران‌ایر تاکید کرد: تا سال ۲۰۲۰ پانزده فروند هواپیمای بوئینگ به ناوگان ایران ایر ملحق خواهد شد.

تاریخی‌ترین نوسازی صنعت هوانوردی در این دولت بود/ دولت تدبیر و امید اعتماد از دست رفته مردم به حمل و نقل هوایی را بازگرداند

غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: بین شرق و غرب و شمال و جنوب ایران به دلیل پهناوری کشور فاصله زیادی وجود دارد و برهمین اساس حمل و نقل هوایی یکی از بهترین راهها برای سرویس‌دهی به مردم درمسافت‌های طولانی است.

وی با بیان اینکه پیش از این صنعت هوایی ایران و سیستم ناوبری هوایی ما کهنه و غیر ایمن بود، تصریح کرد: ایران مدت‌های زیادی بود که خریدار هواپیماهای کهنه فوکر و توپولف روسی بود. توپولف‌های روسی مرتب سقوط می‌کردند تا جایی که موجب گسترش ناامنی و بی‌اعتمادی بین مردم شدند و در نهایت مردم استفاده از حمل و نقل هوایی را به عنوان آخرین گزینه انتخاب می‌کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در سایه تعامل با جهان توانست به مذاکره با مهم‌ترین کمپانی‌های فروش هواپیما بپردازد، گفت:متاسفانه در دوران تحریم با ناجوانمردانه ترین نیرنگ‌ها علیه کشور رو برو بودیم و در عین حال مدیریت داخلی در دولت گذشته طوری بود که بر مشکلات می‌افزود.

حیدری ادامه داد: اینکه توانستیم با رهنمودهای مقام معظم رهبری پای مذاکره با ۱+۵ بنشینیم موفقیتی بود که توانست نظام اقتصادی از درون پاچیده ما را نجات دهد. درست در زمانی که هزینه‌های کشور رو به افزایش بود و منابع درآمدی دولت به حداقل رسیده بود تدبیری به کار برده شد که در پی آن اعتماد دوباره به ایران رقم خورد و ما توانستیم شاهد انعقاد مهم ترین قراردادهای اقتصادی در این دولت باشیم.

نماینده مردم تهران اضافه کرد:خرید هواپیما یکی از مهم ترین تدبیرهای این دولت بود که اعتماد از دست رفته مردم به سیستم حمل و نقل هوایی را مجددا بازگرداند

وی ادامه داد: یکی از ابتکارات دولت یازدهم این بود که با فاینانسر و تامین کننده مالی خارجی اقدام به خرید هواپیماها کرد و در شرایطی که کشور منابعی برای خرید نداشت سرمایه گذار خارجی را به میدان آورد. البته این مهم کار جدیدی نیست و در دنیا از آن استفاده می شود. اما از این جهت که برای اولین بار است در ایران از سوی دولت به کار برده شد اهمیت دارد.

به گفته حیدری اینکه فاینانس خرید هواپیماها از سوی سرمایه گذار خارجی انجام شد نشان دهنده ثبات نسبی در ایران و اعتماد جامعه جهانی به کشور است.

وی در این باره توضیح داد:اعتماد سرمایه گذار خارجی به ایران در پروژه ی خرید هواپیما، می تواند سرآغازی باشد برای شروع تعاملات گسترده تر و بزرگ تر برای انجام پروژه‌های مالی مهم تر و بزرگتر.